Slægtsprogrammer
Fra : Karl-Heinz Hansen

Dato : 18-10-03 10:02

Jeg er helt klar over, at slægtsprogrammer er blevet meget flottere og meget
bedre til mange grafiske ting, men hvad skal man buge et
slægtforskningsprogram til.
For mit eget vedkommende bruger jeg FamDex, og har ikke i sinde, i alle
tilfælde ikke som det vigtigste program, vælge et andet, det vær sig nok så
mange fornyelse og ting man kan foretage sig, hvad der ikke vedkommer
sklgtsforskningen.

Et program skal kunne samordne dataerne, det skal have en masse værktøjer
jeg har brug for, såsom kalender, sogneprogram og fler andre nyttige ting,
når jeg laver slægtsforskning, og alt det har FamDex, den kan lave en bog ud
fra oplyste data.

Jeg prøvede, at skrive en bog ud fra et populært program fra USA, og jeg må
sige, det havde ikke meget med en bog, at gøre, men lignede næsten
rapporter, og så brugte den en forfærdelig masse af de dyre farvepatroner,
men jeg må da medgive, at det kunne tage både billeder, lydfiler ja sågar
videoklip, men hvad i alverden kan jeg bruge de ting til, i en slægtsbog.

Jeg overfører bogen til mit slægtsforskningsprogram, og laver layout og
sætter scannede billeder ind fra en cd, hvor min billedsamling ligger godt,
uden at fylde op på harddisken.

Jeg tager aldrig filer ind i mit program jeg får fra andre, og da jeg ikke
har i sinde, at skifte mit DOS program ud, så har jeg ikke brug for gedcom
filer.

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 19-10-03 10:38

Karl-Heinz Hansen skrev:

>For mit eget vedkommende bruger jeg FamDex, og har ikke i sinde, i alle
>tilfælde ikke som det vigtigste program, vælge et andet, det vær sig nok så

Det har jeg også brugt i årevis, men det begynder altså at knibe nu,
hvor DOS er døende.

>Et program skal kunne samordne dataerne, det skal have en masse værktøjer
>jeg har brug for, såsom kalender, sogneprogram og fler andre nyttige ting,

Ganske enig, det ærgrer også mig at skulle forlade det.

www.aner.dk/

Fra : Karl-Heinz Hansen

Dato : 18-10-03 14:08

Man behøver ikke, at forlade DOS, og det er aldeles ikke døende, man kan
lægge Win98 ind på maskinen og der efter det, efter min mening, et totalt
nytteløse styresystem Windows XP, også har man begge systemer, og kan dermed
godt bruge Famdex igen.

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 19-10-03 23:54

Karl-Heinz Hansen skrev:

>Man behøver ikke, at forlade DOS, og det er aldeles ikke døende, man kan

Ikke?
Hvilken DOS-version mener du så bliver lavet og vedligeholdt i
fremtiden?

>lægge Win98 ind på maskinen og der efter det, efter min mening, et totalt

Jeg har slet ingen tro på, at MS vil vedligeholde '98.

>nytteløse styresystem Windows XP, også har man begge systemer, og kan dermed
>godt bruge Famdex igen.

Jeg har ikke nævnt ordet XP. Jeg har det ikke, og kommer nok heller
ikke til at bruge det, men enten må jeg nok skifte til 2000 eller
måske til Linux. I begge tilfælde er DOS og Famdex historie.

www.aner.dk/

Fra : Gert Krabsen

Dato : 20-10-03 06:55

Mon, 20 Oct 2003 00:53:32 +0200, Kaj Svenningsen <news@kajsvenningsen.dk>
skrev:

> Jeg har ikke nævnt ordet XP. Jeg har det ikke, og kommer nok heller
> ikke til at bruge det, men enten må jeg nok skifte til 2000 eller
> måske til Linux. I begge tilfælde er DOS og Famdex historie.

Hvorfor dog det?

Både Windows 2000 og Windows XP er ganske fortrinlige til at afvikle DOS-
programmer. Man får naturligvis ikke fornøjelsen af Windows-integrationen,
men programmerne kører fint i hver deres lille verden.

Og lur mig, om ikke nogen tilsvarende har lavet en DOS-emulator til Linux.

mvh
Krabsen

--
Using Opera

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 20-10-03 10:50

Gert Krabsen skrev:

>Hvorfor dog det?

Bla.a fordi fabrikanten af programmet selv skriver, at '2000 ikke dur
til hans program. Jeg har såmænd ikke kontrolleret ham.

>Både Windows 2000 og Windows XP er ganske fortrinlige til at afvikle DOS-

Naaa. Så er 2000 nu heller ikke bedre da.

>Og lur mig, om ikke nogen tilsvarende har lavet en DOS-emulator til Linux.

Slet ikke utænkeligt, men hvis jeg skifter til Linux er det ikke for
at fortsætte i DOS.

www.aner.dk/

Fra : Karl-Heinz Hansen

Dato : 19-10-03 11:14

Jeg har hørt rygter om at i næste udgave af windows, ville det vær en
doskerne, da rigtig mange brugere er utilfredse med ikke at kunne bruge
deres udmærkede DOS-programmer, hvis det skulle være sandt, så vil det da
være en forbedring af Windows et eller andet, hvad den nu får af efternavn.

Jeg mener jo heller ikke det gør noget, at Win98 ikke bliver yderligere
udviklet, når bare jeg kan køre de programmer jeg har brug for. Jeg mener
ikke man skal falde på halen for teknik og udvikling, bare fordi det er nyt,
kun når der ligger en forbedring af selve værktøjet, vil jeg gøre brug af
det. Jeg mener ikke, ud over at de fylder en masse og har en masse med i
programmet det vitterlig er unødvendige, at de nye databaser til
slægtforskning er mere nyttige end et godt skrevet program der har de
værktøjer man skal bruge, og det har det program jeg har kørt med siden
1995.

Udvikling kun for udviklingens skyld, er skyld i at vi mennesker bliver
slave af udviklingen, uden egentlig at få gavn af dem.

newsrxbuqm0b76ggyl@news.sunsite.auc.dk...

Fra : Gert Krabsen

Dato : 20-10-03 11:42

Sun, 19 Oct 2003 12:13:31 +0200, Karl-Heinz Hansen
<karlheinz@hansen.mail.dk> skrev:

> [...]
> deres udmærkede DOS-programmer, hvis det skulle være sandt, så vil det da
> være en forbedring af Windows et eller andet, hvad den nu får af

Jamen der er altså fortsat DOS-mulighed i alle Windows-versioner, så der er
ikke grund til at vente på noget.

Det er rigtigt, at den sidste Windows-version, der brugte DOS-kernen, vel
var Win98 Se (evt. Millenium), men i de nyere versioner kan man altså bede
om, at et program afvikles på DOS-vilkår.

Igen:
Jeg har endnu ikke mødt et DOS-program, der ikke har kunnet afvikles under
de nyere Windows-versioner. Naturligvis kan det tænkes, menjeg har altså
ikke mødt dem.
Og det inkluderer en række specialprogrammer til handicappede, som ved grød
kan være både kringlede og bagstræveriske (programmerne altså!). F.eks.
programmer, der _kun_ accepterer en skærmopsætning med 256 farver - hverken
mere eller mindre.

Så det er ikke den fortsatte brug af gode, gamle DOS-programmer, der
forhindrer i at opgradere Windows, hvis man ellers har brug for det.
(Hvilket i parantes kan anbefales - XP _er_ faktisk go')

mvh

Krabsen

Fra : Alf Christophersen

Dato : 22-10-03 21:37

On Mon, 20 Oct 2003 12:41:33 +0200, Gert Krabsen
<krabsen@krabsenfjernes.dk> wrote:

> [...]
>programmer, der _kun_ accepterer en skærmopsætning med 256 farver - hverken

Spill som bruker hardware-interruptet fra diskettstasjonen som timer
fungerer ikke.Også andre som baserer seg på diskettstasjon som timer
og andre interruptkall fungerer ikke, og vil neppe det i fremtidige
Windowsversjoner heller. (Det sluttet vel å fungere allerede med
Windows 95 om jeg ikke husker aldeles feil)

For øvrig må man installere spesifikt Windows-emulering i Windows 2000
og XP.
Mange har ikke gjort det fordi de ikke vet om det, og tror at DOS ikke
er mulig

Fra : A.Bruun

Dato : 20-10-03 14:24

Det kommer i særdelehed an på, hvad man bruger sin PC til, udover
slægtsforskning.

Med venlig hilsen

A.Bruun

Fra : Svend Aage Mikkelsen

Dato : 19-10-03 17:44

> [...]
> har i sinde, at skifte mit DOS program ud, så har jeg ikke brug for gedcom

Hvad har GEDCOM med DOS, ikke-DOS at gøre ??
Mange af de gamle DOS-programmer fungerer da udmærket med GEDCOM.

Svend Aage