Valg Radar
Fra : Rolan Nielsen

Dato : 22-10-03 10:14

Hej NG

Jeg går og overvejer at købe en rader til min Finnsailer 36. Formålet
med den er at ud over naturligvis "øjne" i dårligt vejr skal den
fungere som nattevagt vagt og skal altså kunne give lyd hvis der
kommer forhindringer inden for et angiven område foran skibet.
Jeg har pt. kik på to forskellige nemlig "Pathfinder" fra Reymarine
og Furonas 1623. Begge koster de ca. 12-13.000 og har sådan ca. samme
specifikationer.
Jeg ved naturligvis godt at det gælder her som i alle andre forhold i
livet: "man får hvad man betaler for" og hvis man vil ofre 50-70.000
får man et helt andet produkt - men det har jeg altså bare ikke lige
"tid" til J.
Er der nogen der kender nogle af de omtalte produkter eller måske
andre i ca. samme prisklasse og som har nogle subjektive/objektive
meninger, erfaringer - rygter - hører jeg meget gerne nærmere - alt
har interesse.

Med ønsket om en kort vinter i år
Rolan

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 22-10-03 10:20

"Rolan Nielsen" <rn@toolchips.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> andre i ca. samme prisklasse og som har nogle subjektive/objektive
> meninger, erfaringer - rygter - hører jeg meget gerne nærmere - alt

Har netop været på Shetlands øerne, og Skipper købte netop en Foruno radat,
med samme forudsætninger som dig - og vi kan kun sige at den virkede til Ug
under hele turen - specielt de gang vi sejlede i "blinde".

læs mere her: http://www.gerbers.dk/timshel

Mvh,

Martin Rise Christensen

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 22-10-03 15:21

Hmm... du har vel ikke tænkt dig at sove mens du sejler!!!
Jan Rasmussen

Fra : Rolan Nielsen

Dato : 23-10-03 10:11

"Jan Rasmussen" <jr@XXXvejen-net.dk> wrote in message news:<bn63f4$1a0e$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk>...
> Hmm... du har vel ikke tænkt dig at sove mens du sejler!!!
> --
> Med venlig hilsen
> Jan Rasmussen

Næe helst ikke - men alle der har sejlet på lange nattevagter ved at
man ikke skal være for skråsikker på det ikke kan ske. Desuden kan man
jo ikke se alt om natten - en løsreven bøje eller andet i vandet kan
være vanskelig at opdage i tide.
Et par ekstra øjne er altid rart at have med på vagt.

Rolan

Fra : Lars Kristensen

Dato : 23-10-03 10:40

Rolan Nielsen wrote:

> [...]
> være vanskelig at opdage i tide.
> Et par ekstra øjne er altid rart at have med på vagt.

Oh ja, det kunne være rart at kunne opdage selv de bøjer der ligger hvor
de skal. Har selv prøvet at sejle fra Gilleleje til Hundested en herlig,
klar sommernat, men fandt aldrig de bøjer der står ved skydeområdet på
vejen på trods af at vi havde lagt kursen (ikke gps) så vi nogen lunde
burde have "ramt" mindst en af dem. Det er faktisk ret ubehageligt at
vide, at der et eller andet sted ude i natten står en stor jerntønde,
som man ved man er i nærheden af, men aldrig så.

Husk blot: en radar opdager ikke nødvendigvis heller ikke alt, og slet
ikke hvis man ikke har indstillet den rigtigt. En radar er kun et
hjælpemiddel - ikke en livline.

- Lars