Ormekur
Fra : Anita Abildgaard Jen~

Dato : 21-10-03 12:25

Hej igen igen.

Jeg har fået afsat 4 killinger af de røde nu, men den fremtidige ejer vil
gerne have at de får ormekur (det skal de vidst havde inden de bliver 8
uger, så jeg håber ikke de er så gamle endnu?!)
Hvordan ordner man det? Har aldrig selv givet nogle ormekur. Er det dyrlægen
som giver det, eller hvordan fungerer det?

Mvh. Anita

Fra : Stine Hilskov

Dato : 21-10-03 12:33

Hej Anita.

Tillykke med at du har fået afsat killingerne. røde killinger er jo
populære!
Ormekur er receptpligtigt, og du skal derfor ringe til din dyrlæge.
Når killingerne ikke er ældre er det normalt ikke noget problem at få det
til dem forebyggende.
Men nogle dyrlæger udleverer kun ormekur, hvis der er tegn på orm.

Hilsen Stine

Fra : Anita Abildgaard Jen~

Dato : 21-10-03 12:44

Hej Stine og jer andre.

Hvordan foregår det hele så når man har fået ormekuren, er det en salve, en
pille, indsprøjtning eller hvordan? Da jeg ikke er hjemmeboende mere kan jeg
ikke selv ordne det desværre og derfor har jeg brug for at vide om min
familie kan ordne det selv.

Mvh. Anita

Fra : Pia J

Dato : 21-10-03 13:30

Til de små plejer det at være en sprøjte med pasta, der er enheder på
sprøjten efter vægt, og så er det bare at skyde en dosis godt ind i munden
på de små. Når det er udekatte har de med garanti arvet orm fra deres mor,
og det er ikke ualmindeligt at de skal have i hvert fald 2 gange. Dyrlægen
kan fortælle hvor langt interval der skal være imellem.

:Pia

Fra : Anita Abildgaard Jen~

Dato : 21-10-03 18:05

Igen mange tak for svarene...
Det lyder som noget min far kan klare, og det var det det helst skulle være
Dejligt at det kan overstås på max. to gange
Så lige et sidste spørgsmål: Hvor meget koster det sådan ca.?
Regner selvfølgelig med at få penge for killingerne fordi de skal
transporteres rimelig langt + de nu vil få ormekur (hun-killingerne skal
bruges til "avl", så de skal ikke steriliseres!)

Mvh. Anita (som stadig har to hankillinger - som selvfølgelig får ormekur nu
de andre 4 skal have...

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 22-10-03 06:35

> Regner selvfølgelig med at få penge for killingerne fordi de skal
> transporteres rimelig langt + de nu vil få ormekur (hun-killingerne
> skal bruges til "avl", så de skal ikke steriliseres!)

Hmm ja nu kan jeg altså ikke andet en undres og forages, du ved hvad
problemer der har været bare med at sørge for disse katte havde det godt og
med at de rendte rundt og formerede sig, og nu sender du så dem videre til
avl !!!!
Må sige du åbenbart ikke selv har lært noget af historien og andre der er
fortalt her på ng,

VH
Gitte

Fra : Malene

Dato : 22-10-03 07:24

"Gitte S. Eriksen" <dk.sacala*fjernspam*@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> avl !!!!
> Må sige du åbenbart ikke selv har lært noget af historien og andre der er

Jeg kunne ikke være mere enig med dig, Gitte. Det er sørgeligt, at nogle
mennesker bare ikke VIL forstå.

Fra : Ghita

Dato : 22-10-03 07:56

I news:bn57pm$tv$1@sunsite.dk griflede Malene:
> [...]
> meddelelse news:3f96170b$0$54796$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Jeg kunne ikke være mere enig med dig, Gitte. Det er sørgeligt, at

Nu ved du jo ikke om missen bare skal have et enkelt kuld inden den
bliver steraliseret vel ?
Jeg har ikke læst noget om at missen skal være udekat, men det er jo åh
så nemt at være hurtig på tasterne herinde og så ellers bare overfalde
alle der ikke lige har samme holdning som én selv.

--
God bagjul...
Ghita

---

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 22-10-03 09:04

> Nu ved du jo ikke om missen bare skal have et enkelt kuld inden den
> bliver steraliseret vel ?

Nej det ved jeg ikke gør du ? og hvorfor skulle den dog det ! se alle de små
der sidder på internaterne og venter på nye hjem, hvor bevist lave flere
katte som kan havne der, det forstår jeg bare ikke.

> Jeg har ikke læst noget om at missen skal være udekat,

næ men det skriver jeg vist ikke noget om nogen steder, det der undre mig er
t hun vil lade den gå videre til avl om hun selv siger.

men det er jo
> åh så nemt at være hurtig på tasterne herinde og så ellers bare
> overfalde alle der ikke lige har samme holdning som én selv.

ja ja det er det da, men er stedet ikke for at kan udtrykke sin mening , men
det gælder måske kun ting du er enig i ?

vh
Gitte

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 22-10-03 09:23

Gitte skrev
<se alle de små der sidder på internaterne og venter på nye hjem, hvor
bevist lave flere katte som kan havne der, det forstår jeg bare ikke.>

Om der bliver aflivet 3500 katte hvert år, istedet for de 2500 er vel
ligegyldigt, det er jo bare katte.

*ventende med længsel på katteloven, og at politiet
bliver presset så meget at de er nødt til at håndhæve
dyreværnsloven*

Marianne Hellemose
www.hellemose.dk
***Ailurophil***

Fra : Helle Frederiksen

Dato : 22-10-03 09:43

> [...]
> avl !!!!
> Må sige du åbenbart ikke selv har lært noget af historien og andre der er

Hej Gitte.

Du må altså have mig meget undskyldt, men her synes jeg måske også du er
lige lovlig fremme i skoene!

Jeg synes vi er ved at vove os ud i en diskusion, som der efterhånden har
været tærsket rigelig langhalm på . Og der taler jeg naturligvis om
huskatte vs. racekatte. Bare fordi "huskat" og "avl" nævnes i samme sætning,
betyder det jo ikke nødvendigvis betyde uhæmmet, uansvarlig avl af små
forsvarsløse killinger, der kommer til at ende i rendestenen eller på et
internat! Ja, ja.....jeg ved godt, at det var rimelig hårdt ridset op, og
hvor vidt tingene forholder sig sådan, ved jeg jo heller ikke. Men jeg ville
nok starte med at spørge ind til disse ting på en ordenlig måde, i stedet
for at drage konklusioner på forhånd .

M.v.h.

Helle Frederiksen.

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 22-10-03 10:03

> Du må altså have mig meget undskyldt, men her synes jeg måske også du
> er lige lovlig fremme i skoene!

Tja det kan så godt være du syntes, men detsyntes jeg altså bare ikke,e fter
at flere gange have læst om disse killingers opvæst, men det er så min
mening.

> [...]
> sig sådan, ved jeg jo heller ikke. Men jeg ville nok starte med at
> spørge ind til disse ting på en ordenlig måde, i stedet for at drage

Dette her er for mig ikke en huskatte kontra racekatte diskusion, da vi som
opdrættere selvfølgelig sælger nogen ud til avl, men langt de fleste ender
deres dage som kastrater, netop for ikke at skal være med til at lave
"overskudskatte" og naturligvis for at beskytte linierne med ikke at lade
alt gå videre men kun det bedste.

Jeg har ikke sagt de ender i rendestenen på noget tidspunkt, men... har sagt
jeg ikke forstår at hun bevist vælger et hjem hvor hun ved at hunkattene vil
blive brugt til at lave flere killinger som ja tit ender på internaterne,
tænker lidt på tortie og hendes killinger og kan ikke lade være med at
skænke en venlig tanke til alle dem der hjalp og dem som har taget
killingerne til sig og sørget for de bliver neutraliseret for fakta er at
der sidder langt flere huskatte på internaterne end racekatte, hvis det
endelig er den diskusion du vil have op.

MVH
Gitte.

Fra : Helle Frederiksen

Dato : 22-10-03 11:43

> Tja det kan så godt være du syntes, men detsyntes jeg altså bare ikke,e
fter
> at flere gange have læst om disse killingers opvæst, men det er så min
> mening.

Nu ved du jo ikke hvor killingerne skal hen, eller under hvilke forhold de
kommer til at leve. Bare fordi Anitas familie har handlet uansvarligt,
behøver det jo ikke være ensbetydende med, at killingernes nye familier ikke
er ansvarlige. Og desuden har jeg indtryk af, at Anita trods alt har gjort
et stort stykke arbejde, for at få afsat killingerne til gode hjem.

> [...]
> der sidder langt flere huskatte på internaterne end racekatte, hvis det
> endelig er den diskusion du vil have op.

Nej, nej.....du misforstår mig. Jeg er netop ikke interesseret i at tage den
diskussion op igen. Det kan bare ikke undgås, at tankerne bliver ledt der
hen, når du på den måde drager konklusioner, uden at kende de egentlige
omstændigheder, og det så lige netop er huskatte vi snakker om.

Jeg forstår udmærket din holdning, og deler den endda med dig, så på det
punkt kan vi altså ikke få en diskussion . Jeg synes bare det ville være
ærgelig, hvis man skal til at veje og vurdere hvert eneste ord (eller
forklare sig til hudløshed), inden man sender et indlæg. Er der noget, man
er i tvivl om, kan man jo altid spørge, men bare at gå ud fra, at tingene er
på en bestemt måde, det synes jeg altså er forkert!

Hvor vidt du kender detaljer i sagen, som vi andre ikke kender til, skal jeg
af gode grunde ikke kunne udtale mig om. Gør du? For så ville jeg måske
bedre kunne forstå din reaktion.

M.v.h.

Helle Frederiksen.

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 22-10-03 12:27

> [...]
> uansvarligt, behøver det jo ikke være ensbetydende med, at
> killingernes nye familier ikke er ansvarlige.

Nej det har jeg heller ikke sagt, detjeg ikke forstår og det er som sagt min
mening :- er at når man ved hvad liv disse killinger og deres forældre har
været model til pga. en uvedenfamilie, så undres jeg bare over at hun bevist
vælger et hjem hvor muligheden foreligger at de skal bruges til videre
opdræt, når der nu er så mange som i fovejen søger gode hjem, det er det jeg
undres over.

Og desuden har jeg
> indtryk af, at Anita trods alt har gjort et stort stykke arbejde, for
> at få afsat killingerne til gode hjem.

Ja det er jeg ikke itvivl om og har også tidligere selv kommet med gode råd
til hende .

> [...]
> bliver ledt der hen, når du på den måde drager konklusioner, uden at
> kende de egentlige omstændigheder, og det så lige netop er huskatte

Havde det været racekattene som sad og fyldte op på internaterne og de
pågældene katte havde været racedyr med samme baggrund som disse, så ville
ejg stadig undres

> Jeg forstår udmærket din holdning, og deler den endda med dig, så på
> det punkt kan vi altså ikke få en diskussion .

Glæder mig.

> [...]
> Er der noget, man er i tvivl om, kan man jo altid spørge, men bare at
> gå ud fra, at tingene er på en bestemt måde, det synes jeg altså er

Jamen det må jeg så tage til mig, men som sagt har vi alle ret til vores
mening, jeg mener jo bare det faktisk er grotesk efter min mening ligefrem
at reklamere med at man ligefrem hr fået dem afsat som videre avlskatte, men
igen det er min personlige mening.

> Hvor vidt du kender detaljer i sagen, som vi andre ikke kender til,
> skal jeg af gode grunde ikke kunne udtale mig om. Gør du? For så
> ville jeg måske bedre kunne forstå din reaktion.

Nej men bliver bare harm over at disse katte som bestemt ikke har haft de
bedste kår, bliver fremtidige mødre til endnu flere killinger som måske
engang havner på internaterne, som sagt kan man håbe de nye ejere er
ansvarlige, men må indrømme jeg ikke kan se nogen grund til at opdrætte
flere huskatte, når de i forvejen desværre sidder i overtal rundt omkring,
det er det jeg reagere imod.

MVH
Gitte

Fra : Helle Frederiksen

Dato : 22-10-03 14:09

> [...]
>
> Havde det været racekattene som sad og fyldte op på internaterne og de
> pågældene katte havde været racedyr med samme baggrund som disse, så ville

God pointe! Jeg trækker min huskat-kontra-racekat-påstand i mig igen .

> Jamen det må jeg så tage til mig, men som sagt har vi alle ret til vores
> mening,

Ja, det da ved gud! Og man skal da også have lov til at lufte den, når man
vil. Det er så bare måden det nogen gange bliver gjort på, der godt kan
virke lidt hård. Selvfølgelig har nogle kortere lunte end andre, og nogle
tænker mere over deres formulering end andre. Jeg synes bare det ville være
synd at skræmme nogen væk, som måske for føste gang er inde og spørge om
noget, og så får svar på noget helt andet! Og der er altså også stadig
uvidende folk derude. Var det ikke mere hensigtsmæssigt at give dem noget af
vores viden, i stedet for at skræmme dem væk igen?

> jeg mener jo bare det faktisk er grotesk efter min mening ligefrem
> at reklamere med at man ligefrem hr fået dem afsat som videre avlskatte,
men
> igen det er min personlige mening.

Og den skal du som sagt have lov at have .

> [...]
> flere huskatte, når de i forvejen desværre sidder i overtal rundt omkring,

Og det forstår jeg udmærket. Jeg bliver også harm over uansvarlige
katteejere. Og der er da også en sandsynlighed for, at tingene også hænger
sådan sammen i dette tilfælde. Men jeg ved det ikke, og det gør du heller
ikke. Jeg håber så bare, at Anita stadig er her, så hun kan afklare nogen af
disse spørgsmål .

> MVH
> Gitte

M.v.h.
Helle Frederiksen.

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 22-10-03 15:01

> God pointe! Jeg trækker min huskat-kontra-racekat-påstand i mig igen
> .

Helt okay

> [...]
> andet! Og der er altså også stadig uvidende folk derude. Var det ikke
> mere hensigtsmæssigt at give dem noget af vores viden, i stedet for

Min hensigt var ikke at skræmme Anita væk har som sagt fulgt disse killinger
og mødrene til dem og det har jo ikke lige været en særligt sjovt liv disse
har haft, det er nok deror eg blvier så forarget over at killingerne skal
videre til avl, da jeg frygter deres børn eller børnebørn ender på samme
måde.

> [...]
> katteejere. Og der er da også en sandsynlighed for, at tingene også
> hænger sådan sammen i dette tilfælde. Men jeg ved det ikke, og det

Nej kender som sagt ikke de nye ejere af disse killinger, men håber da hun
vil revudere sin holdning til at bruge kattene til avl. Men ellers så ahr
disse killinger og deres familie jo før været diskuteret her på listen, da
de bestemt ikke havde det gode forhold.

MVH
Gitte