Skærme
Fijala 3554
Refresh rate på en P95F+
Fra : Thomas Voller

Dato : 20-10-03 19:20

Hej NG.

Jeg har en ViewSonic P95F+. Til denne skærm har jeg installeret de nyeste
drivere fra viewsonics hjemmeside.

Problemet består i, at jeg har læst mig til, at denne skærm kan yde 87Hz i
1600x1200. Det kan jeg dog ikke vælge i indstillingerne til skærmen. Der kan
jeg vælge 85Hz som det højeste. Gør jeg så det, så ligner det absolut ikke
85Hz, det ligner mere 60-70Hz. Det er lidt surt at regne med et flicker-free
billede i høj opløsning, og så sidde med noget, der giver hovedpine pga. lav
refresh-rate.

Jeg bruger Windows XP... Kan nogen hjælpe med at løse problemet?

Mvh. Thomas.

Fra : Flemming Joensson

Dato : 22-10-03 08:41

> [...]
> refresh-rate.
>
> Jeg bruger Windows XP... Kan nogen hjælpe med at løse problemet?

Jeg har haft en P95f i 2 år. I de 2 år jeg ejede den, havde jeg ingen
problemer med at 85Hz føltes som 60-70Hz.

Så måske er det en forkert driver du har lagt ind eller der er andre
problemer. Det skal lige siges at jeg brugte BNC kabel og ikke
standard VGA kabel, hvilket betyder at Windows ikke kan autodetektere
hvilken skærm der sad på den, og derfor ikke prøvede på at bestemme
hvilke indstillinger jeg måtte køre med.

For at sætte den til 87Hz, kan man så vidt jeg husker ikke gøre det i
Windows egenskaber (den tager kun de gængse 75Hz, 85Hz, 100Hz osv.). I
stedet kan du til formålet anvende programmet Powerstrip.

Har du iøvrigt tjekket om den kører med 85Hz? Umiddelbart vil jeg ikke
mene det er muligt at se forskel på 85Hz og 87Hz - men det kan da godt
være du kan. Du kan tjekke skærmens opdateringsfrekvens ved at gå ind
i skærmmenuen og vælge Viewmeter. Der står hvilken frekvens skærmen
kører med. Uanset hvad Windows måtte mene den kører med, så kan de to
værdier godt afvige (i hvert fald med BNC).

Til Windows XP skal du finde en powerstrip i version 3 eller højere.
Den nyeste hedder 3.46. Powerstrips egen hjemmeside er her:
http://66.227.107.157/ps.htm. Så kan du købe programmet, eller søge på
nettet efter en "gratis".

Flemming