Underligt dieselmotor-problem (Fiat ducato~
Fra : Poul

Dato : 21-10-03 17:26

Jeg tanker diesel, helt fuld, og samtidig fylder jerry-can reservedunken
(20) liter. Herefter kører den gamle kasse rimeligt godt 100-110 km/timen.
Når tanken viser fx. 1/4 fuld hælder jeg de 20 liter på. Herefter kører
bilen
som hidtil ca. 20-30 km, hvorefter den gradvist mister trækkraften og
hastigheden falder. Motoren kan ikke komme op i omdrejninger og sætter ud
hvis jeg kobler ud for at skifte gier. Til sidst humper jeg afsted i 4 eller
5 gier med 30-40 km i timen (naturligvis i nødsporet). Hvis jeg kobler ud
går motoren straks i stå og har derefter svært ved at starte.
Det virker som om den får for lidt diesel. Når jeg herefter humper ind til
en tankstation (med 30-40 km/timen) og fylder helt op til "låget" med
diesel, kører vognen fortsat lidt sløvt men efter et par kilometer har den
det fint igen.
Jeg har oplevet ovenstående hver gang jeg fylder op fra jerry-can. Det er
samme diesel købt på samme tank, der er
i jerry-can'en (ikke noget med fyringsolie eller andet fup). Dieselfilter er
blevet drænet for vand (der var ikke noget).
Jeg har også prøvet at skifte til et andet dieselfilter, det hjælper heller
ikke. Gode råd ønskes. Tak /Poul

Fra : Niels Skaaning

Dato : 21-10-03 18:26

"Poul" <xstaalsoe@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> blevet drænet for vand (der var ikke noget).
> Jeg har også prøvet at skifte til et andet dieselfilter, det hjælper

Det er jo nærliggende at tro, at der sker noget med dieselen i dunken.
Hvilken slags dunk er det (f.eks. en militær fra et overskudslager)? Hvor
opbevarer du den henne?

NS

Fra : Poul

Dato : 21-10-03 23:03

> [...]
> opbevarer du den henne?
>
> NS
>
> Hej Niels, jeg troede jeg havde svaret dig via hotmail, men jeg har også
sendt til gruppen for lidt siden,
men jeg har problemer med internettet, news.sunsite, eller hvad det nu kan
være, jeg prøver igen:

Jeg har to stk. alm grønne jerry-cans købt nye i et supermarked for 10 år
siden.
De står altid i bilen, og bruges med 1-2 måneders mellemrum. Samme problem
med diesel fra plastdunke.
Her for nyligt var det diesel som var fyldt på plastdunk ca. 10 dage før jeg
hældte det i bilen.

mvh / poul

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 21-10-03 19:01

> [...]
> blevet drænet for vand (der var ikke noget).
> Jeg har også prøvet at skifte til et andet dieselfilter, det hjælper

Tjek om tankudlufningen virker, køre evt nogle km uden tankdæksel

Mvh Jesper

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 21-10-03 20:06

"Jesper Pedersen" <duval@grov.dkFJERN> skrev i en meddelelse

> Tjek om tankudlufningen virker, køre evt nogle km uden tankdæksel

ALDRIG!!! Diesel er noget fanden har skabt, når det ligger i på vejen!
Så må han prøve at åbne tanken og lukke igen, når problemet opstår!

> Mvh Jesper
Thomas
Folk der smider olie og brændstof skulle skydes

---

Fra : Poul

Dato : 21-10-03 20:56

"Thomas Buus Andersen" <t-buusSLET@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> ---
>
> Svar til gruppen, jespers råd er godt og velment. Testen kan god
gennemføres uden at svine
med brændstof på vejen. Det drejer sig om at linde lidt på et dæksel, der
sidder ca. 75 cm. over selve dieseltanken.

Thomas, har ret i at man ikke må svine med brændstof på kørebanen. Det er
ikke godt at pløre rundt i for de
tohjulede, men hvis straffen ligefrem er skydning, så må vi vel også blive
enige om, at den efterladte
familie skal betale for patronen, før liget udleveres.

svaret i al fredsommelighed / Poul

PS: Jeg hører gerne flere forslag til min underlige dieselmotor. Man kan hos
bl. a. Harald Nyborg købe en
lille flaske med et diesel-additiv, som skulle rense motoren og "modvirke
dieselpest"
1. Det gav samme virkning, som hvis jeg havde fyldt en dunk diesel på.
2. Jeg aner ikke hvad dieselpest skulle være for noget, har aldrig hørt om
det, (har I?)

Fra : Poul

Dato : 21-10-03 21:32

> [...]
om
> det, (har I?)
>
> Nå nu har jeg været inde i en anden nyhedsgruppen og læst om dieselpest.
Det er en microbe som svælger i vand og diesel, og som skulle skade motoren.
Men mit problem kan vel næppe være dieselpest, når det kommer og går hele
tiden,
uden at jeg har kørt tanken tom. Og der var jo ikke vand i dieselfilteret
??? !!!

Venter på flere gode forslag mvh. / Poul.

Fra : Niels Skaaning

Dato : 21-10-03 22:05

> [...]
> tiden,
> uden at jeg har kørt tanken tom. Og der var jo ikke vand i dieselfilteret

Du fortalte aldrig noget om den dunk, som jeg spurgte om. Hvad er det for en
og hvor har du den stående henne?

NS

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 22-10-03 14:58

"Jesper Pedersen" <duval@grov.dkFJERN> skrev i en meddelelse
> Tjek om tankudlufningen virker, køre evt nogle km uden tankdæksel

Hvordan tror du at han fylder diesel på fra reservedunken, hvis han ikke
piller tankdækslet af...?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Niels

Dato : 23-10-03 19:22

Poul skrev:
> [...]
> blevet drænet for vand (der var ikke noget).
> Jeg har også prøvet at skifte til et andet dieselfilter, det hjælper heller

Jeg tror du skulle prøve at skifte brændstoffilteret, og måske få renset
tanken.

Min teori er at du får hvirvlet noget skidt op fra bunden af tanken som
den suger med op til filtret, og når du så har brugt tid på at tanke,
betale mm. så har det nået at bundfælde sig lidt.

Mvh. Niels

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 26-10-03 15:00

Poul wrote in dk.fritid.bil:

[...]

> ikke. Gode råd ønskes. Tak /Poul

Hvordan ser dieslen fra jerrycan'sne ud?
Er jerrycan'sne overhovedet lavet til diesel?
Har du haft andre væsker deri?
Fylder du jerrycan'sne helt op?

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

"Når I har sovet en halv time er Finnsk fjernsyn forbi"
-- Hanzen i dk.medier.tv