Tid til ny bil?
Fra : Michael Jørgensen

Dato : 17-10-03 19:27

Hej venner,

Jeg kører rundt i en gammel Toyota Corolla 1.6 fra 1992. Den har nu kørt 320
kkm og spinder stadig som en kat. Problemet er, at der er kommet meget rust.
Jeg fik to uafhængige tilbud, begge på ca. 20 kkr, bare for at kunne klare
næste syn til foråret.

Og så var det, at mekanikeren lokkede med en ny bil...

Men hvorfor smide den gamle ud, hvis motoren er i god stand? Jeg kører ca.
30 kkm om året, og jeg er meget afhængig af den.

Jeg ved godt, at gamle biler er dyrere i vedligeholdelse, men er det så
galt? Jeg har passet godt på den, og den har bl.a. fået ny køler for et par
år siden.

-Michael.

P.S. Mekanikeren lokkede med en Kia Rio til 125 kkr. Den har vist lidt
mindre motor, men det kan jeg godt leve med. Men med mit kørebehov, så
skulle jeg måske hellere satse på en diesel-bil?

Fra : SNiP

Dato : 17-10-03 19:47

"Michael Jørgensen" <ingen@ukendt.dk> wrote in message
> [...]
rust.
> Jeg fik to uafhængige tilbud, begge på ca. 20 kkr, bare for at kunne klare

Tyve TUSINDE? Skal den have nyt chassis eller hvad?`

> [...]
>
> Jeg ved godt, at gamle biler er dyrere i vedligeholdelse, men er det så
> galt? Jeg har passet godt på den, og den har bl.a. fået ny køler for et

Det kommer an på hvordan man vedligeholder bilen, progresiv vedligeholdelse
er billigere end reaktiv. Som du kan se nu, jeg antager at anti
rustbehandlinger ikke er der hvor du har lagt flest penge.

> P.S. Mekanikeren lokkede med en Kia Rio til 125 kkr. Den har vist lidt
> mindre motor, men det kan jeg godt leve med. Men med mit kørebehov, så
> skulle jeg måske hellere satse på en diesel-bil?

Det kommer an på hvordan du kører, hvis du kører en milliard små ture, så er
diesel en dårlig ide, hvis du køre lange ture er diesel værd at overveje.

/J

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 17-10-03 20:22

"SNiP" <snip@snip.dk> wrote in message news:bmpdfo$dck$1@sunsite.dk...

> Det kommer an på hvordan man vedligeholder bilen, progresiv
vedligeholdelse
> er billigere end reaktiv. Som du kan se nu, jeg antager at anti
> rustbehandlinger ikke er der hvor du har lagt flest penge.

'Vedligeholdelse'? Hvad er det?

Problemet er bl.a. den bageste kofanger som er ved at falde af. Der er store
huller i chassit'et.

> Det kommer an på hvordan du kører, hvis du kører en milliard små ture, så
er
> diesel en dårlig ide, hvis du køre lange ture er diesel værd at overveje.

Nej, det er mest til lange ture. Jeg har 75 km til arbejde. Jeg pendler
sammen med en anden, så jeg kører kun ca. tre gange om ugen.

Men diesel biler er dyrere i indkøb, dyrere i registrering, og måske også
dyrere i vedligeholdelse. Og hvordan er det med brugt-prisen på en
diesel-bil. Holder den ligeså godt prisen som en benzin-bil?

-Michael.

Fra : Peter J

Dato : 17-10-03 20:44

"Michael Jørgensen" <ingen@ukendt.dk> skrev i en meddelelse

> 'Vedligeholdelse'? Hvad er det?
>
> Problemet er bl.a. den bageste kofanger som er ved at falde af. Der er
store
> huller i chassit'et.

Hmmm.... Skyder fra hoften lige nu.... Måske ville den trofaste Yota have
bedst af at bliv stedt til hvile... :o/

> Men diesel biler er dyrere i indkøb, dyrere i registrering, og måske også
> dyrere i vedligeholdelse. Og hvordan er det med brugt-prisen på en
> diesel-bil. Holder den ligeså godt prisen som en benzin-bil?

Det dieselen er dyrere i indkøb, henter du hurtigt hjem på sparet
brændstof - Ejerafgiften er ca. den samme, hvis du køber en mindre diesel
(Pug 206, Seat Ibiza o. lign.), og vedligeholdelsen.... Eftersyn _kan_ være
lidt dyrere en ved en benziner, og der er enkelte dyre dele på en
dieselmotor, men når året er omme, tror jeg det går lige O.P.
Og som udviklingen på bilmarkedet er, tror jeg det er en fin forretning at
købe diesel - Det bliver sværere og sværere at finde en let brugt lille
dieselbil - God gammeldags markedsøkonomi... Udbud og efterspørgsel...

> -Michael.

VenHils
Peter
(som ikke kører diesel.... Da hans kørselsbehov kuns er på 8 - 10 kkm pro
anno.... Ellers gjorde han...)

Fra : Brian M

Dato : 18-10-03 11:06

"Michael Jørgensen" <ingen@ukendt.dk> wrote in message news:<3f90344e$0$54858$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
>
> Men hvorfor smide den gamle ud, hvis motoren er i god stand? Jeg kører ca.
> 30 kkm om året, og jeg er meget afhængig af den.

Prøv at spørge din mekaniker hvad han tror der ikke kan holder 2år og
60.000km, så har du jo et skud på de kommende udgifter, ud over syn.
60000km er meget i en bil der har kørt 320.000km. Du er der hvor mange
ting kan blive træt. Prøv at regne ud hvad udgifterne er i måneden i
den gamle bil, benzin, reperation (20.000kr til syn er jo næsten
1000kr i måneden, fordelt på de to år)osv. og lav en tilsvarende på en
ny lille diesel bil hvor du også tager det månedelige afdrag med. Jeg
tror forskellen bliver meget lille. Og tænk så lige på at en ny bil
sikkert køre meget bedre end den gamle og forhåbentligt starter
problem frit hverdag.
Det regnestykke lavede jeg for over 3år siden og jeg har ikke et
øjeblik fortrudt, at jeg tog springet og købte min første nye bil. Min
Peugeot 206HDI har nu kørt 81.000km uden problemer. Jeg glæder mig
over den, hver gang jeg er ude at køre.

> [...]
> mindre motor, men det kan jeg godt leve med. Men med mit kørebehov, så
> skulle jeg måske hellere satse på en diesel-bil?

Det der er mindst værditab på iøjeblikket er en lille diesel bil, det
er alle vidst enige om. Men det er jo svært at spå om fremtiden og nye
love og afgifter.

Fra : Brian M

Dato : 18-10-03 21:58

I øvriget kan man nu låne til en bil til 0% i renter. Ja den er god
nok, det stod i avisen at en forhandler (jeg kan ikke huske hvem)
tilbød rentefri billån. Det havde vist givet et betydeligt salg. Der
må være mulighed få at lave nogle gode handler i øjeblikket, mange
forhandlerer er ved at være desperate. I nyhederne fortalte de at man
nogle steder kunne forhandle en ny bil op til 40.000kr ned i pris. De
er nok ved at drukne i 2003 modeller og nu kommer 2004 modellerne.

Fra : Niels Skaaning

Dato : 18-10-03 22:39

"Brian M" <bbm@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nogle steder kunne forhandle en ny bil op til 40.000kr ned i pris. De
> er nok ved at drukne i 2003 modeller og nu kommer 2004 modellerne.

Fiat har et tilbud der siger nul rente og nul afdrag i et år, hvis man køber
en Punto af dem.

NS

Fra : Brian M

Dato : 19-10-03 13:18

"Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> wrote in message news:<bmsbt3$2rt7$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk>...
> "Brian M" <bbm@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
>
> Fiat har et tilbud der siger nul rente og nul afdrag i et år, hvis man køber
> en Punto af dem.
>
> NS

Det var ikke lige det jeg tænkte på. Den ordning jeg læste om var en
enkelt forhandler, jeg tror det var brugte vogne, muligvis i vejle
eller deromkring. Det var nul renter i hele lånets løbetid, Det var
med variable renter og op til et niveau betalte forhandleren, hvis
renten oversteg dette skulle man selv betale forskellen. Med mindre
man tror at renten stiger voldsomt, var det vist et godt tilbud, en
del må mene det, for hans salg var vist steget meget. Det var der
ihvert tilfald så interessant at det kom i medierne.Jeg kan bare ikke
huske hvor, måske JP eller radioen.

Fra : Thomas Eriksen

Dato : 18-10-03 16:29

> [...]

rust.
> Jeg fik to uafhængige tilbud, begge på ca. 20 kkr, bare for at kunne klare

Så ville jeg nok smide den væk. en så gammel bil bør man nok ikke kaste
såmange penge i.

> Og så var det, at mekanikeren lokkede med en ny bil...
> Men hvorfor smide den gamle ud, hvis motoren er i god stand? Jeg kører ca.
> 30 kkm om året, og jeg er meget afhængig af den.

Hvis en 11 år gammel bil skal have lavet rust for 20.000 kr bare for at være
lovlig så er det nok på tide at skifte den ud. De 20.000 kr er jo stortset
det samme som du kan købe en hel Toyota fra den årgang for.

> galt? Jeg har passet godt på den, og den har bl.a. fået ny køler for et
par
> år siden.

Man kan selvfølgeligt sige at hvis dan altid har køret uden problemer så
kunne det jo sagtens være at den kunne klare 2 år mere efter reperationen.
Men omvendt så kan en motor der har gået 320.000 km jo også rissikere at stå
af og så står du med endnu en stor udgift.

> P.S. Mekanikeren lokkede med en Kia Rio til 125 kkr. Den har vist lidt
> mindre motor, men det kan jeg godt leve med. Men med mit kørebehov, så
> skulle jeg måske hellere satse på en diesel-bil?

Jeg må nok sige at jeg ville ikke tilråde dig at købe en Kia hvis du gerne
vil af med den igen efter nogle år. Jeg har en kammerat der har en Kia
Calrus og som kostede 180.000 kr fra ny da han havde haft den i 3 år og ca
120.000 km var det bedste bud på den 80.000 kr. Så er det at man se hvordan
det er dyrt at købe billigt. Køb hellere en populær diesel bil du sparer i
løbende udgifter og de er meget populære som brugtbiler. Jeg kiggede selv på
en Peugeot 306 stationcar Diesel (HDI) for 1 år siden og den kostede 175.000
kr selvom den var 2 eller 3 år gammel og havde kørt 80.000 km. Den havde
næsten intet tabt på de km der var kørt (altså udover differancen far ny og
så det forhandleren tjener). Jeg valgte dog istedet en ny Benzin da min
kørsel er mere korte ture men hvis jeg kørte som dig så var der ingen tvivl
om at jeg ville købe en diesel.

Thomas