Forberedelse til næste sommertogt
Fra : Michael Pedersen

Dato : 22-10-03 21:41

Sidste år fik jeg god inspiration her i gruppen til en tur til den svenske
skærgård, og familien havde en dejlig tur i sommers

Nu er den er den ældste søn blevet lige lovlig kæk:

"Far - hvis vi skal afsted 4 uger til næste år, skal vi da også kunne
fortælle at vi har været et anderledes sted og ikke bare til Sverige. Vi
kunne tage til England."

Og så er det jeg får små nervøse trækninger ved tanken om Nordsøen. Jeg har
sejlet til Anholt i hård vind med vindstød af kulingstyrke. Jeg har sejlet
ud i kuling med vindstød af stormende kuling styrke i isefjorden. Det er
gået roligt med den nødvendige respekt for vejret og stærkt reduceret
sejlføring.

De indre danske farvande med stejle bølger og en urolig båd og periodevis
pælebanken er kendt farvand. Nordsøen virker som Stort Vand med en
anderledes sejllads. Jeg har en fornemmelse af at bølgerne på engang virker
større og højere samtidig med at sejlladsen er mere rolig fordi bølgerne
bliver længere, dvs der skal relativ mere vind til at de begynder at brække
over.

Jeg har prøvet at søge oplysninger på nettet om andres erfaringer med at
sejle over Nordsøen om sommeren - uden resultat. Så nu prøver jeg gruppen.
Egne erfaringer eller links er velkommen.

Endvidere. Hvis der sejles fra Tyborøn og lige over, kommer man til
Scotland. Kan man sejle ind på nogle kanaler og søer der?.

Vores båd er en Banner 33, kort finnekøl og 1.80 i dybgang.

Besætningen vil om et år være ægtepar på 44 og 42, børn på 9, 12 og 16 år.
Vi har sejlet de sidste 6 år.

Venlig hilsen

Michael Pedersen

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 22-10-03 23:06

"Michael Pedersen" <pedvits@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Sidste år fik jeg god inspiration her i gruppen til en tur til den svenske
> skærgård, og familien havde en dejlig tur i sommers
>
> Nu er den er den ældste søn blevet lige lovlig kæk:

JEg var med over nordsøen i sommers - det var ganske fredeligt - se evt.
http://www.gerbers.dk/timshel

Mvh,

Martin Rise Christensen

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 23-10-03 07:10

> Endvidere. Hvis der sejles fra Tyborøn og lige over, kommer man til
> Scotland. Kan man sejle ind på nogle kanaler og søer der?.
>
> Vores båd er en Banner 33, kort finnekøl og 1.80 i dybgang.

Det eneste kanal/søsytem jeg kan komme i tanke om er den Caledoniske kanal,
den går fra Inverness op til Loch Ness og ud til den anden side.

De fleste britiske kanaler vil ikke have plads til en sejlbåd - i dybden.

Vær forberedt på at planlægge sejladsen efter tidevandstabeller. Jeg prøvede
selv at sejle ved Angelsey (NW Wales), gennem Menai Strait. Lidt som
Svendborg Sund, bortset fra at der var 6-7m tidevand og strøm op til 7-7,5
knob. Og så var bakkerne i baggrunden lidt højere.

God fornøjelse.

Martin

Fra : Rolan Nielsen

Dato : 23-10-03 10:07

Hej
Først og fremmest - meld dig ind i langturssejlerne (www.ftlf.dk). Der
findes en forgast, Mogens Therkildsen, (lokalformand) i Nordjylland -
der efter han er gået på pension fra forsvaret, har gjort det til hans
livsopgave at sejle i Skotland og ikke mindst the Caledonian canal.
Jeg har været til et par foredrag med ham og det er virkelig noget der
giver lyst til at rejse nu. Som officer ved han jo noget om at
dokumenter en sådan operation - og han er altid meget villig til at
tale med os andre dødelige og giver gerne mange gode råd.
Han plejede at sejle hver år fra Sæby via Thyborøn til Petershead og
her fra til Iverness der er indgangen til kanalen. Turen Thyborøn -
Petershead er ca. 360 sm.
Nu har han lagt hans båd fast i Skotland og køre derover.
Jo naturligvis kræver det en god vejrudsigt at kommer over Nordsøen,
men man sejler jo i et meget befærdet område. Største problem er måske
lidt, at komme i passende afstand udenom alle boreplatformene .
Jeg påtænker selv at sejle turen i 2005. Var først planlagt til 2004 -
men praktiske forhindringer er kommet i vejen.

Mange hilsner og god tur

Rolan

Fra : Frank Kristensen

Dato : 24-10-03 08:02

"Rolan Nielsen" <rn@toolchips.dk> wrote in message
> Hej
> Først og fremmest - meld dig ind i langturssejlerne (www.ftlf.dk). Der
> findes en forgast, Mogens Therkildsen, (lokalformand) i Nordjylland -

Og så må jeg lige komme med en rettelse. Mogens hedder Termansen til
efternavn.

Frank Kristensen
"WestWind"
"Scanmar 40"
"Sailing is life......
Everything else is just details"

Fra : Steffen Skov

Dato : 23-10-03 11:39

Hej Michael
Prøv lige dette link: http://www.sypinocchio.dk
Da det er mine venner følger jeg med spænding deres færden, og jeg har selv
tænkt på om et par år at tage til Caledoniancanal i vores Pd.
God tur og skriv gerne om dine erfaringer efter hjemkomsten.
Hilsen
Steffen