Fishfinder eller ekkolod til sejlbåd? for ~
Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 20-10-03 16:05

Hej

Når man ser priserne på en fishfinder, og sammenligner med et traditionelt
ekkolod. Så falder prisen ud til fordel for fishfinderen. Umiddelbart ville
jeg vel syntes at "sådan noget pjat" kan man ikke have på en sejlbåd, men
når jeg tænker over det, så er det vel meget rart at kunne se bund
konturerne historisk, at man kan se en tendens i god tid? (jeg er absolut
ikke en fritids fisker - det interesserer mig ikke, så det skal ikke være
derfor)

Erfaringer?

mvh
/Børge

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 20-10-03 21:13

Hejsa

Du er vist selv den eneste der kan besvare dit spørgsmål...

Du er jo selv inde på det... prisen er den samme eller billigere end et
traditionelt ekkolod... Om det er pjat...
Tja, så er det jo også noget pjat at have sproiler på en bil...

Vælger du et der kan kigge fremefter også har du en klar fordel... idet du
kan få en alarm tidligere, hvis der er fare for grundstødning...
Jan Rasmussen

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 21-10-03 07:52

En almindelig dybdemåler med kun visning af tal er klart underlegen en
fishfinder.

Med en fishfinder kan man med lidt erfaring bedømme bundforholdene. Er der
meget vegetation og om den er hård eller blød. Vigtigt ved ankring.
Desuden er der alarmerne, og den overskuelige grafiske skærm der nemt viser
om det går mod dybere eller mere grundt vand, eller om der er jævt eller
fladt.
Så den kan bruges til meget andet end at vise fisk

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 26-10-03 19:25

Kan godt lide argumenterne du fremfører, de er ikke normalt hørt i sejlbåds
kreds, men giver absolut mening.

I anden tråd snakkes der om en "3.die stråle", det må betyde større
strømforbrug.

Hvor står forskel i batterikapacitet må man beregne, for at have den ekstra
strøm til en Sjælland rundt?

mvh
/Børge

Fra : Dag Stenberg

Dato : 21-10-03 07:59

Jan Rasmussen <jr@xxxvejen-net.dk> wrote:
> [...]
>
> Vælger du et der kan kigge fremefter også har du en klar fordel... idet du
> kan få en alarm tidligere, hvis der er fare for grundstødning...

Jamen ekolod som kan titta framåt är ju ganska mycket dyrare.

Dag Stenberg

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 21-10-03 18:22

Korrekt, den har jo den tredie stråle...

Måske han blot kan dreje den to strålede en kvart omgang... så kigger den jo
også frem og tilbage... istedet for ud til siderne
Jan Rasmussen

"Dag Stenberg" <dag.stenberg@nospam.helsinki.fi.invalid> skrev i en
meddelelse news:bn2lf9$l33$2@oravannahka.helsinki.fi...