Erfaringer med Citroen ZX 1,4
Fra : Per Milborg Pedersen

Dato : 19-10-03 07:53

Fruen og jeg har motorcykler om sommeren og når hun begynder at beklage sig
over temperaturen begynder vi at se os om efter ly for vinteren. Jeg kigget
lidt på Citroen AX´ere og Peugeot 106´ere da det er biler med god
benzinøkonomi og laveste vægtafgift og også billige i forsikring. Jeg har
også tænkt på en Citroen ZX 1,4 eller 1,8 fra årene 1991-1995.

Er en ZX´er noget man skal holde sig fra eller er det en OK bil??

Med racende venlig hilsen

Per M. Pedersen.....M for motortosse
www.motortosse.dk

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 19-10-03 09:44

Per Milborg Pedersen wrote:

> Er en ZX´er noget man skal holde sig fra eller er det en OK bil??

Om det er en Ok bil, skal være op til dig selv at vurdere. I bund og grund
kommer det an på hvilken pris, man skal betale for det konkrete eksemplar.

Her er de mest alm fejl ved bilen:

- Motor og gearkasse taber olie.
- Slør i hjulpåhæng og styreforbindelser
- Slidte drivaksler
- Defekte bremser. Meget svagt punkt. Hurtig nedslidning ligesom uens
bremse-fordeling ofte kanstateres.
- Tærede bremserør
- Rust
- Tekstiler og plast i kabinen falmer

Undersøg desuden alle instrumenter, kontrollamper og elektriske funktioner.

--
Jan W Nielsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-10-03 15:52

Jan W Nielsen wrote:

> - Rust

Rust er _intet_ problem på en ZX!

--
Martin Johansen
Ny på usenet? Se http://www.usenet.dk for en god start!

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-03 11:21

"Per Milborg Pedersen" <per_p@wanadooFJERNDETTE.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> også tænkt på en Citroen ZX 1,4 eller 1,8 fra årene 1991-1995.
>
> Er en ZX´er noget man skal holde sig fra eller er det en OK bil??

Har haft to ZX'ere fra nye, den første en 1,9 Volcane (92). Der var kun (for
Citroen) nogle småproblemer med den, defekt indikator for tom tank, pivende
leje i motor til friskluft, defekt centralløs. Så kom de med en tredørs 2,0
16V (93) med skørter, bredere skærmkanter og hækspoiler. Den måtte jeg jo så
have.

Huuha, MANDAGSBIL, Alt elektrisk gik i stykker, Alarm, Motorstyring, ABS,
trådløs fjernbetjening + en vakuum mekaniken omkring den variable
indsugningsmanifold. Varmeapparet der opførte sig mærkeligt og knagede og
bragede. En af knapperne på instrumentpanelet smeltede. Og en dag jeg kom
kørende hen mod et lyskryds og skulle bremse bag en bil der holdte for rødt
hoppede koblingskablet af koblingspedalen. Der var det så at jeg sagde til
mig selv at jeg nu efter 3 Citroen havde fået nok.

Da Citroen's politik åbenbart er at så snart garantien er udløbet har de
ingen ansvarsfølelse overfor det de har solgt til kunden. Kostede den mig i
det andet år 16.000 kr. i vedlighold og rep. Heldigvis havde jeg inden
garantiudløb sendt et anbefalet brev med de ting som ikke var i orden.
Ellers havde det set meget værrer ud. De tog kun Citroen halvandet år at få
styr på motorstyringen og varmeapperatet.

Bilerne kørte rigtig godt, og derfor hang jeg nok også ved så længe. Men
anbefale dem til andre, næppe.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Kristian

Dato : 19-10-03 13:20

> Bilerne kørte rigtig godt, og derfor hang jeg nok også ved så længe. Men
> anbefale dem til andre, næppe.

Tjaaae,.................det kommer jo nok an på, hvem der kører bilen, og
hvordan man behandler den

Jeg købte en ZX 1.8 i april 93, og solgte den i maj i år efter næsten
400.000 km. Den eneste større fejl jeg oplevede, var at benzinpumpen gav op
efter 285.000 km.
Det vrøvl med at bremserne ikke er i orden, kan jeg da modbevise.På de
næsten 400.000 km. jeg kørte, blev bremserne skiftet ud fire (4) gange. Det
er vel OK?
Koplingen holdt også min tid.
De småfejl der var, blev udbedret inden for garantien, så det var vel også
OK.
Jeg har dog gjort den erfaring, at det vigtigste man skal gøre, når man
kører Citroën, er at finde et pålideligt værksted.........se det er straks
sværere, når vi taler om Citroën.
Det eneste værksted jeg stoler på her på sydsjælland, er Arne Busk i Fakse,
men det er også super duper.

Kristian

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 19-10-03 14:07

Kristian wrote:

> Det vrøvl med at bremserne ikke er i orden

Mon din statistik er baseret på erfaringer med een bil..?

--
Jan W Nielsen

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 19-10-03 16:26

"Kristian" <kristianrasmussenSLET@DETTEprivat.dk> skrev i en meddelelse
> Tjaaae,.................det kommer jo nok an på, hvem der kører bilen,
og
> hvordan man behandler den

Uanset smiley - en mandagsbil er der intet at stille noget op mod.

> Jeg købte en ZX 1.8 i april 93, og solgte den i maj i år efter næsten
> 400.000 km. Den eneste større fejl jeg oplevede, var at benzinpumpen
gav op
> efter 285.000 km.

Nogen er mere heldig end andre.

> Det vrøvl med at bremserne ikke er i orden, kan jeg da modbevise.På de
> næsten 400.000 km. jeg kørte, blev bremserne skiftet ud fire (4)
gange. Det
> er vel OK?

Hvad gør dine erfaringer med bremserne bedre end Claus' (det må du jo
mene, de er, siden du kalder Claus' udtalelse for vrøvl).

> Koplingen holdt også min tid.

Måske Citroën ikke baer magter at lave en kobling til de mange heste
(der er jo nogle flere i Volcanen end 1.8eren
- spøg til side. Imponerende, at den holder 400k. Siger måske også
lidt om dit kørselsmønster (jeg gætter mange kilometer på motorvej).

> De småfejl der var, blev udbedret inden for garantien, så det var vel
også
> OK.

Det gør alle forhandlere vist - Det er så vidt vides lovpligtigt.

> [...]
man
> kører Citroën, er at finde et pålideligt værksted.........se det er

Se, allerede dér ville jeg gå over til kusinen (Peugoet

> Det eneste værksted jeg stoler på her på sydsjælland, er Arne Busk i
Fakse,
> men det er også super duper.

Så må vi håbe, Per bor i nærheden.

\Mandal

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 19-10-03 16:32

fatter ikke at i genereliserer sådan... der findes garanteret ikke et eneste
bilfirma der ikke har lavet en mandags bil!!!!!!

nogen er bare uheldige!

jeg har haft 2 zx´ere og kan til enhver tid anbefale dem!

--
Mvh.

Nikolai R. jensen
www.minvogn.dk

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 19-10-03 16:58

"Nikolai R. jensen" <ntrj@cvom.dk> skrev i en meddelelse
> fatter ikke at i genereliserer sådan... der findes garanteret ikke et
eneste
> bilfirma der ikke har lavet en mandags bil!!!!!!

Er der nogen, der påstår andet?

> nogen er bare uheldige!

Korrekt

> jeg har haft 2 zx´ere og kan til enhver tid anbefale dem!

Fint, det er jo også lige hvad Per har brug for at høre!

\Mandal

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 19-10-03 17:09

Nikolai R. jensen wrote:

> fatter ikke at i genereliserer sådan...

Generaliseringer er nødvendige for at kunne fungere i verden.

> jeg har haft 2 zx´ere og kan til enhver tid anbefale dem!

Det er rigtig godt for dig.

Imidlertid beskrives bilen ikke ligefrem som "toyota-kvalitet" af folk der
har kikket på mange eksemplarer og sammenlignet med andre fabrikater og
modeller.

Det mener jég er interessant.

Det kan give god mening at købe alligevel - men det er jo blandt andet fordi
subjektiv kvalitet ikke lige lader sig måle.

--
Jan W Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 26-10-03 06:15

On Sun, 19 Oct 2003 18:08:35 +0200, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

> [...]
>Det kan give god mening at købe alligevel - men det er jo blandt andet, fordi
>subjektiv kvalitet ikke lige lader sig måle.

Netop!
Jeg vil da s**** hul i "jeres" Toyota-kvalitet, idet bileje for mig
ikke handler om noget sådant (evigt saliggørende). Køreegenskaber og
-oplevelse går LANGT forud for bilens tekniske kvalitet i mine
vurderinger inden handel.

Iøvrigt er det yderst sjældent (aldrig) at finde en
vedligeholdesesmæssig billig bil, hvis den har "lidt" kræfter!

/Mogens

Fra : Niels Skaaning

Dato : 19-10-03 18:56

"Brian Fisker [8900]" <MandalFJERN_DETTE@edb.dk> skrev i en meddelelse
news:3f92acff$0$9729> > Koplingen holdt også min tid.

> [...]
> - spøg til side. Imponerende, at den holder 400k. Siger måske også
> lidt om dit kørselsmønster (jeg gætter mange kilometer på motorvej).

Citroëns koblinger holder bare længe. Jeg har selv haft to BX'er (1,9 og
1,6) hvor begge koblinger holdt til 300.000 km og kunne blive ved med det.

NS

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-03 17:25

> Tjaaae,.................det kommer jo nok an på, hvem der kører bilen, og
> hvordan man behandler den

Ingen ville nok beskylde mig for at være et svin med min bil, eller køre
råddent, nok nærmere tvætimod.

> Jeg købte en ZX 1.8 i april 93, og solgte den i maj i år efter næsten
> 400.000 km. Den eneste større fejl jeg oplevede, var at benzinpumpen gav
op
> efter 285.000 km.

De skriver jo selv "større fejl".
Så det handler nok mere om hvor meget man vil acceptere, ikke alle vil
acceptere irriterende småfejl.
Jeg kunne jo også have skrevet at eneste større fejl var at motoren
periodisk gik ud, og det tog Citroen 4 mdr at finde fejlen i en defekt
motorstyring.

> Det vrøvl med at bremserne ikke er i orden, kan jeg da modbevise.På de
> næsten 400.000 km. jeg kørte, blev bremserne skiftet ud fire (4) gange.
Det
> er vel OK?

Min ZX 16V var nu rimeligt hård ved bremserne, jeg fik skiftet de forreste
klodser ved 50.000 km.

> Koplingen holdt også min tid.

Det gjorde min jo også, men kablet hoppede altså af pedalen på et meget
ubelejligt tidspunkt.

> De småfejl der var, blev udbedret inden for garantien, så det var vel også
> OK.

Se, du skriver "de småfejl", lidt har der altså været.

> Jeg har dog gjort den erfaring, at det vigtigste man skal gøre, når man
> kører Citroën, er at finde et pålideligt værksted.........se det er straks
> sværere, når vi taler om Citroën.

Enig, de 5 år jeg kørte Citroen, skiftede jeg også værksted undervejs, da
jeg helt mistede tilliden til mit oprindelige værksted.

Jeg undlod at skrive at samle kvalitetet på bilen, mildest talt var ringe,
dørene gabte i samlingerne, dørsider sad ikke ordentligt, plastik
inddækningerne i baggagerummet nåede ikke sammen.

Jeg forventer at en bil lever op til det som brochuren og forhandleren
lover.
I den oprindelige ZX brochure fra 1992 lovede brochuren (ordret) at
instrument var helt knirkefrit, men min første ZX knirkede højlydt under
kørsel.
Det kunne værkstedet ikke stille meget op imod, trods ihærdige forsøg med
skum og fedtstof. Det var en medvirkende årsag til at jeg skiftede den ud
allerede efter 1 år, for jeg tænkte at det nok bare var begynder
vanskeligeheder, det var jo trods alt en af de første ZX'ere der kom på
gaden.
Men 16V'eren var bare endnu værre. Så citropling værkstedet kom igen på
overarbejde.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 19-10-03 16:16

Citroen ZX er en god bil!

jeg har selv haft 2 stk. i cirka 1½ år pr. stk! den eneste grund til at jeg
ikke har dem mere er at jeg har det med at total skade mine biler...: (

der er et par fejl som jeg oplevede ved dem begge :

sæderne går "løse" dvs. at de kan rykkes lidt fra side til side selvom de er
spændt fast. de har det også med at de ikke kan vippes op.

trækakslerne går i stykkker men nyrenoverede koster kun 6-700 så det er til
at leve med!

jeg har ikke på nogen af mine haft noget som helst bøvl med det elektriske
og har ikke haft dem på værksted en eneste gang i den tid jeg har haft dem!

dem jeg havde var en zx 1.4 I andre fra 1994 og en zx 1.8 16V XS fra 1996.

men skriv hvis du vil vide mere!

--
Mvh.

Nikolai R. jensen
www.minvogn.dk
ja min mail addresse er : nospam@minvogn.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-10-03 15:57

Nikolai R. jensen wrote:

> Citroen ZX er en god bil!

Helt enig. Efter at have været ejer af 2 (faktisk 3), så kan jeg tilskrive
mig dette... nem at rep. på og starter og kører perfekt hele tiden.

Kan især anbefale den 2 liters udgave af Volcane. Proppet med udstyr (for en
bil af den årgang) og en meget momentstærk motor.