Begrænse tabelbredde
Fra : Torben Brandt

Dato : 18-10-03 23:57

Hej

Jeg har følgende konstruktion:

Indholdet af tabellen findes dynamisk, og mit problem opstår hvis et af
felterne indeholder et ord (række af bogstaver uden mellemrum) som er
bredere end 200px. Så bliver min div også bredere end 200px.

Findes der en måde, hvorpå jeg kan holde min tabelbredde på max 200px?
Fx hvor felter bliver ombrudt midt i ord, men kun hvis det er strengt
nødvendigt.
Jeg bruger ikke en font med fast bredde, så jeg kan ikke "tælle tegn".

mvh Torben

Fra : Lobais

Dato : 19-10-03 08:25

> Jeg har følgende konstruktion:
Lad nu være med at bruge tabeller til webdesign.

> Indholdet af tabellen findes dynamisk, og mit problem opstår hvis et af
> felterne indeholder et ord (række af bogstaver uden mellemrum) som er
> bredere end 200px. Så bliver min div også bredere end 200px.
Hvorfor har du en tabel i en div? Kan du ikke bare sætte breden på
tabellen?

> Findes der en måde, hvorpå jeg kan holde min tabelbredde på max 200px?
måske noget med table-layout:fixed;

> Fx hvor felter bliver ombrudt midt i ord, men kun hvis det er strengt
> nødvendigt.
Prøv at sætte brede på hver enkelt celle.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 19-10-03 11:56

Lobais wrote:

> Lad nu være med at bruge tabeller til webdesign.

Tabeller *kan*, efter min mening, have sine berettigelser med hensyn
til layoutmæssige detaljer. Det er dog kun i særlige tilfælde, jeg
vil anbefale at bruge dem.

Et eksempel er forms med mange (forskellige) input-felter. Vist kan
det lade sig gøre at positionere elementerne vha CSS, men ofte er det
langt mere omstændigt at få det til at makke ret og i særdeleshed når
vi taler om ældre browsere.

Desuden kunne man vel også påstå, at en form med input-elementer og
labels på en måde er tabulær data.

Men overordnet er jeg enig i, at man bør afholde sig fra tabeller til
layout.

> Hvorfor har du en tabel i en div? Kan du ikke bare sætte breden på
> tabellen?

Af samme grund som jeg har en tabel inde i en contents-div på min
hjemmeside:

   <http://www.daimi.au.dk/~zoolook/uni/skema/>

> måske noget med table-layout:fixed;

Yep. Så bliver cellerne ikke bredere end den angivne bredde.

> Prøv at sætte brede på hver enkelt celle.

Det vil vist ikke rigtig løse problemet - så vidt jeg husker vil
table-layout: fixed ikke ombryde teksten. Er teksten for bred bliver
den ganske enkelt beskåret, så det overskydende forsvinder.

For at ordene skal deles rigtigt, må man til manuelt at indsætte lidt
kode. &shy; skulle ifølge specifikationerne være et sådant "tegn",
men som denne artikel diskuterer, så er der åbenbart ringe eller slet
ingen enighed om dets virkning:

   <http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/shy.html>

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fona!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/fona/

Fra : Torben Brandt

Dato : 19-10-03 13:23

Lobais skrev:

> Lad nu være med at bruge tabeller til webdesign.

Lad nu være med at udtale dig om noget du ikke ved noget om :)
Jeg bruger min div til layout, men bruger tabellen til at tabellere
indholdet af en database.

> Hvorfor har du en tabel i en div? Kan du ikke bare sætte breden på
> tabellen?

Tjo, men jeg har også andet i div'en og vil gerne nøjes med at sætte
bredden ét sted.

> måske noget med table-layout:fixed;

Jeg vil gerne have et felt-bredderne kan variere inden i tabellen, men
intet felt må få hele tabellen til at blive bredere.

Med table-layout: fixed; bliver alle søjler lige brede. I øvrigt bliver
det "der ikke er plads til" smidt væk. Jeg vil have det ombrudt.

> Prøv at sætte brede på hver enkelt celle.

Det vil jeg helst heller ikke have...
Ved godt jeg er lidt kræsen, men er der ikke nogle, der har et bud ?

mvh Torben