Flere PC'er på Tele2 ADSL?
Fra : Brian Thomsen

Dato : 18-10-03 19:04

Hej alle

Jeg har bestilt ADSL hos Tele2, men kommer helt i tvivl om man kan have mere
end 1 PC tilsluttet denne løsning (512/128 Kbit), da det jo er et modem?
Hvis ja (og det går jeg næsten ud fra at man kan), hvordan lader det sig
gøre?

På forhånd tak

--

Mvh.
Brian Thomsen

Fra : Andreas Falck

Dato : 18-10-03 19:08

Brian Thomsen brian-th@REMOVEtiscali.dk skrev dette:

> [...]
jo
> er et modem? Hvis ja (og det går jeg næsten ud fra at man kan),

du kobler en router (evt. med indbygget switch) efter modem'et! Jeg
bruger selv en Linksys til min store tilfredshed.

Mojn, - Dres fra Tynne - ICQ 108 480 093
--
http://www.synnejysk.dk/
http://www.synnejyskambassade.dk/

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-10-03 19:40

"Brian Thomsen" <brian-th@REMOVEtiscali.dk> wrote in message
> [...]
> end 1 PC tilsluttet denne løsning (512/128 Kbit), da det jo er et modem?
> Hvis ja (og det går jeg næsten ud fra at man kan), hvordan lader det sig

Der kan kobles 2 computere på via en Switch som standart. Der kan lejes
flere IP adresser (dynamiske) som koster 3 kroner ekstra pr. adresse hos
tele2adsl...

Men det næmmeste ret lokalnetværk messigt, er altid at købe en ethernet
router med indbygget switch.. de koster jo nærmest ikke noget.

Fra : Bernhard Ege

Dato : 18-10-03 19:58

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote in message
> [...]
ethernet
> router med indbygget switch.. de koster jo nærmest ikke noget.

Med en router har man så bøvlet med at forwarde porte til den ene eller
den anden pc. Og man har kun 1 ip ud ad til.

Kan man ikke købe en løs firewall som kan klare flere ip'er på een gang?
Så kunne man bruge den mod internet siden fra switchen af. Den kunne så
ikke forstyrre pc'erne imellem og pc'erne har stadig hver deres internet
ip.

mvh Bernhard

Fra : Calle.

Dato : 18-10-03 22:54

Bernhard Ege wrote:
> [...]
>
> Med en router har man så bøvlet med at forwarde porte til den ene
> eller den anden pc. Og man har kun 1 ip ud ad til.

vrøvl, du skal kun forwarde, når du vil tvinge et externt kald igennem
interne PCere kan godt se hinanden

> [...]
> gang? Så kunne man bruge den mod internet siden fra switchen af. Den
> kunne så ikke forstyrre pc'erne imellem og pc'erne har stadig hver

det er jo lige netop det du får, nat du køber en router med indbygget switch

--
Calle

Fra : Bernhard Ege

Dato : 19-10-03 09:05

"Calle." <Fake@Fake.Fake> wrote in message

> vrøvl, du skal kun forwarde, når du vil tvinge et externt kald igennem
> interne PCere kan godt se hinanden

Du misforstod mig. Ikke at jeg lige kan se hvad det er du tror jeg
mente, men din forklaring dækker det jeg mente. Det betyder dog
stadigvæk at kun den ene af de 2 pc'ere kan køre f.eks. en UT server.
Netop fordi man kun har 1 ip ud ad til mod internettet.

> det er jo lige netop det du får, nat du køber en router med indbygget
switch

Det gør man da ikke. Tænk dig lidt om. Den løsning jeg prøver at
skitsere vil give hver pc sit internet ip og ikke et lokalt ip. En
router vil altid give lokale ip'er og det vil jeg da i hvert fald ikke
nøjes med. En switch + firewall kunne løse det problem når man nu kan få
flere internet ip'er tildelt.

mvh Bernhard

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-10-03 15:12

"Bernhard Ege" <bernhardNOSPAM@ege.cc> skrev i en meddelelse
> Kan man ikke købe en løs firewall som kan klare flere ip'er på een gang?
> Så kunne man bruge den mod internet siden fra switchen af. Den kunne så
> ikke forstyrre pc'erne imellem

PC'erne vil stadig have problemer med indbyrdes kommunikation, medmindre de
tilfældigvis får IP'er i samme net eller bruger andet end IP til indbyrdes
kommunikation

Fra : Bernhard Ege

Dato : 19-10-03 15:35

> [...]

medmindre de
> tilfældigvis får IP'er i samme net eller bruger andet end IP til

Jeg troede pointen med en switch var at den kunne se hvor trafikken
skulle hen og vælge den korteste rute. Det må da medføre at trafikken
fra pc1 til pc2 kun går igennem switchen og eventuelle firewalls og ikke
ud på ADSL linien og tilbage igen.

mvh Bernhard

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-10-03 16:56

> Jeg troede pointen med en switch var at den kunne se hvor trafikken
> skulle hen og vælge den korteste rute.

Korrekt, men hvis PC1 sidder på et andet subnet end PC2, så vil PC1 sende
trafikken til sin gateway (i den anden ende af ADSL-linjen) når den skal
snakke med PC2
Dvs. switchen sender trafikken til ADSL-linjen.
Hvordan skulle switchen kunne vide at PC1 sender noget til PC2, når PC1 har
bedt om at få sendt dette "noget" til gateway'en?

Fra : Bernhard Ege

Dato : 19-10-03 19:49

> [...]
PC1 har
> bedt om at få sendt dette "noget" til gateway'en?

Hmm well, jeg vil erkende at jeg ikke kender alle detaljer om ip
protokollen så det er nok muligt du har ret deri. (der blev jeg da en
smule klogere

Dvs. man er nød til at fikse sin netmask på pc1 så alle andre ip'er end
pc2's ip bliver sendt til routeren. Det burde være muligt, men
besværligt. Der må da findes en fornuftig løsning på dette så begge
pc'ere kan beholde deres internet ip men alligevel snakke sammen uden
brug af adsl linien?

mvh Bernhard

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-10-03 00:07

> Dvs. man er nød til at fikse sin netmask på pc1 så alle andre ip'er end
> pc2's ip bliver sendt til routeren.

Det lader sig ikke gøre.

> Det burde være muligt

Hvordan?

> Der må da findes en fornuftig løsning på dette så begge
> pc'ere kan beholde deres internet ip men alligevel snakke sammen uden
> brug af adsl linien?

Ja. Andre protokoller end IP

Fra : Bernhard Ege

Dato : 20-10-03 08:09

> "Bernhard Ege" <bernhardNOSPAM@ege.cc> skrev i en meddelelse
>
> Det lader sig ikke gøre.

> Hvordan?

> Ja. Andre protokoller end IP

Hvad med at ændre i route beskrivelsen på pc'erne? Det er jo den som
beskriver hvor pakkerne skal hen afhængig af dens ip.

Man kunne tilføje følgende route på pc1:

destination=pc2-ip
netmask=255.255.255.255
gateway=local (127.0.0.1 eller pc1-ip vil jeg tro).
interface=pc1-ip

På den måde regnede jeg sådan set med at man kunne fortælle pc1 hvordan
pakker skulle sendes til pc2 med (dvs. pakkerne skal sendes fra gateway
på pc1 og ikke på routerens gateway). Alle andre ip pakker må så
håndteres af enten default gateway eller af en anen linie i route
tabellen.

Burde det ikke virke?

mvh Bernhard

Fra : Bernhard Ege

Dato : 20-10-03 08:13

"Bernhard Ege" <bernhardNOSPAM@ege.cc> wrote in message

> [...]
> på pc1 og ikke på routerens gateway). Alle andre ip pakker må så
> håndteres af enten default gateway eller af en anen linie i route

Jeg kiggede her for at se en udemærket beskrivelse af route systemet,
omend lidt simpelt. Jeg tror jeg fik lavet den rigtige route men det er
mit første forsøg, såeh..

http://docsrv.caldera.com:507/en/NetAdminG/iproutingC.kernel_table.html

mvh Bernhard

Fra : Bernhard Ege

Dato : 22-10-03 08:47

> [...]

> på pc1 og ikke på routerens gateway). Alle andre ip pakker må så
> håndteres af enten default gateway eller af en anen linie i route

Jeg antager at eftersom Martin ikke svarede på denne posting at IP
protokollen formodentlig godt kan bruges til at løse problemet, eller er
der andre som kan oplyse mig hvorfor den ikke kan?

mvh Bernhard

Fra : Morten Guldager

Dato : 21-10-03 20:55

Sun, 19 Oct 2003 at 14:12 GMT Martin Højriis Kristensen wrote
> [...]
> tilfældigvis får IP'er i samme net eller bruger andet end IP til indbyrdes

Og det er lige netop hvad de gør.

Tele2ADSL's multi-IP-produkter sikrer at de tildelte IP ligger inden for
samme subnet for hver forbindelse.

Derfor burde der ikke være problemer med kommunikationen mellem 2, eller
flere, stykker udstyr tilsluttet samme Tele2ADSL forbindelse. Ihvertfald
ikke så længe de enkelte stykker udstyr kører med DHCP tildelte IP
adresser.

Der sker i praksis det at de enkelte PC'ere (eller andet grej), efter den
initielle DHCP forhandling vil broadcaste et ARP request som opfanges af
den centrale ruter. Denne ruter vil, hvis den ved at det efterspurgte IP
ligger på samme forbindelse returnere dennes MAC adresse. Hvis det
efterspurgte IP ligger på en anden adslforbindelse vil ruteren oplyse sin
_egen_ MAC adresse. Den centrale ruter vil herefter modtage pakkerne og
sende dem på ret kurs.

/Morten - Tele2/get2net/UNI2 sysadmin, der som altid kun
repræsenterer sig selv med mindre andet er skrevet.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-10-03 06:46

"Morten Guldager" <spamtrap@mogul.dk> skrev i en meddelelse
> Tele2ADSL's multi-IP-produkter sikrer at de tildelte IP ligger inden for
> samme subnet for hver forbindelse.

Fikst.. Skriver de det nogen steder?

> [...]
> den centrale ruter. Denne ruter vil, hvis den ved at det efterspurgte IP
> ligger på samme forbindelse returnere dennes MAC adresse.

Dennes? Hvilken adresse?

Fra : Morten Guldager

Dato : 22-10-03 15:14

Wed, 22 Oct 2003 at 05:45 GMT Martin Højriis Kristensen wrote
> "Morten Guldager" <spamtrap@mogul.dk> skrev i en meddelelse
>
> Fikst.. Skriver de det nogen steder?

Næppe. Tele2ADSL produktet er designet til at være enkelt og
plug-n-play.

"Almindelige" brugere vil bare blive skræmt væk hvis jeg fik
lov til at skrive den tekniske del af manualen

> Dennes? Hvilken adresse?

Se mit svar til Jesper Skriver. Jeg fik skrevet noget sludder i den sætning.

Der sker følgende:

PC-A broadcaster et ARP request

Dette ARP request høres af alle lokale enheder samt den centrale ruter.

Hvis en lokal PC har det eftersputgte IP svarer den.

Hvis den centrale ruter kender IP'et for enden af en _anden_ ADSL forbindelse
svarer ruteren med sin egen MAC adresse.
Herefter sender PC-A trafikken til ruteren som sender den vidre til PC'en
hos moster Asta.

/Morten - Som endnu en gang skriver på egne vejne.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-10-03 21:54

> Næppe. Tele2ADSL produktet er designet til at være enkelt og
> plug-n-play.

Det er ikke en undskyldning for manglende dokumentation

Fra : Jesper Skriver

Dato : 22-10-03 11:36

On Tue, 21 Oct 2003 19:55:12 GMT, Morten Guldager wrote:
> Sun, 19 Oct 2003 at 14:12 GMT Martin Højriis Kristensen wrote

> Og det er lige netop hvad de gør.
>
> Tele2ADSL's multi-IP-produkter sikrer at de tildelte IP ligger inden for
> samme subnet for hver forbindelse.

Fikst - men modsiger du ikke dig selv lidt ...

> [...]
> opfanges af den centrale ruter. Denne ruter vil, hvis den ved at det
> efterspurgte IP ligger på samme forbindelse returnere dennes MAC

Hvis det er inden for samme subnet, og paa samme ADSL linie, saa maa
routeren ikke goere noget, da det paagaeldende ende udstyr selv vil
svare ...

> Hvis det efterspurgte IP ligger på en anden adslforbindelse vil
> ruteren oplyse sin _egen_ MAC adresse. Den centrale ruter vil herefter
> modtage pakkerne og sende dem på ret kurs.

aka proxy-arp.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer

Fra : Morten Guldager

Dato : 22-10-03 15:01

Wed, 22 Oct 2003 at 10:36 GMT Jesper Skriver wrote

> Fikst

Klart, det er jo mig der har skruet den del sammen....

> - men modsiger du ikke dig selv lidt ...

Hmm, det kan jeg ikke lige få øje på. Måske min første sætning kan
tolkes på flere måder. Jeg tænkte den mest som en fortsættelse af det
foregående.

> Hvis det er inden for samme subnet, og paa samme ADSL linie, saa maa
> routeren ikke goere noget, da det paagaeldende ende udstyr selv vil
> svare ...

Du har ganske ret, jeg vrøvlede.

/Morten - Som stadig skriver på egne vejne.