Væddemål - opbevaring af bil
Fra : Poul

Dato : 20-10-03 13:10

Kan eksperterne herinde hjælpe til med et væddemål.

Jeg har lige arvet en gammel bil af en afdød onkel. Det er en gammel
mercedes fra starten af 70´erne. Da bilen så at sige er kommet dumpende,
har jeg ikke gjort op med mig selv, hvad der skal ske med bilen, men jeg
skal ikke bruge bilen for øjeblikket,

Jeg diskuterede med en kammerat hvordan jeg bedst opbevarer den vinteren
over. Sagen er den, at den har rustangrab diverse steder.

Det var min plan blot at sætte den i en gammel garage, som jeg har,
vinteren over. Garagen er ikke opvarmet eller tæt.

Min kammarat siger at det ikke nytter noget. Bilen vil blot "ruste" videre.
Enten skal jeg få lavet det rustarbejde inden vinteren, eller også skal den
stå i en tæt garage.

Hvem af os har ret....?????

Har du i øvrigt fif til hvordan jeg bedst opvarer bilen.

Poul

Fra : Rasmus

Dato : 20-10-03 14:54

"Poul" <poulff@ofir.dk> wrote in message
> [...]
videre.
> Enten skal jeg få lavet det rustarbejde inden vinteren, eller også skal

Den ruster videre(det er dog ret begrænset hvis den står tørt), den skal stå
et sted hvor luftfugtigheden er under 60%, så stopper korrosionen

mvh
Rasmus

Fra : Roberto Saldo

Dato : 20-10-03 15:07

Poul wrote:
> [...]
> stå i en tæt garage.
>
> Hvem af os har ret....?????
>
> Har du i øvrigt fif til hvordan jeg bedst opvarer bilen.

Hvis din garage ellers er tæt så anbring bilen i den og stil et par spande med
silica-gel poser over i hjørnerne. De affugter luften så rusten bremses grundigt.
Hvis det er koldt nok er luften allerede affugtet ret meget.

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."

Fra : eam

Dato : 20-10-03 16:24

"Roberto Saldo" <rs@Ørsted.DTU.dk> wrote in message

> [...]
grundigt.
> Hvis det er koldt nok er luften allerede affugtet ret meget.

og da garagen er utæt hjælper det ikke ! Det er som at tisse i bukserne
virkningen er ret kort.

For i takt med, at du tørrer luften kommer ny fugt ind.

JA jeg ved godt, at byggemarkeder og andre fuskere der lever af at sælge
slilkagel og molykolarsib siger at det fjerner fugten. "det kan du jo se
hvis du hænger en pose op med silikagel, så drypper vandet jo ned i spanden"
jo tak, og ny fugt kommer ind.
I sommerhuse gør det mere skade end gavn, da der konstant trækkes ny fugt
ind gennem konstruktionerne. Se f.eks på Rockwools hjemmeside: der må ikke
fugtspærrer i sommerhuse, da de så rådner væk!!

Det hele svarer til at stå under en åben bruser og tørre sig, du bliver
aldrig tør.

Det korrekte er en tæt plastpose, beregnet til det samme, og så affugte den
med silikagel, hvor man kan følge med om det virker ved at se på farven :
den skifter nemlig når den er ved at være mættet ( fra blå til rød, eller
også er det omvendt) når den er mættet, kan den regenereres med varme.
Eller man kan købe en billig affugter, set til en lille tudse, og så føre
kondensvandet ud af teltet.
Affugter bruges ved store stålkonstruktioner, som f.eks. Farøbroen, og jeg
mener også, at det bruges ved Storebæltsbroen.

Til konservering af jetmotorer brugte vi containere, som vi kom silikagel i
og pumpede mest mulig luft ud.
Benzinmotorer på samme måde, men der havde vi også nogle plastrør med
silikagel til at skrue i i stedet for tændrør.
--
Møller

Fra : Olesen

Dato : 20-10-03 16:37

"Poul" <poulff@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
videre.
> Enten skal jeg få lavet det rustarbejde inden vinteren, eller også skal

En hellukket garage er ikke heldigt.
En garage/lade, hvor det piver lidt i sprækkerne
er at anbefale, da der er en cirkulerende luft omkring
bilen. Rul gerne 0.5 cm. ned så interiøret også kan "komme af"
med fugten osv. Lad bilen ånde.

De rust den har kan du skrabe af, og gi' en gang
olie af en slags, så får du det stillet lidt i stand by,
indtil bilen måske skal ha' den store tur.

> Har du i øvrigt fif til hvordan jeg bedst opvarer bilen.

I kortere tid (2-3 mdr.) Vask bilen.
Kør en frisk tur, afmontêr batteriet.

I længere tid (1 år), vask + polêr bilen.
Gi' den olie i de samlinger som gir' dig
dårlig samvittighed. Kør en lang tur for at
få den varmet godt igennem. Fjer batteriet
og dêt var så det.

I ekstra lang tid, så skal den jo klodses op,
der skal olie i cylindrene osv osv..og dêt har
jeg ikke forstand på.

Der er dog mange måeder at konservere en bil på,
og dette var blot nogle meget hurtige bud.

Vil du renovere bilen ?

Fra : Henrik B.

Dato : 20-10-03 17:20

Olesen wrote:
:: De rust den har kan du skrabe af, og gi' en gang
:: olie af en slags, så får du det stillet lidt i stand by,
:: indtil bilen måske skal ha' den store tur.

WD40 f.eks., på de steder der er rustne.

M.v.h.

Fra : Olesen

Dato : 21-10-03 16:58

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> :: olie af en slags, så får du det stillet lidt i stand by,
> :: indtil bilen måske skal ha' den store tur.
>
> WD40 f.eks., på de steder der er rustne.

Er den ikke FOR tynd ? = nærmest fordamper lidt væk ?
Tænkte lidt over i en tynd olie som Tectyl på spray eks..gerne
den helt klare, som efterlader en tynd elastisk hinde.
Men WD40 kan da bruges ganske mange steder, ja.
og jeg har også brugt det i krogene når den blot sku'
'ha en lille tur' og det ikke var nødvendigt at det skulle
holde 'hele livet', hvis du forstår.