Hjælp - Carolines guppy er død
Fra : Rap

Dato : 18-10-03 19:58

Kære Akvarister,
Min datter fik lov at få et akvarium - med 5 guppyer - nu er den ene han
død! Hvorfor? Skal vi starte forfra? For meget mad? For lidt? Dårlig vand?

Vi "anlagde" akvariet som tilrådet; det kørte 8 dage, så planter og så fisk
(guppyer). Efter en uge tog vi på efterårsferie og på dyrehandlerens
anvisning købte vi en "ferie-fodder-blok", som skulle kunne holde fiskene
med mad i op til 10 dage (hvid børge, som ligger på bunden og frigør mad
løbende).

Da vi kom hjem var den ene han død og den anden hans hale ser nu noget
afpillet ud (flosset og hullet).

Der er pumpe, varmelegeme (22C) og mange planter, som trives fint.

Hvad gør vi galt; Caroline (8 år) er meget trist.

Tak

Lars (far)

Fra : Ibber Rene Cairo

Dato : 18-10-03 21:02

har du nogensinde hørt om f.eks alderdom

Fra : Michael Andersen

Dato : 18-10-03 21:55

Hej (far)

guppyen kan være død af mange ting, så mit råd er at købet et par stykker
mere og så se tiden an. Er der så flere fisk der dør må du se om du kan gøre
noget anderledes.

Med venlig hilsen

Michael

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 18-10-03 23:49

Rap wrote:
> Kære Akvarister,
> Min datter fik lov at få et akvarium - med 5 guppyer - nu er den ene
> han død! Hvorfor? Skal vi starte forfra? For meget mad? For lidt?
> Dårlig vand?

Det kan som en anden nævnte bare være alderdom - guppyer bliver sjældendt
mere end 2-3 år - og man ved jo ikke hvor længe de har gået i butikken - men
inden da har de så fået flere hundrede unger - og selv om en stor del bliver
spist, så skal der nok være en del, der overlever, når de har mange planter
at gemme sig imellem.

Men det kan være masser af andre ting end alderdom........

> Vi "anlagde" akvariet som tilrådet; det kørte 8 dage, så planter og
> så fisk (guppyer).

Planterne kunne godt komme i fra starten, så de nåede at komme i gang med at
gro inden fiskene kom i - men ellers lyder det OK.

> Efter en uge tog vi på efterårsferie og på
> dyrehandlerens anvisning købte vi en "ferie-fodder-blok", som skulle
> kunne holde fiskene med mad i op til 10 dage (hvid børge, som ligger
> på bunden og frigør mad løbende).

Ja - han skal jo tjene penge - men hvis ellers fiskene trives fint, så kan
de sagtens klare sig et par uger uden foder.

> Da vi kom hjem var den ene han død og den anden hans hale ser nu noget
> afpillet ud (flosset og hullet).

Det kan være noget sygdom eller svamp eller lign. - men de kan også bare
have haft et lille skænderi og en lille slåskamp.

> Der er pumpe, varmelegeme (22C) og mange planter, som trives fint.

Hvad laver pumpen - kun luft eller er det et filter ?

Luft er der ingen grund til at pumpe ned i et akvarie - men et filter er
fint.

22 grader er måske i underkanten - men guppyer kan nok godt klare det - men
eller tror jeg at man normalt siger cirka 24 grader.

> Hvad gør vi galt; Caroline (8 år) er meget trist.

Sikkert ikke noget - det er hvad der sker - køb lidt flere fisk - og husk at
det er godt ting at skifte en del af vandet hver uge den første tid samtidig
med at I suger lidt skidt op fra bunden - senere kan I godt gøre det lidt
sjældnere - men i starten skal det gøres ret tit.

--
Mvh Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Mail: jan@NOSPAMjve.dk Web: www.jve.dk

Fra : Plesner

Dato : 19-10-03 03:02

> Min datter fik lov at få et akvarium - med 5 guppyer - nu er den ene
> han død! Hvorfor? Skal vi starte forfra? For meget mad? For lidt?
> Dårlig vand?

Det kan af gode grunde være svært at svare på. Mange fisk dør af
overfodring. Ydermere er guppyer efterhånden blevet en ret sart fisk som
følge af mange generationers intensiv (ind-)avl i retning mod større
finner og nye farvekombinationer. I den forbindelse bruges ofte indavl
som et skridt på vej mod stabile stammer,

> Vi "anlagde" akvariet som tilrådet; det kørte 8 dage, så planter og så
> fisk (guppyer).

Jeg havde nok sat planterne i med det samme.

> Efter en uge tog vi på efterårsferie og på
> dyrehandlerens anvisning købte vi en "ferie-fodder-blok",

Ja, det er utroligt, hvad man sælger nu til dags. Voksne, sunde fisk kan
sagtens klare sig betydeligt længere end en uge uden foder.

> som skulle
> kunne holde fiskene med mad i op til 10 dage (hvid børge, som ligger
> på bunden og frigør mad løbende).

Uden at kende den i detaljer, så kan jeg ikke tro andet end, at det må
belaste vandet at have sådan en dims liggende i akvariet. Blokkene er jo
også sindsygt store i forhold til det foderbehov, 5 guppyer har i løbet
af en uge. På den tid har de ikke brug for mere end omkring 3,5 kilojoule
(afhængig af en række faktorer - de skal bruge mere, hvis de ikke er
udvoksede), hvilket de eksempelvis kan få ved at spise 1,1 gram
myggelarver. Fisk i naturen er lidt sultne det meste af tiden og bruger
derfor en masse tid på at lede efter føde - det er faktisk
hovedbeskæftigelsen for de fleste af vores akvariefisk i naturen.

> Hvad gør vi galt; Caroline (8 år) er meget trist.

Lytter måske til en dyrehandler, der ikke giver de allerbedste råd ?

plesner

Fra : jabbe\(4k\)

Dato : 19-10-03 08:33

>har du nogensinde hørt om f.eks alderdom

Arhhh nu må vi lige opføre os lidt pænt, Jeg syntes det lyder som om der er
nogen der sidder og fniser ved tastaturet.
Det lydder som om Rap er fuldstændig ny i dette her og så må vi da hjælpe
ham istedet for at være augante.
Trods alt er det jo en ny der har fået øjnene op for denne pragtfulde og
smukke hobby.

Lad os nu vise os som de flinke mennesker vi er og byde velkommen til 2 nye
akvarister og hjælpe så godt vi kan, ikke fordi jeg ikke tror vi gør det,
men lad os ihvertfald skrive pænt så de kan føle sig velkommen.
Vi kan jo godt bruge aktive medlemmer til denne hobby...

PS: Jeg ved godt man skriver noget og så bliver det misforstået, og det er
også ok...
Det er jo bar svært at se sarkasmen gennem bogstaver...

AHH DET VAR RART..:))))

--
J@bbe

530L Effectline Akvarie (PT uden fisk da jeg er igang med opbygningen)
Symphony 1.8, NASA PW 4.81KVM, HQ Stealth, Prism E2, Symphony 3.3(drager)
Aprilia AREA 51 45/scooter
http://hjem.get2net.dk/jabbe/index.htm

Fra : Rap

Dato : 19-10-03 09:02

Tusinde tak for hjælpen; I er effektive...

Vi klør på og vender måske tilbage.

vh

Lars

Fra : Plesner

Dato : 19-10-03 17:21

> Arhhh nu må vi lige opføre os lidt pænt,

Jeg tror, at du quotede en anden mail, end den du svarede på. Jeg har i
hvert fald ikke skrevet ovenstående, men dit indlæg stod som svar til mig.

I øvrigt har du ret ang. tonefaldet i ovenstående svar.

plesner

Fra : jabbe\(4k\)

Dato : 21-10-03 15:29

> Jeg tror, at du quotede en anden mail, end den du svarede på. Jeg har i
> hvert fald ikke skrevet ovenstående, men dit indlæg stod som svar til mig.
> plesner

Du har fuldstændig ret Plesner... Jeg undskylder at det gik lidt for
hurtigt....

> I øvrigt har du ret ang. tonefaldet i ovenstående svar.
Ja der er flere der burde øve sig lid i god opførsel....

Ikke fordi nogen af os er fejlfri, men lidt høflighed er også rart...
Vi kan da alle have en dårlig dag, så er det jo iorden at skrive undskyld...

Fra : Ole

Dato : 19-10-03 17:34

det meste er jo sagt, men jeg har også fisk og små børn, så lige en
linie mere om pludselige dødsfald.
Mine unger er som mange andre børn nysgerrige og videbegærlige og de
synes også, at mene at dyr skal kæles for, jeg har derfor tit fundet
dem med fiskenettet igang med at udvide deres horisont, det er da også
sket at en fisk er kommet i klemme mellem glas og net eller glas og en
ivrig barnehånd.
Børn ønsker for det meste alt godt for deres dyr og det indebær også
at kræene ikke må sulte desværre tror mine børn at det er fuldvoksne
hajer der er i bassinet og de æder som bekendt en del mere end en
gubbi, problemet med det er ikke det fiskene når at æde men det der
falder til bunds i akvariet og sammen med ferieblokken skubber den
biologiske balance ud i retning af for meget giftstof i vandet og for
lidt ilt.
Og hvad kan man så lære af det,at børn er dejlige, men det er far
eller mor der skal have styr på pasningen af kræene.
Hilsen Ole

Fra : Jesper Buch

Dato : 27-10-03 20:13

> [...]
> med mad i op til 10 dage (hvid børge, som ligger på bunden og frigør mad

Hvis det kun er 10 dage er der ingen grund til at forurene vandet med sådan
noget "langtids foder".

> Da vi kom hjem var den ene han død og den anden hans hale ser nu noget
> afpillet ud (flosset og hullet).

Det er ofte vandkvaliteten der er problemet når finnerne bliver flosset.

Skift vand ofte. især i små akvarier er det vigtigt. 1 gang om ugen er
fint.

Fra : Lars

Dato : 28-10-03 14:02

Det er Far igen...

Nu trives Carolines guppyer - sammen med to små maller (kender ikke navnet,
men de suger sig tilsyneladende fast på glasset med både mund og mave). Men,
fortrædelighederne vil ingen ende tage. Pludselig i går opdagede Caroline at
der var kommet unger (og de blev erkendt af indtil flere voksne), men i dag
er de væk! Er de spist af de voksne (altså fiskene) eller er de døde af
andre årsager? Kan man flytte de små så de har en chance? Kan de så nøjes
med et syltetøjsglas i nogle dage/uger?

Tak for hjælpen igen.

Lars (Carolines far)

Fra : Jens Jensen

Dato : 29-10-03 08:43

"Lars" <rap_63@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> er de væk! Er de spist af de voksne (altså fiskene) eller er de døde af
> andre årsager? Kan man flytte de små så de har en chance? Kan de så nøjes

Jeg går ud fra, at det er guppyerne, der har fået unger. Hvis der ikke er
flere unger tilbage (de kan være gode til at gemme sig), så er de sikkert
blevet spist. Jeg kan ikke huske, hvad du har af fisk, men guppyerne spiser
deres egne unger, hvis de kan komme til det.

Man kan sørge for, at ungerne har steder, hvor de kan gemme sig som f.eks.
planter a la java mos. Man kan også få en indsats til akvariet (et lille
akvarie i akvariet), hvori man kan sætte en drægtig hun. I denne indsats er
der et rum, som ungerne kan komme ind i, og være i sikkerhed for moderen.
Der findes forskellige typer, og nogle er endda af net. Jeg foretrækker
plastictypen som har gennemstrøm af akvarievand.

Nu ved jeg ikke, hvor store syltetøjsglas I har, men hvis der er ilt nok
(godt med planter), og ikke for høje ammoniak/nitrit/nitrat konsentrationer,
så kan ungerne vel nok gå der i et stykke tid, måske med hyppige vandskift.

Husk at unger skal have småt foder, og der skal ikke ret meget i vandet.

Har du overvejet udklækning af artemia? Det tror jeg din datter vil synes
om.