/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Spørgsmål vedrørende oliepåfyldning
Fra : Reno Raines


Dato : 18-10-03 17:32

Hej gruppe

Bemærkede for ca. 3 uger siden at oliestanden var lige under mininum i min
gamle Ford Sierra 1986. Så jeg anskaffede fluks 1 L kompatibel motorolie og
hældte ½ liter i ad gangen. Efter lidt kørsel målte jeg så igen oliestanden
ca. 2 dage efter påfyldningen (på jævnt underlag og efter bilen havde været
slukket > 5 min). Til min store overraskelse erfarede jeg at det havde ikke
rokket oliestanden det mindste! Og ja, jeg har hældt olien i det rigtige
sted. I følge manualen kræver det ca. 1L olie for at ændre niveauet fra min
til max. Nogle forklaringer?

mvh

RR.


 
 
Morten Fruergaard (18-10-2003)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 18-10-03 17:40

"Reno Raines" <No@Mails.dk> skrev i en meddelelse
> Bemærkede for ca. 3 uger siden at oliestanden var lige under mininum i min
> gamle Ford Sierra 1986. Så jeg anskaffede fluks 1 L kompatibel motorolie og
> hældte ½ liter i ad gangen. Efter lidt kørsel målte jeg så igen oliestanden
> ca. 2 dage efter påfyldningen (på jævnt underlag og efter bilen havde været
> slukket > 5 min). Til min store overraskelse erfarede jeg at det havde ikke
> rokket oliestanden det mindste! Og ja, jeg har hældt olien i det rigtige
> sted. I følge manualen kræver det ca. 1L olie for at ændre niveauet fra min
> til max. Nogle forklaringer?


Den bruger meget olie...? .-)

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...



Petersen_Michael (18-10-2003)
Kommentar
Fra : Petersen_Michael


Dato : 18-10-03 17:50

"Morten Fruergaard" <mit fornavn@mit efternavn.com> skrev i en meddelelse
news:bmrqdc$e5e$1@sunsite.dk...

> Den bruger meget olie...? .-)

pjat, det er da en mager blanding for en 2 takter

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse ved privat post
http://www.petersensweb.dk



SNiP (18-10-2003)
Kommentar
Fra : SNiP


Dato : 18-10-03 19:19

"Morten Fruergaard" <mit fornavn@mit efternavn.com> wrote in message
news:bmrqdc$e5e$1@sunsite.dk...
> "Reno Raines" <No@Mails.dk> skrev i en meddelelse
> > Bemærkede for ca. 3 uger siden at oliestanden var lige under mininum i
min
> > gamle Ford Sierra 1986. Så jeg anskaffede fluks 1 L kompatibel motorolie
og
> > hældte ½ liter i ad gangen. Efter lidt kørsel målte jeg så igen
oliestanden
> > ca. 2 dage efter påfyldningen (på jævnt underlag og efter bilen havde
været
> > slukket > 5 min). Til min store overraskelse erfarede jeg at det havde
ikke
> > rokket oliestanden det mindste! Og ja, jeg har hældt olien i det rigtige
> > sted. I følge manualen kræver det ca. 1L olie for at ændre niveauet fra
min
> > til max. Nogle forklaringer?
>
>
> Den bruger meget olie...? .-)
>
Det skal nok passe.

Mr. Raines! For at finde ud af HVOR din olie bliver af, skal du gøre
følgende:

1. Kig inde i motorrummet, er der frisk olieplat et eller flere steder, er
det ganske åbentlyst at den smider det ud over blokken. Gå videre til trin 3
2. Foretag kompressionsmåling, hæld een spiseskefuld olie i tændrørshullet,
stiger kompressionene kraftigt efter du har gjort det gå da videre til trin
6
3. Afvask motor, kør i tomgang i 15 minutter, og observer hvor der dukket
olie op
4. inspicer pakdåser og pakninger i de områder hvor der dukker olie op.
5. udskift samme
6. Simmerringe/olieringe/stempelringe slidt op, gå i panik og bid negle,
ring til en mekaniker og forhør om pris på udskiftning af disse i tilfælde
af super gængs bil fortsæt til trin 8
7. Bid i det sure æble og betal den smilende mekaniker. Gå videre til trin
10
8. Super gængs bil, eks Sierra. Anskaf ny motor for en slik, gennem
eksempelvis dba.dk, eller anskaf en skadet bil fra tyskland for ingen penge,
tag alle brugbare dele, monter, eller opmagasiner, skrot donorbil.
9. Betal mekaniker lærling for at udskifte motor Torsdag aften.
10. Drik en flaske af din foretrukne læskedrik/øl/vin/spiritus for at komme
dig over udgiften, og vær glad for din nu repererede bil.



Bemærk at ovenstående er særdeles simplificeret, og egentlig mest ment som
en (brugbar) joke.

Der er flere muligheder, eksempelvis kan din olie forsvinde op gennem
krumtapsudluftningen.

/J



Reno Raines (18-10-2003)
Kommentar
Fra : Reno Raines


Dato : 18-10-03 21:36

> 1. Kig inde i motorrummet, er der frisk olieplat et eller flere steder, er
> det ganske åbentlyst at den smider det ud over blokken. Gå videre til trin
3
> 2. Foretag kompressionsmåling, hæld een spiseskefuld olie i
tændrørshullet,
> stiger kompressionene kraftigt efter du har gjort det gå da videre til
trin
> 6
> 3. Afvask motor, kør i tomgang i 15 minutter, og observer hvor der dukket
> olie op
> 4. inspicer pakdåser og pakninger i de områder hvor der dukker olie op.
> 5. udskift samme
> 6. Simmerringe/olieringe/stempelringe slidt op, gå i panik og bid negle,
> ring til en mekaniker og forhør om pris på udskiftning af disse i tilfælde
> af super gængs bil fortsæt til trin 8
> 7. Bid i det sure æble og betal den smilende mekaniker. Gå videre til trin
> 10
> 8. Super gængs bil, eks Sierra. Anskaf ny motor for en slik, gennem
> eksempelvis dba.dk, eller anskaf en skadet bil fra tyskland for ingen
penge,
> tag alle brugbare dele, monter, eller opmagasiner, skrot donorbil.

Tak for svaret

Ingen synlige olieklatter hverken inden i motoren eller under vognen.

>2. Foretag kompressionsmåling.
Og det gør man lige hvordan ?

Det der undrer mig er at at olietabet angiveligt standser når oliestanden
når til lige under "minimum" på målepinden. Jeg har jævnligt kontrolleret
den i løbet af de sidste ca. 3 uger og den falder angiveligt ikke
yderligere. Har dog fået det indtryk at den måske er begyndt at køre mindre
Km/L benzin - er dog ikke sikker på dette.

Det skal dog nævnes at kølervæsken er ganske sort, ved ikke om den har været
dette i hele den periode på 6 mdr. jeg har haft vognen. Det har dog (endnu)
ikke været nødvendigt at efterfylde kølervæsken.

mvh

RR


SNiP (18-10-2003)
Kommentar
Fra : SNiP


Dato : 18-10-03 23:46

"Reno Raines" <No@Mails.dk> wrote in message
news:3f91a430$0$69987$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Tak for svaret
>
> Ingen synlige olieklatter hverken inden i motoren eller under vognen.
>
Så er vi nok ude i at den drikker det ind i stemplerne.

> >2. Foretag kompressionsmåling.
> Og det gør man lige hvordan ?
>
Med en kompresionsmåler. :) De koster ikke ret meget, og er nemme at
anvende.

> Det der undrer mig er at at olietabet angiveligt standser når oliestanden
> når til lige under "minimum" på målepinden. Jeg har jævnligt kontrolleret
> den i løbet af de sidste ca. 3 uger og den falder angiveligt ikke
> yderligere. Har dog fået det indtryk at den måske er begyndt at køre
mindre
> Km/L benzin - er dog ikke sikker på dette.
>
Hmm, dette passer meget godt sammen med fejl i udluftningssytemer.

> Det skal dog nævnes at kølervæsken er ganske sort, ved ikke om den har
været
> dette i hele den periode på 6 mdr. jeg har haft vognen. Det har dog
(endnu)
> ikke været nødvendigt at efterfylde kølervæsken.
>
Det burde ikke tage dig en halv time at pille den nederste af de store
slanger af køleren af, spule motorblokken indvendigt ved at proppe en
vandslange ind i slangen og åbne op for fuldt knald, afmontere den øverste
slange og lave samme nummer med vandslangen, montere begge slanger igen,
påfylde 2½L kølervæske og fylde efter med vand, jeg mener at på Sierra, er
der en lille bløde ventil ovre ved varmeapperatet, som man åbner for at
lufte det hele ud, ellers gør den det nok mere eller mindre af sig selv.

Så kan du jo se om kølervandet skifter farve igen, Gør det det, er der noget
galt med din toppakning.

/J



alexbo (19-10-2003)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 19-10-03 09:07


"Reno Raines" skrev

> Til min store overraskelse erfarede jeg at det havde ikke
> rokket oliestanden det mindste!

Det fremgår ikke klart om oliestanden kom på max, den dag du fyldte på.

Men hvis den hurtigt bruger ned til min, så skyldes det at olien kan snige
sig forbi stemplerne, og forbrændes.
Stil dig uden for bilen, stik et ben ind og giv gas, slip gassen et par sek.
giv gas igen, får du blå røg i udstødningen er det olien der brænder af.
At forbruget sænkes jo mindre olie der er, svarer til at man spilder mindre
af en spand jo mindre der er i.
Hvis du skulle finde på at skylle køleren igennem, som jeg har set oreslået
skal du være opmærksom på at Sierra kan være vanskelig at udlufte, det er
nogen gange nødvendigt at holde skråt nedad med snuden, eller løfte
bagenden, tage en varmeappaatslange af og lad luften komme den vej ud.

mvh
Alex Christensen



Reno Raines (19-10-2003)
Kommentar
Fra : Reno Raines


Dato : 19-10-03 15:12

> Det fremgår ikke klart om oliestanden kom på max, den dag du fyldte på.

Det gjorde den ikke.

> Men hvis den hurtigt bruger ned til min, så skyldes det at olien kan snige
> sig forbi stemplerne, og forbrændes.
> Stil dig uden for bilen, stik et ben ind og giv gas, slip gassen et par sek.
> giv gas igen, får du blå røg i udstødningen er det olien der brænder af.

Udstødningsrøgen kan godt være mørk når jeg starter motoren fra kold
af, men ellers er der intet.

> At forbruget sænkes jo mindre olie der er, svarer til at man spilder mindre
> af en spand jo mindre der er i.
> Hvis du skulle finde på at skylle køleren igennem, som jeg har set oreslået
> skal du være opmærksom på at Sierra kan være vanskelig at udlufte, det er
> nogen gange nødvendigt at holde skråt nedad med snuden, eller løfte
> bagenden, tage en varmeappaatslange af og lad luften komme den vej ud.

Det er et forsøg værd at skifte kølervæsken. Ved nærmere inspektion
har væsken dog stadigt et blåt skær så jeg tvivler på at det er her
der gemmer sig en liter olie (?). Det er ski' mærkeligt.

Ellers mange tak for forslagene.

alexbo (19-10-2003)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 19-10-03 16:00


"Reno Raines" < skrev

> Det er et forsøg værd at skifte kølervæsken.

Olie flyder ovenpå vand, så hvis du har olie i vandet, får du olie på
fingeren ved at stikke den ned i vandet.

mvh
Alex Christensen



Ukendt (19-10-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-10-03 13:21



> Bemærkede for ca. 3 uger siden at oliestanden var lige under mininum i min
> gamle Ford Sierra 1986. Så jeg anskaffede fluks 1 L kompatibel motorolie
og
> hældte ½ liter i ad gangen. Efter lidt kørsel målte jeg så igen
oliestanden
> ca. 2 dage efter påfyldningen (på jævnt underlag og efter bilen havde
været
> slukket > 5 min). Til min store overraskelse erfarede jeg at det havde
ikke
> rokket oliestanden det mindste! Og ja, jeg har hældt olien i det rigtige
> sted. I følge manualen kræver det ca. 1L olie for at ændre niveauet fra
min
> til max. Nogle forklaringer?

Kan også være krumtapudluftningen som er blokeret så vil den også drikke
olie.

--
Tom



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177528
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408696
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste