søg i databasen
Fra : Thomas

Dato : 19-10-03 21:02

hejsa

jeg har i tabellen et resultat der f.eks hedder

-5-6- eller -5-7- eller -5-12-

nu vil jeg gerne have at den kun finder 5 taller når jeg i php søger med
WHERE U_Groups = '-5-' men som jeg skriver det virker det ikke, den finder
så kun alle der hedder -5- og ikke dem med -5-6- o.s.v.

kan man skille det ad så den leder efter 5 tallet alene og overser alt det
andet ??

Thomas

Fra : Hasse R. Hansen

Dato : 19-10-03 21:05

On Sun, 19 Oct 2003 22:02:14 +0200, "Thomas" <thomas@4701.dk> wrote:

> [...]
>WHERE U_Groups = '-5-' men som jeg skriver det virker det ikke, den finder
>så kun alle der hedder -5- og ikke dem med -5-6- o.s.v.

SELECT * FROM tabel WHERE U_Groups LIKE '-5-%';

mvh.
Hasse R. Hansen

Fra : Thomas

Dato : 19-10-03 21:21

> SELECT * FROM tabel WHERE U_Groups LIKE '-5-%';

Sørme syntes ellers jeg havde prøvet men jeg havde skrevet %-5-% og det
virkede ikke

Ved ikke hvad forskellen er men mange tak

thomas

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 19-10-03 21:46

Thomas wrote:

> Sørme syntes ellers jeg havde prøvet men jeg havde skrevet %-5-% og det
> virkede ikke
>
> Ved ikke hvad forskellen er men mange tak

Well.. % er wilcard...

Dvs..

-5-%

Vil matche
-5-
-5-6
-5-7-12-34-55-67

Men IKKE
4-5-6
45-5-45

Hvormod -5- vil mactche ALLE ovenstående...

Måske var din fejl at du skrev U_Groups = '%-5-%' i stedet for LIKE ?

mvh
Johan

Fra : Christian Joergensen

Dato : 20-10-03 01:07

On Sun, 19 Oct 2003 22:02:14 +0200, Thomas wrote:

> [...]
> WHERE U_Groups = '-5-' men som jeg skriver det virker det ikke, den finder
> så kun alle der hedder -5- og ikke dem med -5-6- o.s.v.

Det lyder lidt som om din databasestruktur er dårlig. Lav dig f.eks. en
relationstabel mellem users og groups. Den kunne have strukturen:

   user | group

Her indsætter du så - hvis det var ovenstående tilfælde følgende
records:

   1 | 5
   1 | 6
   2 | 5
   2 | 7
   3 | 5
   3 | 12

Hvis du så fx. vil have alle brugernavne og emails som er i gruppe 5 ud:

   SELECT
    u.username,
    u.email
   FROM
    users AS u,
    usergroups AS ug
   WHERE
    u.id = ug.user AND ug.group = '5';

Det er lidt pænere

--
Christian Jørgensen | I invented the cordless extension cord
http://www.razor.dk |