Viderestilling til ny side
Fra : Erik Thorsen

Dato : 22-10-03 10:34

Hvordan laver man en viderestilling til en ny side allerede under
indlæsningen. Siden skal vises i samme vindue.
hilsen
erik thorsen

Fra : Benny Nissen

Dato : 22-10-03 10:52

--
Benny

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 22-10-03 11:03

Erik Thorsen wrote:
> Hvordan laver man en viderestilling til en ny side allerede under
> indlæsningen. Siden skal vises i samme vindue.

Tjek altid tilbage i gruppen, gerne med groups.google.com

<http://groups.google.com/groups?q=viderestilling+html> øverste svar
viser videre til
<http://www.usenet.dk/oss/dk.edb.internet.webdesign/diverse.html#Auto>
hvor det du skal bruge står:
<META HTTP-EQUIV="Refresh" CONTENT="1; URL=http://indsæt.url.her/">

Det kan også gøres clientside med javascript (som er knap så pålideligt
fordi brugeren kan slå det fra, og ikke _alle_ har det slået til). For
at opveje upålideligheden er der sat META-versionen ind i noscript-delen
her:

<HTML>
<HEAD>
<TITLE>Viderestilling</TITLE>
<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript" TYPE="Text/JavaScript">
<!--
function videre(){
window.setTimeout("window.location.href = 'nyside.html'",300)
}
// -->
</SCRIPT>
<NOSCRIPT>
<META HTTP-EQUIV="refresh" CONTENT="5; URL=nyside.html">
</NOSCRIPT>
</HEAD>
<BODY ONLOAD="videre()">
&nbsp;
</BODY>
</HTML>

og med serverside-scripting, fx php (som kræver understøttelse på din
server osv...)

Header("Location: http://ditdomæne.dk");
(dokumentation <http://www.php.net/manual/html/function.header.html> )

--
Phønix - dansk folk-musik i front - <http://www.phonixfolk.dk/>
H.C. Andersen-Centret: <http://www.andersen.sdu.dk/>

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-10-03 13:22

Jesper Brunholm skrev:

> <http://www.usenet.dk/oss/dk.edb.internet.webdesign/diverse.html#Auto>

> <META HTTP-EQUIV="Refresh" CONTENT="1;
> URL=http://indsæt.url.her/">

Hvis man vil have viderestilning så hurtigt som muligt kan man
skrive 0 i stedet for 1.

> Det kan også gøres clientside med javascript

Er der nogen grund til det? Som du selv skriver er det ikke så
pålideligt som meta-udgaven, men er der tilfælde hvor javascript
vil virke mens meta-redirect ikke vil?

> For at opveje upålideligheden er der sat META-versionen ind i
> noscript-delen her:

Meta-udgaven er så vidt jeg husker heller ikke 100 % pålidelig.
Det er en god ide altid at tilføje en tekst (fx som link) om
viderestilningen så man kan se den nye adresse selv om
viderestilningen ikke virker.

Det kan fx gøres som her:

[ i <head>]

[ i <body>]
href="nyside.html">nyside.html</a></p>

(Se også kommentaren i OSS'en:
<http://www.usenet.dk/oss/dk.edb.internet.webdesign/diverse.html#Auto>)

> <SCRIPT LANGUAGE="JavaScript" TYPE="Text/JavaScript">

<petitessemode>
Language er et forældet element - det er nok at bruge type.
</petitessemode>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 22-10-03 14:27

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Er der nogen grund til det? Som du selv skriver er det ikke så
> pålideligt som meta-udgaven, men er der tilfælde hvor javascript
> vil virke mens meta-redirect ikke vil?

Jeg er ikke klar over om MSIE, når den spørger brugeren om lov til at
viderestille ved META-metoden, også vil spørge ved js-metoden, men jeg
tror det ikke.

Hvis nogen ved det ville det da være rart at få facts på bordet

> Meta-udgaven er så vidt jeg husker heller ikke 100 % pålidelig.

Nej - det er (tildels, også for fuldstændighedens skyld) derfor jeg
overhovedet så på js-metoden.

> Det er en god ide altid at tilføje en tekst (fx som link) om
> viderestilningen så man kan se den nye adresse selv om
> viderestilningen ikke virker.

afgjort!

> [...]
> href="nyside.html">nyside.html</a></p>

> <petitessemode>
> Language er et forældet element - det er nok at bruge type.

*suk* - dvs det var med god grund at han spurgte i stedet for at søge
tilbage i gruppen?

- tak for rettelsen - jeg synes det er en vigtig detalje, for den gør
noget af forskellen hvad XHML validering angår. Faktisk ville jeg blive
noget pinligt berørt hvis manden kom tilbage i gruppen og spurgte
hvorfor den givne svarkode ikke kan validere. Jeg kan godt forsvare mig
med ikke at have angivet en standard det var validerende under, men
alligevel... :-/

I forlængelse af det vil jeg så poste valid kode for operationen (med
deklareret validitetsgrundlag ):

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">

<head>
<title>Viderestilling</title>
<script type="Text/JavaScript">
<!--
function videre(){
window.setTimeout("window.location.href = 'nyside.html'",30000)
}
// -->
</script>
</head>

Bemærk at der ikke er noget <noscript> - det må der ikke være i <head>
under strict-validering (hvilket ikke er smart efter min mening, men
ovenstående virker...).

mvh

Jesper Brunholm

--