IE stylesheet
Fra : Lars Hoffmann

Dato : 20-10-03 19:42

Jeg har et element

og i mit stylesheet har jeg følgende:

..principal
{
   width:200px;
   height:200px;
   overflow-y:scroll;
}

Mit problem er jo så at overflow-y er en IE egenskab og ikke noget
standardiseret, hvorfor jeg gerne vil have det ændret til noget standard
med samme funktionalitet. Jeg kunne jo bare bruge overflow:scroll;, men
det ville lave både horisontale og vertikale scrollbars og jeg er kun
intereseret i de vertikale.

Såfremt dette ikke kan lade sig gøre, hvordan kan jeg så lave det
således at IE læser det som overflow-y:scroll; og resten af browserne
forstår det som overflow:scroll;?
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Lobais

Dato : 20-10-03 20:50

> Såfremt dette ikke kan lade sig gøre, hvordan kan jeg så lave det
> således at IE læser det som overflow-y:scroll; og resten af browserne
> forstår det som overflow:scroll;?
Prøv med overflow:auto;, så skjuler browseren scrollbaren hvis der ikke er
brug for den. Hvis du vil bruge den anden metode skriver du bare:
{
overflow:scroll;
overflow-h:hidden;
}

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 20-10-03 21:06

Lobais escribió / skrev

> overflow-h:hidden;

Er dette standard i alle browsere?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 20-10-03 21:50

Lars Hoffmann <lars@intercambiodvd.com> skrev :

>Er dette standard i alle browsere?

Næppe, aldrig hørt om det og kan heller ikke finde det på google.
--
Knud

Fra : Lobais

Dato : 21-10-03 06:27

Lars Hoffmann wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Lobais escribió / skrev

> Er dette standard i alle browsere?
Jeg mener bare,
Først siger man:
overflow:scroll; Så siger alle browsere aha og tager den.
Så siger man noget med overflow-h (da jeg regner med alle
browsere, der under støtter overflow-y også under støtter
overflow-h), og siger at den skal de ikke vise, og så burde det
da være som du ville have det. Du kan også sige overflow:scroll;
overflow-h:visible;
Stadig kan jeg ikke se hvad der er i vejen med overflow:auto;

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 21-10-03 07:24

Lobais <1@3.be> skrev :

>overflow:scroll; Så siger alle browsere aha og tager den.
>Så siger man noget med overflow-h

Hvor har du syntaxen overflow-h fra?

Den eksisterer ikke.

IE forstår overflow-x og overflow-y.
--
Knud

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 21-10-03 13:46

"Lobais" <1@3.be> escribió

> Stadig kan jeg ikke se hvad der er i vejen med overflow:auto;

Fordi jeg gerne ville have at den plads som scrollbaren optager,
altid var sat af til den, men jeg tror aligevel den bedste løsning er
overscroll:auto;
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 20-10-03 21:40

Lars Hoffmann wrote:

> Såfremt dette ikke kan lade sig gøre, hvordan kan jeg så lave det
> således at IE læser det som overflow-y:scroll; og resten af
> browserne forstår det som overflow:scroll;?

Definer først en standard-regel, som alle browsere benytter:

..principal {
   width: 200px;
   height: 200p;
}

lav dernæst en regel med child selectors (som IE ikke forstår):

/* eller hvilket element, .principal nu end ligger inde i */
body > .principal {
   overflow: scroll;
}

og lav så en IE-contitional comment til at inkludere et ekstra style
sheet, hvori du definerer den ønskede regel:

<!--[IF IE]>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="ie.css" />
<![endif]-->

ie.css indeholder så:

..principal {
   overflow-y: scroll;
}

Sidstnævnte er til for at sikre, at kun IE benytter den IE-specifikke
kode.

Eller har jeg helt misforstået dig?

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fona!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/fona/

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 20-10-03 21:46

Anders Thorsen Holm escribió / skrev

> body > .principal {

Det lyder fornuftigt, hvor mange browsere forstår dette?

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 20-10-03 21:52

Lars Hoffmann wrote:

> Det lyder fornuftigt, hvor mange browsere forstår dette?

Netscape Navigator 6+, Opera 5+, Mozilla, Mozilla Firebird,
Konqueror (?) m.fl. Mig bekendt alle nyere browsere - men
(selvfølgelig) ikke Internet Explorer, så child selectors er
glimrende til at skjule regler for IE.

<http://www.westciv.com/style_master/academy/browser_support/selectors.html>
<http://www.blooberry.com/indexdot/css/supportkey/syntax.htm>

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 20-10-03 22:13

> [...]

> Konqueror (?) m.fl. Mig bekendt alle nyere browsere - men
> (selvfølgelig) ikke Internet Explorer, så child selectors er

Lækkert, lige hvad jeg har brug for - tak
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann