Af isning af ruder
Fra : Christabel & Anders

Dato : 20-10-03 21:38

Da jeg havde fri fra arbejde i aften og skulle trille hjem, måtte jeg til at
af ise ruderne! Mens jeg af isede ruderne kom jeg til at tænke på om man
egentlig skal af ise de bagerste ruder på en gulplade vogn - ruderne er jo
alligevel tonet!

Anders
Klik ind på: www.vesterhavsrock.dk

Fra : Petersen_Michael

Dato : 20-10-03 21:46

"Christabel & Anders" <kaa@sprit.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> egentlig skal af ise de bagerste ruder på en gulplade vogn - ruderne er jo

på min firmagryde hælder jeg en kande
varmt vand på front ruden, de forreste sideruder,
spejlene, det må sq være nok, specielt
sammenlignet med dem der skraber 10x20cm :-/

jeg _tror_ godt du kan snakke dig fra at springe
de øvrige ruder over..
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Martin Sand.

Dato : 20-10-03 23:31

Petersen_Michael wrote:
> på min firmagryde hælder jeg en kande
> varmt vand på front ruden, de forreste sideruder,
> spejlene, det må sq være nok, specielt
> sammenlignet med dem der skraber 10x20cm :-/

Pas på at ruden ikke sprækker når det bliver rigtig koldt!
Temperaturforskellen mellem varmt vand og en dybfrosset rude kan få ruden
til at gå i stykker.

MVH Martin

Fra : John Sahl

Dato : 21-10-03 06:53

Martin Sand. wrote:
> Pas på at ruden ikke sprækker når det bliver rigtig koldt!
> Temperaturforskellen mellem varmt vand og en dybfrosset rude kan få
> ruden til at gå i stykker.

Jeg har brugt det trick i 17 år uden problemer. Er der reelt
nogen der har ødelagt en rude på den måde, eller er det bare
noget man har hørt?

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 21-10-03 08:02

> Jeg har brugt det trick i 17 år uden problemer. Er der reelt
> nogen der har ødelagt en rude på den måde, eller er det bare
> noget man har hørt?

Har ikke oplevet det ved bilruder.
Men jeg har derimod set det ske, ved en enkelt-lags rude i et hus.
Der skulle pudses vinduer, på med varmt vand.
Så kom den enlige enkeltlags rude.
*pliiiing*
En flot revne ned ad alle rudens 50 cm.
Nu ved jeg godt at bilruder er hærdede og det er almindelige vinduer ikke.
Jeg ved også at ement kan diskuteres i timer.
Så dette er blot at betragte som en lill oplysning

mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-03 15:51

> Pas på at ruden ikke sprækker når det bliver rigtig koldt!
> Temperaturforskellen mellem varmt vand og en dybfrosset rude kan få ruden
> til at gå i stykker.

Har gjort det i over 15 år på mine gamle biler uden at det har givet
problemer nogensinde. På mondeo'en har jeg ALDRIG brugt varmt vand til
frontruden og alligevel er den revnet i begge sider

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Petersen_Michael

Dato : 21-10-03 15:54

"Martin Sand." <feedback56NOSPAM@NOSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Pas på at ruden ikke sprækker når det bliver rigtig koldt!
> Temperaturforskellen mellem varmt vand og en dybfrosset rude kan få ruden
> til at gå i stykker.

Nu skrev jeg jo at det var på firmagryden..

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 23-10-03 11:43

Martin Sand. wrote in dk.fritid.bil:

[...]

> Pas på at ruden ikke sprækker når det bliver rigtig koldt!
> Temperaturforskellen mellem varmt vand og en dybfrosset rude kan få ruden
> til at gå i stykker.

Lidt lige som John og Tom må jeg nok mene at dette er en skrøne. En moderne
(alt < 20 år) bilrude burde kunne holde til temperaturforskellen i det det
materiale som moderne ruder sat fast med kan give sig lidt.
I gamle dage hvor man støbte ruder fast (jeg har ladet mig fortælle at op
gennem 30'erne og 40'erne var ruder støbt fast med noget beton-lignende
materiale) var det nok et noget større problem.
Jeg har i hverttilfælde heller aldrig hørt om nogen som rent faktisk har
oplevet at ruden tog skade af det.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

"I'm going to Montana soon; Gonna be a dental floss tycoon"
-- Frank Zappa: Montana

Fra : Hans Paulin

Dato : 23-10-03 11:59

Henrik Bøgh wrote:

> Jeg har i hverttilfælde heller aldrig hørt om nogen som rent faktisk
> har oplevet at ruden tog skade af det.

....jeg mener dæl** at ha set et billede i et gammelt nummer af MOTOR af
en rude der enten sprak eller holdt til det - nok nærmest det første ...

Anyone?
Hans

Fra : Martin Sand.

Dato : 24-10-03 03:05

Henrik Bøgh wrote:
> [...]
> beton-lignende materiale) var det nok et noget større problem.
> Jeg har i hverttilfælde heller aldrig hørt om nogen som rent faktisk

Jeg videregiver blot en oplysning jeg fik fra FDM ang. hvordan man IKKE
skulle afise ruder - nemlig med meget varmt vand. Men hvis denne oplysning
ikke holder i praksis, så beklager jeg.

MVH Martin

Fra : Jensn

Dato : 20-10-03 21:53

> [...]
> egentlig skal af ise de bagerste ruder på en gulplade vogn - ruderne er jo

Jeg ved det ikke 100% - men mon ikke at der gælder de samme regler
her som der gør for f.eks. lygter - hvis der er en lygte, så skal den også
virke - også selvom den ikke behøver at være der (Tågelygte, ekstra
fjernlygte osv.)

Bare et forsigtigt gæt

Hvis jeg har glemt (ikke gidet) at køre varevognen ind en frostnat, så får
front- & sideruder en gang varmt vand fra hanen - så dugger de heller ikke
indvendigt når man kører

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 21-10-03 10:02

Christabel & Anders wrote:
> [...]
> til at af ise ruderne! Mens jeg af isede ruderne kom jeg til at tænke
> på om man egentlig skal af ise de bagerste ruder på en gulplade vogn -

Se det havde jeg en større diskutation med en 4 strisser om sidste vinter.
De holdet en lille spritkontrol og syntes lige at de skulle påpege at jeg ikke
havde af iset mine tonede ruder på min gulplade bil. Især den ene var noget
trekantet, men det var måske fordi alkoholmeteret var i okfeltet. Det endte
med at jeg blev sur, og stod ud og af isede de fandes ruder. Men da jeg havde
taget den ene var det som om strisseren tøede op og skulle fedte sig ind igen
ved at forhøre sig om hvorlangt sådan en 20årig golf kunne gå på literen.

Jeg er stadig i tvivl, men kan ikke se hvorfor en gulplade skal have af iset
bagruderne. Man må jo fulde varerummet op så man ikke kan se ud af ruderne.

mvh
Henning

Fra : Hans Paulin

Dato : 21-10-03 10:27

Henning Præstegaard wrote:

> Jeg er stadig i tvivl, men kan ikke se hvorfor en gulplade skal have
> af iset bagruderne. Man må jo fulde varerummet op så man ikke kan se
> ud af ruderne.

....bland ikke "jura" og "logik" sammen...
Hans

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 21-10-03 10:58

"Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.invalid> skrev i en meddelelse

> ...bland ikke "jura" og "logik" sammen...

Gad godt vide hvorfor der ikke blev skrevet:
'Politi' og 'fornuft'................

mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Hans Paulin

Dato : 21-10-03 11:24

Uffe Bærentsen wrote:

> Gad godt vide hvorfor der ikke blev skrevet:
> 'Politi' og 'fornuft'................

....politiet repræsenterer jo (i princippet) juraen, så forskellen er
éns; det er bare farven, der har en anden lyd...
Hans