jeres mening om bilkøb omkring kr. 90000,-
Fra : ct

Dato : 17-10-03 10:09

vi står og skal bruge en nr. 2 bil - skal være økonomisk, så ny som mulig,
og budgettet er max kr. 90000,- ca.

har kig på en 2000 opel corsa 1.0 km15000, til 90000,- (ca 18km/l)

overvejer også fiat punto 1.2 - der er jo mere udstyr i - men er fiat en
ringere/dyrere bil (i drift) end opel? (jeg synes fiet'en er smartere, men
opel'en nok er mere 'fornuftig') hvad mener I? kom gerne med input så jeg
kan blive endnu mere i tvivl *G*

Claus

--
------------
Husk at fjerne FJERNES fra min emailadresse når du mailer mig.

Fra : emil

Dato : 17-10-03 10:39

Køb en fabia, kåret til månedens køb.

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:212.97.216.210)

Fra : Peter C.

Dato : 17-10-03 10:54

"emil" <visit@myorange.dk> skrev i en meddelelse
> Køb en fabia, kåret til månedens køb.

Jeg tror det bliver svært (læs: umuligt) at finde en Fabia der holder sig
indenfor den fastsatte ramme på 90.000,-
Modellen er simpelthen for ny, til at være faldet så meget.

Mit bud:
Toyota Yaris 1,0.......men jeg har ikke kunne finde nogen billigere end
99.900,- så den går jo desværre heller ikke

MVH Peter C:\

Fra : Verner Johnsen

Dato : 17-10-03 11:12

"Peter C." <pc@FJERNDETTEtping.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror det bliver svært (læs: umuligt) at finde en Fabia der holder sig
> indenfor den fastsatte ramme på 90.000,-
> Modellen er simpelthen for ny, til at være faldet så meget.

Der findes faktisk 'hele' tre styk i bilbasen til den pris

Verner

Fra : Peter C.

Dato : 17-10-03 11:40

"Verner Johnsen" <vejoh@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Peter C." <pc@FJERNDETTEtping.dk> skrev i en meddelelse

> Der findes faktisk 'hele' tre styk i bilbasen til den pris

Sorry !
Jeg kiggede på autoatlas.dk og der var ikke nogen der bare var i nærheden af
90.000,-.
Det faldt mig ikke ind at autoatlas ikke var et representativt udtryk for
"den samlede bestand"

MVH Peter C:\

Fra : ct

Dato : 17-10-03 11:52

> Køb en fabia, kåret til månedens køb.

koster lige 10-20K for meget og kører kun 14km/l

claus

Fra : JK

Dato : 17-10-03 13:34

On Fri, 17 Oct 2003 12:51:53 +0200, "ct" <clausFJERNES@kjerkegaard.dk>
wrote:

>koster lige 10-20K for meget og kører kun 14km/l

Er det ikke sindsygt at give 90 kkr for en Corsa, når du kan få en
stor bil for ca. 50 kkr., brugt.
15 kkm, som Corsa'en har gået, er alt for lidt.

Store motorer kører mageligt 300 kkm før de skal hovedrepareres. Men
en lille dåse med 1.0 eller 1.2 liter kan man ikke forvente mere end
150 kkm med.

Desuden skal du ikke stirre dig blind på en benzinøkonomi. Det betyder
næppe alverden, om den går 12 eller 18 km/l.

Det er værditab og vedligeholdelse, der bestemmer økonomien.

Det er altså velment, at jeg gør opmærksom på, at små biler er spild
af penge.

F.eks. denne bil:
http://www.bilbasen.dk/biler/private/showcar.asp?id=295959

mvh

John

Fra : Chr. L.

Dato : 17-10-03 14:53

"JK" <junk@mailzone.com> wrote in message

> [...]
>
> Store motorer kører mageligt 300 kkm før de skal hovedrepareres. Men
> en lille dåse med 1.0 eller 1.2 liter kan man ikke forvente mere end

Øhhh...teknikken er viderudviklet,-det man vidste tilbage i 60'erne og
70'erne gælder ikke idag..

http://politiken.dk/VisArtikel.sasp?PageID=260305

citat fra artiklen:
I øvrigt er der nok ingen tvivl om, at Puntoen mærkede pisken under de
100.000 kilometer - ellers ville det heller ikke være muligt at køre så
langt på to år.

Men et glædeligt syn viste sig, da bilen blev skilt ad i smådele efter de
100.000 kilometer: Der var ingen rust. Et kig ind i hulrummene viste rent og
velbeskyttet metal. Også motoren var i perfekt stand. På stempler og i
cylindre blev der målt en slitage på mindre end en hundrededel millimeter,
og det svarer til tolerancen på nye dele. Knastaksel og ventiler var i
tilsvarende fin stand.

Chr.

Fra : Nicolaj C.

Dato : 17-10-03 17:36

> [...]
>
> Store motorer kører mageligt 300 kkm før de skal hovedrepareres. Men
> en lille dåse med 1.0 eller 1.2 liter kan man ikke forvente mere end

Muligvis men min Daihatsu Charade 3cyl på 1.0ilter klarede da 243.000km
inden motoren var færdig. Og kunne have klaret meget mere - hvis ikke jeg
havde ignoreret det brunlige udflåd....

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 19-10-03 14:41

JK wrote:

> [...]
>
> Det er værditab og vedligeholdelse, der bestemmer økonomien.
>
> Det er altså velment, at jeg gør opmærksom på, at små biler er spild

Hej.

Det er gammel overtro at biler med små motorer ikke kan køre langt !,
har selv kørt 239.000 Km, i en Citroën AX 11 TRE !
det eneste der gik i stykker var lejer i gearkassen ( ved 190.000 Km )
og en generator, der var slidt op !( ved 230.000 Km ),
ellers ganske almindeligt vedligehold.

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Niels Skaaning

Dato : 17-10-03 14:02

"ct" <clausFJERNES@kjerkegaard.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> opel'en nok er mere 'fornuftig') hvad mener I? kom gerne med input så jeg

En Punto er et udmærket valg. Vil faktisk mene, at den er mere driftssikker
end en Corsa. Fiat har generelt gjort et stort stykke arbejde for forbedre
kvaliteten af deres biler. Min far havde en Marea 2,0 fra primo '98 - medio
'01 og den gik ikke i stykker mens han havde den (modsat både en Opel Vectra
og en Ford Mondeo som han begge havde fra ny i hhv. 3 og 5 år).

Fra : Chr. L.

Dato : 17-10-03 15:02

"ct" <clausFJERNES@kjerkegaard.dk> wrote in message
> [...]
> opel'en nok er mere 'fornuftig') hvad mener I? kom gerne med input så jeg

her er en sammenligning med ny mindre og større brugt!,-det er billigt
totalt set at have en mindre ny!.

http://www.bilpriser.dk/evaluation/bilpriser/news/PageAnalysisArticle.po?&ANALYSISID=30

evt. se de andre analyser:
http://www.bilpriser.dk/evaluation/bilpriser/news/PageAnalysis.po

Chr.

Fra : Kisser

Dato : 19-10-03 12:30

ct wrote:
> [...]
> smartere, men opel'en nok er mere 'fornuftig') hvad mener I? kom
> gerne med input så jeg kan blive endnu mere i tvivl *G*

Hej Claus,

Ved du godt, at FDM for nyligt har offentliggjort omfattende
kundetilfredshedsundersøgelser vedr de mest populære bilmærker i
Danmark/Norden ?
Grunden til mit spørgsmål er, at du har udvalgt to af de bilmærker, der
ikke klarer sig specielt godt (for nu at sige det pænt) i disse
undersøgelser ...

http://www.lgi.dk/homepage/pdf/autoindex/Danmarks_bedste.pdf
http://www.lgi.dk/homepage/pdf/autoindex/AutoIndex.pdf

Personligt ville jeg i dit sted købe en Toyota Yaris (der på alle måder
ligner et sikkert bilvalg), der dog nok koster 5-7000kr mere end du har
afsat. Til gengæld ville jeg forvente, at den hurtigt tjener det ind
igen på billigere vedligeholdsomkostninger ift Corsa el Punto ... - jeg
tvivler stærkt på, at Opel- og Fiat-ejere havde været ligeså utilfredse,
hvis de faktiske driftomkostninger havde været ligeså lave som de
teoretiske (!).

Håber, at du kan bruge min mening ...

mvh
/Kisser

Fra : Niels Skaaning

Dato : 19-10-03 15:33

"Kisser" <sprogblomster@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> tvivler stærkt på, at Opel- og Fiat-ejere havde været ligeså utilfredse,
> hvis de faktiske driftomkostninger havde været ligeså lave som de

Den slags statistikker og undersøgelser kan man altså ikke bruge til så
forfærdeligt meget andet end at se på. Der er jo masser af ting som der ikke
tages højde for. Jeg ville højest tage den som et morsomt indslag.

NS

Fra : Kisser

Dato : 19-10-03 21:17

Niels Skaaning wrote:
> [...]
> forfærdeligt meget andet end at se på. Der er jo masser af ting som der ikke
> tages højde for. Jeg ville højest tage den som et morsomt indslag.

Javel, ja - En statistik/undersøgelse, der bygger på bilejernes egne
erfaringer, den kan man altså ikke bruge til noget i en nyhedsgruppe,
som bilejere bruger til at udveksle egne erfaringer ???? (!)

Nå, men derudover har jeg faktisk selv søgt efter flere detaljer om
disse undersøgelser, bl.a. om de "masser af ting som der ikke tages
højde for" ... - måske du vil være så venlig at komme med de links, som
underbygger din påstand, så resten af gruppen også kan få glæde af dem ?

På forhånd tak og med venlig hilsen

/Kisser