Netværk med ADSL
Fra : Simon Nielsen

Dato : 11-04-01 15:25

Hejsa!

Jeg skal have oprettet et netværk mellem mine 2 computere hvoraf der på den
ene er installeret ADSL med Sppedstream ATM netkort.
Skal jeg være opmærksom på eventuelle problemer, konflikter eller specielle
indstillinger ved dette? Har nemlig hørt der skulle være problemer med den
kombination...

- Simon

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 11-04-01 15:42

"Simon Nielsen" <na@na.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
specielle
> indstillinger ved dette? Har nemlig hørt der skulle være problemer

Det afhænger af dit styresystem - jeg har kørt med både Windows 98,
Windows Me og Windows 2000 Pro uden synderlige problemer.

jeg vil foreslå dig at købe bogen`/hæftet "Hurtigt igang med ADSL"
af Regnar Ingversen. Den koster små 89 kroner og kan fås i alle
velassorterede bladkiosker. Den viser en hel del om tilkoblingen til
både atm-kort fra TDC, router-tilkobling til CC og Worldonline og
det i forhold til Windows 98 og W2K.

God fornøjelse

--
ahw

Fra : Simon Nielsen

Dato : 11-04-01 15:45

"Arne H. Wilstrup" <ahw@ahw.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> velassorterede bladkiosker. Den viser en hel del om tilkoblingen til
> både atm-kort fra TDC, router-tilkobling til CC og Worldonline og

Okay, men nu mente jeg ikke delning af internetforbindelsen, jeg mente
simpelthen bare filudveksling mellem de 2 computere.

Jeg kører Win98

- Simon

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 11-04-01 16:10

> [...]
mente
> simpelthen bare filudveksling mellem de 2 computere.

Der er et program du skal bruge,hvis du kører win98 - det skal du
danne selv under styresystemet. Det pågældende hæfte viser dig
hvordan. (Jeg kører selv med W2K og har ærlig talt glemt,hvordan det
gik for sig- )

Dernæst skal du huske at dele de mapper, du vil udveksle filer med
samt sikre dig at du har sat maskinerne op til at køre på samme
netværk.

--
ahw

Fra : Simon Nielsen

Dato : 11-04-01 17:14

> [...]
> danne selv under styresystemet. Det pågældende hæfte viser dig
> hvordan. (Jeg kører selv med W2K og har ærlig talt glemt,hvordan det

Er det ikke kommunikationsdelen i windows du tænker på (Kontrolpanel ->
Tilføj fjern programmer -> Windows Installation -> Kommunikation)? Den havde
jeg sgu helt glemt. Jeg installerer den nu - det kunne jo være det der
drillede

Tak for hjælpen!

- Simon

Fra : Simon Nielsen

Dato : 11-04-01 18:13

Damn! Det var ikke det - jeg kan godt se mig selv i "Andre computer" men ik
den anden computer :(

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 11-04-01 18:36

> Damn! Det var ikke det - jeg kan godt se mig selv i "Andre
computer" men ik
> den anden computer :(

Åbn kontrolpanelet. Klik på Tilføj/fjern programmer-ikonet i
kontrolpanel-vinduet. Nu åbnes Tilføj/fjern programmer-dialogboksen

Vælg Windows installation-fanen

Markér Internetværktøjer og klik på Detaljer-knappen. Nu åbnes
Internetværktøjer-dialogboksen

Afkryds Deling af internetforbindelsen

Klik på O.K: knappen for at lukke Internetværktøjer-dialogboksen

Klik på O.K.-knappen for at lukke Tilføj/Fjern
programmer-dialogboksen.

Nu bliver du sandsynligvis bedt om at sætte cd'en ind med Windows 98
i cd-rom-drevet. Herefter startes installationsguiden.

Start guiden ved at klikke på Næste-knappen

Indsæt en diskette, og klik på O.K. knappen. På denne diskette
gemmes et lille program, som du skal bruge, år du skal give de andre
computere i netværket adgang til Internet via den adsl-forbindelse,
du har delt på din computer.

Fjern disketten og klik på O.K.-knappen for at fortsætte.

Klik på udfør-knappen og klik på Ja-knappen for at genstarte
computeren.

Efter genstarten skal de øvrige computere med windows 98 på
lokalnettet konfigureres til at bruge DHCP-server. Dette udføres
nemmest ved at køre hjælpeprogrammet fra disken.

Dette hjælpeprogram ændrer opsætningen på din computer til at
anvende DHCP-server fremfor en eventuelt fast I.P.adresse. Ligeledes
ændres Internet Explorer og Outlook Expres til at bruge en
LAN-forbindelse.

NB. Hjælpeprogrammet er kun til windows 98.

Tænd derefter computeren igen. Det er den computer, der skal benytte
den delte internetforbindelse. Når windows 98 er startet, sætter du
den diskette,som du blev bedt om at sætte i diskettedrevet, da du
oprettede delingen af internetforbindelsen

Klik på strat-knappen og vælg Kør

Indtast A:\icsclset og klik på OK-knappen i kør-dialogboksen

start guiden ved at klikke på Næste-knappen

Klik på Næsteknappen for at konfigurere internetbrowseren til at
anvende LAN-forbindelse.

Klik på udfør-knappen.

Klik på internet-ikonet på Skrivebordet for at chekce om du kan
komme på Internettet. Du skulle nu gerne kunne få åbnet din
startside i IE uden at blive bedt om at kalde op via en
opkaldsforbindelse.

Husk at tage den computer, der er koblet op til adsl-forbindelsen og
som er koblet til et lokalt netværk og del forbindelsen.

Dette gøres ved at du først deler opkaldsforbindelsen så den kan ses
af andre computere på netværket. Derefter skal de øvrige computere i
lokalnetværket konfigureres til at bruge DHCP-server. Den computer,
der er sluttet til ADSL-forbindelsen får IP-adresse 192.168.0.1 og
denne adresse skal ikke ændres.

'
Håber det er en hjælp

--