Temperatur på ECS L7S7A2
Fra : Christian Raaby

Dato : 18-10-03 23:29

Jeg har et problem med ovenstående bundkort.
Biosen viser min CPU-temp til at være ca. 50 grader, men Motherboard Monitor
og SiSoftware Sandra i Windows viser 127 grader! Jeg går stærkt ud fra, at
biosen viser korrekt, og ved 127 grader ville CPU'en jo også være stået af.
Men hvad skal jeg gøre for at få en korrekt aflæsning i windows?
Jeg har lige flashet til den seneste bios, og det hjalp ikke...

Systemet er:
AMD XP2400
ECS L7S7A2
Windows XP Pro. servicepack 1

På forhånd tak.

Mvh.
Christian

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 19-10-03 11:26

In news:3f91cbce$0$21482$ba624c82@nntp03.dk.telia.net ,
Christian Raaby <raabydenmark@hotmail.com> typed:
> [...]
> stærkt ud fra, at biosen viser korrekt, og ved 127 grader ville
> CPU'en jo også være stået af. Men hvad skal jeg gøre for at få en

Ja 127 grader er den nok ikke... Jeg kender ikke så meget til Sandra, men i
MBM kan du vælge flere forskellige sensorer som den skal måle ud fra... Prøv
dig lidt frem, til du finder en temperatur som virker rimelig..

--
/ Bjarke
http://www.setiathome.dk

Fra : Peer Krogh Petersen

Dato : 19-10-03 13:01

Er du sikker på at Sandra er sat korrekt op ??

50 grader celtius passer vist meget godt med 127 grader Fahrenheit ??

mvh
Peer

Fra : Christian Raaby

Dato : 20-10-03 16:48

> [...]
Prøv
> dig lidt frem, til du finder en temperatur som virker rimelig..

Hhhmmm, underligt nok fik jeg MBM til at virke. Efter lidt skiften frem og
tilbage med de tre mulige sensorer, viser den nu de 50 grader. I starten
viste den dog 75-80 grader, hvorefter den på et splitsekund skiftede til de
korrekte temperatur på 50 grader???
SiSoftware Sandra mener dog stadig, at jeg straks skal lukke systemet og
tjekke mine kølere
Er der nogen der ved, om man i det program kan vælge hvilken sensor, den
skal måle på?
Kan jeg regne med at bios'en giver mig de korrekte oplysninger, eller skal
jeg være bekymret? Systemet kører ellers stabilt nok.

Christian

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 20-10-03 23:10

In news:3f9403cf$0$21072$ba624c82@nntp02.dk.telia.net ,
> [...]
> grader. I starten viste den dog 75-80 grader, hvorefter den på et
> splitsekund skiftede til de korrekte temperatur på 50 grader???

Lyder meget rigtigt... Du burde kunne hente 2 "rigtige" temperaturer, en fra
cpu'en og en fra bundkortet -det kan man i hvert fald på mitECS
På mit hedder CPU'en : Sis950/ITE8705F-3
og bundkort --!!--- -2

> SiSoftware Sandra mener dog stadig, at jeg straks skal lukke systemet
> og tjekke mine kølere
> Er der nogen der ved, om man i det program kan vælge hvilken sensor,
> den skal måle på?

Som Henrik skriver, kan det være at den står til at angive temperaturen i
Fahrenheit, men så burde den jo også automatisk "lade" den gå højere op før
den brokker sig...
Jeg tror bare at Sandra, vælger den første (jeg har en liste på 6
forskellige sensorer i MBM) sensor.... Og det behøves ikke være den rigtige,
derfor kommer den men de underlige/høje værdier... Jeg kan på en af mine,
måler -60 grader -hvilket jo heller ikke passer :)

> Kan jeg regne med at bios'en giver mig de korrekte oplysninger, eller
> skal jeg være bekymret? Systemet kører ellers stabilt nok.

Ja... bios burde give dig rigtige oplysninger.... Men der kan godt være en
del grader til forskel, på at aflæse i bios og i windows. For det kræver jo
alt andet lige, en del mere cpu at køre windows, frem for at boote op i
bios.

Fra : Henrik Dissing

Dato : 20-10-03 20:05

On Sun, 19 Oct 2003 12:25:35 +0200, Bjarke Ravn-Jonsen wrote:

>Ja 127 grader er den nok ikke...

MBM (og muligvis Sandra?) kan indstilles til at vise Celsius eller
Fahrenheit. 127 grader Fahrenheit er 52,8 grader Celsius, så mon ikke...?
--
Venlig hilsen
Henrik Dissing

(e-mail: hendis AT post DOT tele DOT dk)

Fra : Christian Raaby

Dato : 22-10-03 00:36

> MBM (og muligvis Sandra?) kan indstilles til at vise Celsius eller
> Fahrenheit. 127 grader Fahrenheit er 52,8 grader Celsius, så mon ikke...?

Ja, jeg troede også først at det var fahrenheit den viste, men Sandra viser
127 grader celcius/260.6 grader fahrenheit???
Jeg kan ikke finde en indstilling til at vælge hvilken sensor jeg vil
benytte

Christian

Fra : henrik59

Dato : 27-10-03 10:59

"Christian Raaby" skrev d. 18-10-03 23:29 dette indlæg :
> [...]
> Men hvad skal jeg gøre for at få en korrekt aflæsning i windows?
> Jeg har lige flashet til den seneste bios, og det hjalp ikke...

Hej Christian!

Jeg har ikke så meget forstand på de små finurligheder omkring
temperaturmåling og sensorer. Jeg har også prøvet Motherboard Monitor,
og løb ind i samme problem som du, programmet alarmerede og viste høje
temperaturer (i Fahrenheit), selv om jeg havde sat det op til at vise
Celsius! Det blev derfor afinstalleret.
Nu i dag har jeg, efter tip fra en bruger her, afprøvet
sharewareprogrammet "CPU idle", som virker ved at sætte CPU'en på en
slags standby, når den ikke bruges. Jeg må sige, at dette lille program
nærmest kan udrette mirakler! Min CPU temp. (Athlon 2200+) faldt over 13
grader!!! (fra 42-44 til 29). Mainboardet (32 gr.) er varmere end
CPU'en, før var det omvendt.
Forinden havde jeg installeret sharewareprogrammet "Hmonitor", som kan
vise div. temperaturer, og give alarm ved for høj temperatur. Det kan
også sættes til at vise CPU temperaturen på proceslinjen. Og det virker.
Du skal bare ikke aktivere temperatur kontrolfunktionen i Hmonitor, det
klarer CPU idle.
Begge programmer er lette at sætte op (meget lettere end MBM), og kan
varmt anbefales!

Venlig hilsen Henrik59

http://www.kandu.dk/

Fra : henrik59

Dato : 03-11-03 00:58

Jeg har nu fundet ud af, at den fulde version af Hmonitor (som kan købes
for ca. 200 kr.), ud over at kunne vise temperaturer, også indeholder
mulighed for CPU-køling (som CPUidle). Man kan derfor i de fleste
tilfælde nøjes med Hmonitor. Tilsyneladende understøtter Hmonitor dog
ikke alle bundkort, hvad CPUidle hævdes at gøre. Hmonitor virker dog på
mit bundkort, selv om det ikke er nævnt på hjemmesiden (hmonitor.com).

Mvh. Henrik

http://www.kandu.dk/