Fyringsolie VS Diesel
Fra : Morten Fruergaard

Dato : 19-10-03 13:05

Vi har haft denne diskussion mange gange...

Min kone fyldte den anden dag for første gang fyringsolie på vores Pajero, og
nu lyder den pludselig anderledes i motoren...

Svjh kan man købe noget på en flaske - adjektiver eller sådan noget - hvor
køber man det?
På tankstation eller hvad?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Christabel & Anders

Dato : 19-10-03 13:07

Er der ikke kommet farve i fyringsolien nu? ...jeg mener at fra d. 1 oktober
i år skal fyringsolien været farvet, er det mig der har hørt fejl eller....

Sorry, jeg ved godt at dette indlæg ikke er i tråd med det første spørgsmål!

Anders

Fra : Henrik B.

Dato : 19-10-03 17:19

Christabel & Anders wrote:
:: Er der ikke kommet farve i fyringsolien nu? ...jeg mener at fra d. 1
:: oktober i år skal fyringsolien været farvet, er det mig der har hørt
:: fejl eller....

Nope, først fra den 1. november.

M.v.h.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 19-10-03 13:20

Hej Morten

"Morten Fruergaard" <mit fornavn@mit efternavn.com> skrev i en meddelelse
> Vi har haft denne diskussion mange gange...
> Min kone fyldte den anden dag for første gang fyringsolie på vores Pajero,
og
> nu lyder den pludselig anderledes i motoren...

Det burde ikke være på grund af fyringsolien -- det er det samme produkt...
Til gengæld er det ulovligt at hælde på ens dieselbil af hensyn til afgiften
til staten...

Det havde været lidt smartere at investere mellem 10 og 15 kilo, og så have
fået monteret rapsolieanlæg i bilen, som i hvert fald er mere miljørigtig...

> Svjh kan man købe noget på en flaske - adjektiver eller sådan noget - hvor
> køber man det?
> På tankstation eller hvad?

Adjektiver er latin for "tillægsord" så jeg ved ikke om Shell eller andre
fører noget sådant... ROTFL

Men, der skulle IKKE være brug for noget additiv til fyringsolien, ligesom
diesel heller ikke skal tilføjes noget. Jeg ved så ikke om fyringsolien
danner parafin om vinteren -- det vil jeg lade andre kloge hoveder herinde
om at svare på...

Henrik, Slagelse

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 19-10-03 13:25

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Det burde ikke være på grund af fyringsolien -- det er det samme produkt...

Siger nogen, andre siger noget andet.

For nogle år siden fyldte jeg et par gange fyringsolie på vores daværende
Patrol.
Den lød pludselig sjovt i motoren, og jeg fyldte tanken op med diesel.
Lyden har været der to gange - de to gange, som jeg kørte med fyringsolie.
Tilfældighed? Måske, men den har aldrig været der siden...

Men det er da et forsøg værd at bruge nogle småpenge på en lille flaske og så
håbe på, at det hjælper...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Petersen_Michael

Dato : 19-10-03 14:07

> Siger nogen, andre siger noget andet.

Min Patrol fik fyringsolie, evt. (men ikke altid) iblandet
nogle få deciliter 2 takts olie

Jeg synes ikke den lød anderledes end på ren diesel

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 19-10-03 14:47

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse
> Min Patrol fik fyringsolie, evt. (men ikke altid) iblandet
> nogle få deciliter 2 takts olie
>
> Jeg synes ikke den lød anderledes end på ren diesel

Jeg kørte meget på fyringsolie - i en periode kørte jeg ikke på andet.
Ikke noget med 2 takts olie...
Efter at den to gange havde sagt underligt skiftede jeg til kun diesel igen.
Jeg hørte aldrig lyden mere. Om lyden skyldtes fyringsolien skal jeg ikke
sige, men jeg turde ikke forsætte for at spare få kr...
En 2,8 TD til en Patrol koster trods alt lidt penge...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Petersen_Michael

Dato : 19-10-03 14:52

> En 2,8 TD til en Patrol koster trods alt lidt penge...

enig, man bliver ikke rig af at skrue på det :-/

Fra : Peter Weis

Dato : 19-10-03 16:39

> [...]

ikke
> sige, men jeg turde ikke forsætte for at spare få kr...

Vi testede også fyringsolie i en periode, men bilen (HDi) lød noget
hårdere i motorgangen.
Mht at spare penge, så tankede jeg diesel i går til 4.99.

mvh
Peter

Fra : Henrik B.

Dato : 19-10-03 17:21

Henrik Vestergaard wrote:
:: Det burde ikke være på grund af fyringsolien -- det er det samme
:: produkt...

NEJ, det er IKKE!!!

:: Men, der skulle IKKE være brug for noget additiv til fyringsolien,

JO, smørende additiver, hvilket der ikke er skyggen af i fyringsolie.

:: ligesom diesel heller ikke skal tilføjes noget. Jeg ved så ikke om
:: fyringsolien danner parafin om vinteren --

Det kan man risikere, hvis det ikke er frostsikret fyringsolie.

M.v.h.

Fra : Solvang

Dato : 19-10-03 18:11

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse
> Henrik Vestergaard wrote:
> :: Det burde ikke være på grund af fyringsolien -- det er det samme
> :: produkt...
> NEJ, det er IKKE!!!
det er ikke det samme

> :: Men, der skulle IKKE være brug for noget additiv til fyringsolien,
>
> JO, smørende additiver, hvilket der ikke er skyggen af i fyringsolie.
kan man selv tilsætte det??

> :: ligesom diesel heller ikke skal tilføjes noget. Jeg ved så ikke om
> :: fyringsolien danner parafin om vinteren --
> Det kan man risikere, hvis det ikke er frostsikret fyringsolie.
Det gør det...

Fra : Henrik B.

Dato : 20-10-03 00:12

Solvang wrote:
::: JO, smørende additiver, hvilket der ikke er skyggen af i
::: fyringsolie.

:: kan man selv tilsætte det??

Ja, det kan man godt.

M.v.h.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 19-10-03 18:49

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse
> Det kan man risikere, hvis det ikke er frostsikret fyringsolie.

fyringsolie er frostsikret, ellers ville det gå galt for alle de stakler
med en 1000L udendørs tank..

Fra : bme

Dato : 19-10-03 19:27

> fyringsolie er frostsikret, ellers ville det gå galt for alle de stakler
> med en 1000L udendørs tank..

Sgu ikke det som min kammerat hældte på sin golf sidste vinter, hold da kæft
et arbejde med at få den til at køre igen.

/bo

Fra : Solvang

Dato : 19-10-03 19:47

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:bmuiqn$22m$1@sunsite.dk...
> "Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse
>
> fyringsolie er frostsikret, ellers ville det gå galt for alle de stakler
> med en 1000L udendørs tank..
ikke om sommeren......
de sælger 2 slagt fyringsolier.

Fra : Henrik B.

Dato : 20-10-03 00:14

Petersen_Michael wrote:
:: fyringsolie er frostsikret, ellers ville det gå galt for alle de
:: stakler med en 1000L udendørs tank..

Nej Michael. Fyringsolie er ikke frostsikret pr. automatik. Bestiller du
fyringsolie, kommer du af med 65-70 kroner ekstra, for at få leveret
frostsikret fyringsolie.

M.v.h.

Fra : Per Tolbøll

Dato : 19-10-03 22:26

> [...]
produkt...
> Til gengæld er det ulovligt at hælde på ens dieselbil af hensyn til

Det er IKKE samme produkt - det er to forskellige produkter helt fra
"grundsubstansen" på raffinaderiet.
De forskellige selskaber tilsætter så deres egne additiver - deri ligger
forskellen.
Til vinterbrug tilsættes autogasolie (raffinaderibetegnelse) ca. 25%
petroleum for at forhindre paraffinudskilning.

Fyringsolien (industri-gasolie) er også tilsat additiver, bl.a. for at
forhindre sodopbygning i kedlerne.

/Per

Fra : Henrik B.

Dato : 20-10-03 00:15

Per Tolbøll wrote:
:: Det er IKKE samme produkt - det er to forskellige produkter helt fra
:: "grundsubstansen" på raffinaderiet.

Korrekt!

:: Til vinterbrug tilsættes autogasolie (raffinaderibetegnelse) ca. 25%
:: petroleum for at forhindre paraffinudskilning.

Mener nu ikke at det er petroleum, men et andet erstatningsadditiv.

M.v.h.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 20-10-03 03:48

Hej Henrik og Per

> [...]
>
> :: Til vinterbrug tilsættes autogasolie (raffinaderibetegnelse) ca. 25%
> :: petroleum for at forhindre paraffinudskilning.

Tak for forklaringen. Så har jeg tidligere fået forkerte oplysninger. Tak
fordi I lige ville supplere min viden -- så lærte jeg også noget i dag...

Det med paraffinudskilningen havde jeg også en fornemmelse af kunne være
noget man skulle være opmærksom på. Jeg spurgte (dum som jeg var) min
vognmand da vi nåede 17 grader minus om hvad vi skulle gøre hvis det blev
koldere, fordi nogle kolleger havde snakket om at for mange år siden havde
de haft problemer med at køre i minus 26 grader.... Så paraffinen havde jeg
styr på...

Henrik, Slagelse

Fra : Carsten Holck

Dato : 20-10-03 16:35

Henrik B. wrote:

> Korrekt!

> Mener nu ikke at det er petroleum, men et andet erstatningsadditiv.

Og der er sket at de glemmer at frostsikre dieselolien - har prøvet, Godt
nok længe siden - men alligevel,
Så er der l-a-n-g-t fra køge til københavn når det sker med max 25 km/t ca.
2 km af gangen hvorefter den skulle håndpumpen... mega surt.

--
/carsten

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 23-10-03 12:10

Henrik Vestergaard wrote in dk.fritid.bil:

[...]

> Det burde ikke være på grund af fyringsolien -- det er det samme
> produkt... Til gengæld er det ulovligt at hælde på ens dieselbil af hensyn
> til afgiften til staten...

Niksen. Biksen. Fyringsolie er et andet produkt. At nogle tankstationer så
sælger dieselolie som fyringsolie fordi prisen ved at skulle anlægge en
ekstra tank til fyringsolie (med hvad der dertil hører af
sikkerhedscertificeringer, miljøcertificeringer og andet fnidder er en helt
anden historie) er en anden sag.
Jeg har tidligeret skrevet følgende her i gruppen:

Det er en skrøne. Der er væsentlige forskelle på fyringsolie og dieselolie.
Primært nedre brændværdi, selvantændelsestemperaturen, svovlindholdet og så
en bunke tilsætningsstoffer.
Især den øgede mængde af svol (10-12 gange så meget som dieselolie) udgør et
problem.

http://www.fstyr.dk/udvikling/rapporter_pdf/Udst%C3%B8dningstemperatur_Odense_1.pdf
er en rapport hvor man havde målt udstødningstemperaturen på nogle
renovationsvogne. Deres kørselsmønster gør at de forholdsvis tit har en
udstødstemperatur som var lavere end 175 grader C.
Det vil sige at de hvis de kørte på fyringsolie vil opleve en ganske
betragtelig del af svovlet fortætter som svovlsyre _i_ bilens
udstødningssystem - dette er ikke specielt ønskeligt.

___END___

Man kan så nå langt ved at tilsætte forskellige additiver til fyringsolien
for at forbedre den egenskaber i relation til dieselmotoren.

(linket til rapporten på fstyr.dk er i øvrigt holdt op med at virke)

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

"How can you be so mean to someone so meaningsless?"
-- Michelle Pfeiffer as Selina Kyle in 'Batman Returns'

Fra : Henrik B.

Dato : 23-10-03 14:16

Henrik Bøgh wrote:
::: Det burde ikke være på grund af fyringsolien -- det er det samme
::: produkt... Til gengæld er det ulovligt at hælde på ens dieselbil af
::: hensyn til afgiften til staten...
::
[...]

Det er vi nogle der har forsøgt at forklare til hudløshed, men tro er en
svær ting at få bugt med - selv med beviser.

M.v.h.

Fra : Carsten Holck

Dato : 23-10-03 23:54

Henrik Bøgh wrote:
> Henrik Vestergaard wrote in dk.fritid.bil:

> (linket til rapporten på fstyr.dk er i øvrigt holdt op med at virke)
Prøv:

http://www.trm.dk/graphics/synkron-library/faerdselsstyrelsen/dokumenter/udvikling/rapporter_pdf/Udstodningstemperatur_Odense_1.pdf

/carsten

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 19-10-03 14:45

> [...]
> nu lyder den pludselig anderledes i motoren...
>
> Svjh kan man købe noget på en flaske - adjektiver eller sådan noget - hvor

Nå. Der bliver ingen sammenhæng mellem fyringsolie og diesel i denne omgang...

1 stk. balanceakselrem skal indkøbes i morgen, og så håber jeg på, at det blot
er remmen der var træt og at balanceakslerne ikke fejler noget...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 20-10-03 21:21

> [...]
blot
> er remmen der var træt og at balanceakslerne ikke fejler noget...

Puha...

1 stk. balanceakselrem, 1 stk. tandrem og 2 stk. remstrammerhjul...

= 1 stk. Pajero motor, der spinder som en mis...

--
Mvh. Morten Fruergaard