Lafraitz
Fra : Flemming Svendsen

Dato : 17-10-03 20:23

I Ft. 1916 forekommer navnet Lafraitz.
Måske har tællingskommissæren stavet forkert, men . . . er der nogen i
panelet der kender til slægten??
Med bæven vi venter et svar . . .
C. & F. Svendsen Korsør.

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 17-10-03 20:25

> I Ft. 1916 forekommer navnet Lafraitz.
Sku' sæfølli' ha stået Præstø amt, Baarse herred og Jungshoved sogn!
Man bliver gammel . . .

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 17-10-03 21:10

On Fri, 17 Oct 2003 21:25:27 +0200, "Flemming Svendsen"
<zeus2FJERN@mail.dk> wrote:

>Sku' sæfølli' ha stået Præstø amt, Baarse herred og Jungshoved sogn!
>Man bliver gammel . . .

I 1890 er der en Lavritz Søborg Hemmingsen, 14 år. Ham finder man med
en soundex-søgning efter lafraitz, idet v og f ligner hinanden.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 18-10-03 08:25

> I 1890 er der en Lavritz Søborg Hemmingsen, 14 år. Ham finder man med
> en soundex-søgning efter lafraitz, idet v og f ligner hinanden.
> --
> Lars J. Helbo
*********
Tak for det: det lyder interessant, men hvor søger du???

Jeg har forsøgt i Mormon-basen og DDD men finder intet.

Flemming Svendsen.

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 18-10-03 09:12

On Sat, 18 Oct 2003 09:25:25 +0200, "Flemming Svendsen"
<zeus2FJERN@mail.dk> wrote:

>*********
>Tak for det: det lyder interessant, men hvor søger du???
>
>Jeg har forsøgt i Mormon-basen og DDD men finder intet.

Jeg søger på DDD4 med Kip-Browser.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 18-10-03 09:28

> Jeg søger på DDD4 med Kip-Browser.
> --
> Lars J. Helbo
> lars@helbo.org
> www.helbo.org
*******'
Hej Helbo.

Nu tror jeg hvad der er galt:
Du har søgt la%fritz, og får derved laurits, lavritz o.s.v.
Måske har jeg udtrykt mig utydeligt:
Det er et efternavn dette "Lafraitz".

Der forekommer: Jens P. Lafraitz, Anna Lafraitz, og Marie Lafraitz

Min aldrende svigermor husker familien svagt, som La France - Lafranse
"eller noget i den retning" som hun siger.

Jeg ku'tte forstå det, jeg har jo selv indtastet Jungshoved 1890 i sin tid.
og barsler inden længe - om DDA vil - med 1916 og 1911.

Hilsen Flemming Svendsen, Korsør.

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 18-10-03 12:13

On Sat, 18 Oct 2003 10:28:27 +0200, "Flemming Svendsen"
<zeus2FJERN@mail.dk> wrote:

>Nu tror jeg hvad der er galt:
>Du har søgt la%fritz, og får derved laurits, lavritz o.s.v.

Nej, jeg søger med KIP-Browser efter "lafritz" og sætter mærke ved
"filtrer på ordlyd". Som resultat får jeg så Lavritz Søborg
Hemmingsen.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Ellen Rasmussen

Dato : 19-10-03 16:32

"Flemming Svendsen" <zeus2FJERN@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Måske har jeg udtrykt mig utydeligt:
> Det er et efternavn dette "Lafraitz".
>
> Der forekommer: Jens P. Lafraitz, Anna Lafraitz, og Marie Lafraitz

Her på Sydvestlolland er jeg ofte stødt på navnet Lafrentz/Lafrantz i
forbindelse med indtastning af FT og øvrig søgen for slægtsforskere på
Rudbjerg lokalhistoriske Arkiv.
Prøv af lave en enkel søgning på Lafr i Maribo amt.
En søgning med Lafa giver også et resultat. Det kan jo meget vel hænge
sammen med dit spørgsmål omkring Jungshoved - længere var der jo heller ikke
dengang.

> Min aldrende svigermor husker familien svagt, som La France - Lafranse
> "eller noget i den retning" som hun siger.

Ja, også jeg har hørt og set navnet her fra Lolland refereret som La France.
Jeg mener det var, da jeg var med til at afskrive væsentlige dele af
Realregistret.

> Jeg ku'tte forstå det, jeg har jo selv indtastet Jungshoved 1890 i sin
tid.
> og barsler inden længe - om DDA vil - med 1916 og 1911.
>
> Hilsen Flemming Svendsen, Korsør.

Med venlig hilsen
Ellen Rasmussen
Vesternæs i Rudbjerg kommune

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 21-10-03 15:30

> [...]
> En søgning med Lafa giver også et resultat. Det kan jo meget vel hænge
> sammen med dit spørgsmål omkring Jungshoved - længere var der jo heller
**********
Tak til alle der kastede sig over problemet, både private og "offentlige"
svar.

Ellen Rasmussen's idé gav pote, nu er vi på sporet.
Hilsen
Flemming Svendsen, Korsør.

Fra : HLI

Dato : 18-10-03 17:29

Mon ikke der kan være tale om et navn af udenlandsk oprindelse.

Jeg har kigget i den tyske opslagsværl (Duden) "Familiennamen. Herkunft und
Bedeutung von 20 000 Nachnamen" og heri forekommer efternavnet Lafren(t)z,
som siges at komme af mandsnavnet Lorentz.

Mvh
Henriette Idestrup
------------------
www.idestrup.dk

Fra : Ole Munk

Dato : 18-10-03 17:38

> [...]
> Bedeutung von 20 000 Nachnamen" og heri forekommer efternavnet Lafren(t)z,
> som siges at komme af mandsnavnet Lorentz.

Jo - og Lorents er det samme som Laurids og Lars m.v. på dansk, så den samme
person kan godt optræde med flere af varianterne.

mvh Ole

E-mail: ole@ole-munk.dk
Hjemmeside: www.ole-munk.dk