Identifikation af maller
Fra : Vibeke Corneliussen

Dato : 21-10-03 10:29

Hej

Jeg har lige lagt nogle billeder af vores maller i: alt.binaries.aquaria. Er
der evt. nogen som ved hvad det er for nogle?

Jeg har prøvet at lave et link til beskeden her:

3f94f9e3$0$9718$edfadb0f@dread14.news.tele.dk

Vil blive glad hvis der kan komme et navn på disse fisk, da vi kun kunne få
oplyst at det var algeædere der hvor vi købte dem.

Hilsen Vibeke

Fra : Plesner

Dato : 21-10-03 13:54

> Jeg har lige lagt nogle billeder af vores maller i:

Det er ikke en malle - den tilhører familien af sugesmerlinger. Det er
derfor en fisk af karpefamilien.

> alt.binaries.aquaria. Er der evt. nogen som ved hvad det er for nogle?

Gyrinocheilus aymonieri - bliver små 30 cm lang og ret ufordragelig, når
den bliver større.

> Vil blive glad hvis der kan komme et navn på disse fisk, da vi kun
> kunne få oplyst at det var algeædere der hvor vi købte dem.

Det bliver de også solgt som, men der findes mange fisk, der er betydeligt
bedre til alger end denne.

Du kan læse lidt om den her:

http://www.akvariesiden.dk/fisk/vis_fisk.php3?id=72

http://aquaworld.netfirms.com/Cyprinoidae/Other/Gyrinocheilus_aymonieri.htm

plesner

Fra : Nick Pedersen

Dato : 21-10-03 15:57

Vil det sige at det er den som æder vores øvrige fisk?

Fra : Vibeke Corneliussen

Dato : 21-10-03 17:52

Hej

Nick Pedersen er altså også mig, det er fordi jeg skrev fra en anden
maskine.

men prøv lige at se hvad jeg har fundet om vores "maller"

Spørgsmål:
Hej. Jeg har en mindre galsbowle med 2 små slørhaler. Jeg er interesseret i
at købe en sugemalle. Kan den trives i glasbowlen og evt. hvilken en skal
jeg købe.Jeg har en myriophyllum og kunne godt tænke mig en anubias barteri.
Er to planter for meget og hvor stor kan sidstnævnte plante blive?På forhånd
tak

Svar:
090203
Hej Lars,
Hvis du skal have en sugemalle i din bowle, bør du vælge den 'almindelige'
sugemalle (Gyrinocheilus aymonieri). Det anbefales dog at den holdes på
24-28 grader, men har i mange tilfælde vist at den trives udmærket ved 20-22
grader. Du kan sagtens have 2 planter i en bowle. Anubias barteri høre til
en af de højre planter af arten, den bliver omkring 10-12 cm. Hvis du ønsker
en bund plante, skal du vælge den typer der hedder anubias nana eller
anubias nana 'mini'.
Hilsen Charlotte.

Det er fundet på Bonnie´s Dyrecenters spørgeside.

Der er ikke noget at sige til at de lokale Bonnie dyrecentre ikke ved hvad
for fisk de har, når "ekspert-panelet" heller ikke ved at det ikke er en
malle. Vores er i øvrigt købt i netop Bonnie´s dyrecenter i Nyk. F.

Tak for hjælpen med at identificere dem, men som skrevet: vil det sige at
det er dem som æder vores øvrige fisk.

Nu er der nemlig forsvundet 3 slørhaler til at starte med, og 1 golden spec.
samt 7 neon fisk. De sidste er helt væk.
Det skal lige siges at vi har 2 "blå hummere"

Hilsen Vibeke

Fra : Carsten Gall

Dato : 21-10-03 18:13

"Vibeke Corneliussen" <vibeke.corneliussen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

spec.
> samt 7 neon fisk. De sidste er helt væk.
> Det skal lige siges at vi har 2 "blå hummere"

Med mindre at dine sugemaller er meget store, så tror jeg ikke at det er
dem der har "taget" livet af dine fisk,
især ikke når du lige nævner at du også har 2 hummere i baljen. Hummerne
er mest nataktive, hvor netop de andre fisk
ofte opholder sig ved bunden, og derfor er let bytte for dine hummere.

Carsten

Fra : Vibeke Corneliussen

Dato : 21-10-03 18:22

Det er rigtigt nok, men de 3 slørhaler døde inden hummerne kom i.

Hilsen Vibeke