Dieseløkonomi på Mercedes-Benz W124 (250 t~
Fra : Stephan Aller, OZ1TM~

Dato : 20-10-03 22:34

Jeg har lige fået et mindre chok, da jeg udregnede dieseløkonomien på min
Mercedes-Benz W124, 250 turbodiesel: 17,4 km/l !!!!

Tidligere har jeg kørt op til 16,2 km/l ved blandet kørsel. Både bykørsel og
motorvejskørsel. Fælles for begge er dog at det har været længere ture og
motoren har kørt i tomgang i 5-10 minutter inden jeg bevægede bilen så meget
som en meter. Normalt har jeg kørt omkring 15 km/l, men et spring op til
17,4 km/l er da helt vildt. Når man så tanker til 4,99 kr/l gør det jo så
endnu sjovere....

Er der andre der har lignende økonomiske erfaringer med W 124 ??

Venlig hilsen
Stephan Aller, OZ1TMY

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 20-10-03 22:54

Stephan Aller, OZ1TMY wrote:

> Fælles for begge er dog at det har været
> længere ture og motoren har kørt i tomgang i 5-10 minutter inden jeg
> bevægede bilen så meget som en meter.

Det var da synd for den stakkels motor.

Det tilrådes at lade motoren stå i tomgang 15 sekunder før kørsel - men så
til gengæld straks derefter at køre. Maskinen har angiveligt bedre af det -
og bliver hurtigere varm.

At lade bilen køre så lang tid i tomgang slider for meget, siger de kloge.

I øvrigt er det da flotte forbrugstal du har. Noget tyder på, du kører
fornuftigt, holder fartgrænserne og er forudseende i trafikken.

--
Jan W Nielsen

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 20-10-03 23:52

Jan W Nielsen wrote:
> At lade bilen køre så lang tid i tomgang slider for meget, siger de
> kloge.

Har jeg fået at vide, at det står der i håndbogen til en Scania, så du må
have ret.

mvh
Henning

Fra : bme

Dato : 21-10-03 09:46

> [...]
> og bliver hurtigere varm.
>
> At lade bilen køre så lang tid i tomgang slider for meget, siger de kloge.

Det er egentligt temmelig elementært.

I tomgang sker der en forbrænding der kun lige holder motoren igang og der
udvikles en ringe spildvarme, ved kørses udvikles der langt mere spildvarme
som følge af de højere omdrejningstal mm. og der afsættes derved mere varme
til opvarmning af motorblok, kølevæske mm.

Derfor bliver motoren hurtigere varm ved kørsel end ved tomgang. Det er dog
en god ide lige at lade den snurre et par sekunder så olietrykket kan blive
ordentligt opbygget, eksempelvis i den tid det tager at spænde
sikkerhedsselen.

/bo

Fra : Stephan Aller, OZ1TM~

Dato : 24-10-03 19:13

> I øvrigt er det da flotte forbrugstal du har. Noget tyder på, du kører
> fornuftigt, holder fartgrænserne og er forudseende i trafikken.
> --
> Jan W Nielsen

Det var bl.a. med motorvejskørsel med op til 130-140 km/t (var 2 personer i
bilen)...

Aller

Fra : Mr.Unlock

Dato : 21-10-03 12:14

18,97 er da meget normalt på min årg 93 c 250 diesel men også KUN ved nyt
luftfilter.
ellers ca det samme som din varierer lidt efter fodvægten
esben

Fra : Rene´

Dato : 21-10-03 16:04

Jeg har en gang kørt 18,3 km/l i en 300D fra 89´ det var til Frankrig, med
overholdt hastighed.

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-03 16:10

> Jeg har en gang kørt 18,3 km/l i en 300D fra 89´ det var til Frankrig, med
> overholdt hastighed.

Hmmm gennem tyskland er der da FRI hastighed

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Mark Sandberg

Dato : 21-10-03 16:18

"Rene´" skrev i en meddelelse:

>Jeg har en gang kørt 18,3 km/l i en 300D fra 89´ det var til Frankrig, med
overholdt hastighed.

Hvad er "overholdt hastighed" i Tyskland og hvor mange dage tog det med den
pæne økonomi?

En ekstra overnatning på hotel og mad m.m. koster jo også

/Mark.

Fra : Rene´

Dato : 22-10-03 16:33

Vi kørte faktisk sammen med nogle der havde campingvogn så vi lå på 110 ca..
det tog 2 dage til sydfrankrig