HTML - frames - validering?
Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 19-10-03 21:45

Når jeg forsøger at validere en test-side, får jeg fejl vedr. mine
'frameset'- og 'frame'-attributter, selvom disse ser ud til at være i
overensstemmelse med:

www.w3.org/TR/WD-frames-970331

, men det er måske for gammelt i forhold til HTML 4.01, som jeg forsøger
at validere efter?

Min test-side findes på

www.oyfss.dk/index_t.htm

Hvis ovennævnte standard er forældet, hvor finder jeg da gyldige
atributter til omtalte elementer?

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : jopa

Dato : 19-10-03 21:59

"Hans Henrik Hansen" <sleth2vh@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis ovennævnte standard er forældet, hvor finder jeg da gyldige
> atributter til omtalte elementer?

Hm koden ligner noget Frontpage der er importeret. Am i wrong ?
Prøv at fjerne fejlene du får en efter en og du vil komme til det resultat
at du ikke kan lave et validt framesset uden der kommer border i mellem dine
frames.
Doctypen på dit framessæt er da vist rigtigt hvorimod du har anden doctype
på din main ?

--
Mvh. John
www.johns-web.dk / www.jp-web.dk

Fra : jopa

Dato : 19-10-03 22:11

"jopa" <222jopa@pc.dk(fjern222)> skrev i en meddelelse

> Doctypen på dit framessæt er da vist rigtigt hvorimod du har anden
> doctype på din main ?

Skulle selvfølgelig være en HTML 4.01 Frameset
Blot mig der er blind.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 19-10-03 22:14

"jopa" <222jopa@pc.dk(fjern222)> skrev :

>Doctypen på dit framessæt er da vist rigtigt hvorimod du har anden doctype
>på din main ?

Nej da.

Der bruges
<!doctype html public "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">,
hvor der skal bruges
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Frameset//EN"
    "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-frameset.dtd">

eller evt.

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Frameset//EN"
    "http://www.w3.org/TR/html4/frameset.dtd">
--
Knud

Fra : jopa

Dato : 19-10-03 22:18

"Knud Gert Ellentoft" <ellentoft@mail.tele.invalid> skrev i en
> [...]
>
> eller evt.
>
> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Frameset//EN"

Tror lige jeg opdagede min fejl 2min før dig
Men ellers er det korrekt, jeg var blot lidt for overfladisk.

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 19-10-03 22:09

> [...]
>
> Min test-side findes på
>
> www.oyfss.dk/index_t.htm
>
> Hvis ovennævnte standard er forældet, hvor finder jeg da gyldige

Du benytter 4.01 Transitional!, som ikke tillader frame-elementer, du
skal bruge en doctype med frameset. html.dk har en god side:
http://www.html.dk/artikler/00036/

Brug:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Frameset//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/frameset.dtd">
Hvis browserne skal følge standarderne

Men framespacing og frameborder kan vist ikke bruges hvis siden skal
validere. Margin skal laves med css.

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 19-10-03 23:08

Soeren Nielsen wrote:
> [...]
> Hvis browserne skal følge standarderne
>
> Men framespacing og frameborder kan vist ikke bruges hvis siden skal

super - det prøver jeg!

--
fjern slet fra mail-adr.
med venlig hilsen

Fra : Allan Vebel

Dato : 19-10-03 22:34

Hans Henrik Hansen <sleth2vh@webspeed.dk> skrev:

> super - det prøver jeg!

Hvorfor ikke prøve en side helt uden frames - det giver en masse
fordele, hvor frames er en ulempe ifølge http://html-faq.dk/2009.asp

Læs http://html-faq.dk/2003.asp - her er en anvisning op hvordan
det kan laves uden frames.

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 20-10-03 08:49

Allan Vebel <nospam@vebel.dk> wrote:
> Hvorfor ikke prøve en side helt uden frames - det giver en masse
> fordele, hvor frames er en ulempe ifølge http://html-faq.dk/2009.asp

Det vil jeg også snarest se på - men i mellemtiden er jeg jo nødt til at
have 'mit' websted i drift (og bortset fra at siden ikke validerer,
kører den i øvrigt problemfrit i alle de browsere, jeg har adgang til)

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 19-10-03 22:05

Hans Henrik Hansen wrote:
> Når jeg forsøger at validere en test-side, får jeg fejl vedr. mine
> 'frameset'- og 'frame'-attributter, selvom disse ser ud til at være i
> overensstemmelse med:
>
> www.oyfss.dk/index_t.htm

Du bruger den forkerte doctype... du skal bruge frameset doctypen...

Tjek:
<http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.oyfss.dk%2Findex_t.htm&charset=%28detect+automatically%29&doctype=HTML+4.01+Frameset>

Og du kan se at der er langt færrere fejl (der er doctype override)

mvh
johan

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 19-10-03 23:11

Johan Holst Nielsen wrote:
> Og du kan se at der er langt færrere fejl (der er doctype override)

OK - tak!

--
fjern slet fra mail-adr.
med venlig hilsen