Hjemmeside i bredformat
Fra : John Jimes

Dato : 16-10-03 21:44

Hej

Jeg er begyndt at sysle en smule med lidt hjemmeside. Jeg har en
idé om at min hjemmeside skal ses i "bredformat" altså indelt i
tre tværgående felter øverst og nederst sort ;)

jeg har meget lidt erfaring med med hjemmesider, så mon ikke en
venlig sjæl herinde har en "opskrift" de vil dele med mig

på forhånd tak

Jim

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Daniel Udsen

Dato : 16-10-03 22:41

John Jimes wrote:

> [...]
>
> jeg har meget lidt erfaring med med hjemmesider, så mon ikke en
> venlig sjæl herinde har en "opskrift" de vil dele med mig

Kig på html.dk efter vejledninger i css og xhtml det er forbavsende
nævnt html filer har ca denne her struktur
<head>titel meta indformation osv.
@import "still.css";
<!-- dette henter dit css script ind det her heri formateringen ligger
-->
</head>

Og css filer still.css
#top {
Position: absloute;
width; 100%;
height: 20;
}
#main {
Position: absloute;
width: 100%;
height: 60;
top: 20%;
}
#main {
Position: absloute;
width: 100%;
height: 20%;
top: 60%;
background-color: ffffff;
}

Dette er en en grundskabelon jeg har hverken testet testen den eller
tænkt særligt grundigt over den så der sikkert nogle småfejl da jeg
ikke er profesionel vebdesigner.
Så kig forbi www.html.dk og http//www.w3.org/Style/CSS/learning for
forklaringen.

--
Daniel Udsen
Sacred cows make great hamburgers.

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 16-10-03 22:57

John Jimes wrote:
> [...]
>
> jeg har meget lidt erfaring med med hjemmesider, så mon ikke en
> venlig sjæl herinde har en "opskrift" de vil dele med mig

Jeg har et eksempel her på "wide-screen"-layout.
http://users.cybercity.dk/~dsl58854/testcenter/css/csslayout/test3.html

Hintzmann c",)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-10-03 10:44

Martin Hintzmann Andersen skrev:

>Jeg har et eksempel her på "wide-screen"-layout.

Det virker kun i Netscape 7 (sort stribe øverst og nederst), men
hverken i Opera 7 eller IE 5.

I alle browsere står teksten ude til venstre.

--
Bertel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-10-03 11:14

Bertel Lund Hansen skrev:

> Det virker kun i Netscape 7 (sort stribe øverst og nederst), men
> hverken i Opera 7 eller IE 5.

Hm - Opera 7.21, Mozilla 1.5 og IE6 viser alle siden fint (dog har
Opera en inaktiv scrollbar i bunden).

Hvis man vil have IE<6 med er det formentlig nødvendigt med nogle
hacks - enten på grund af manglende eller fejlagtig css-
understøttelse.

> I alle browsere står teksten ude til venstre.

Ja - det kan dog let ændres.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 17-10-03 13:18

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det virker kun i Netscape 7 (sort stribe øverst og nederst), men
> hverken i Opera 7 eller IE 5.

Det virker også i andre browsere end kun NS7.

Det virke blandt andet i Opera 7.21, den har godt nok en ianktiv horizontal scroll-bar.
I opera kan man ikke angive at den _kun_ skal scroll vertikalt.
Så det må brugerene af Opera bare leve med.

Det virker også i IE6.

Det er rigtigt at IE5 og IE5.5 bare ser en almindelig side, men indholdet af siden er stadig
tilgængeligt for dem, så de går ikke glip af noget.

Det skyldes at de har så dårlig understøttelse af css at der skal hacks til for at fikse det.
(Hacks er jo først noget man laver til sidst, når det virker fint i alle standard browser)

Hertil kan man bruge Tantek's hack
http://users.cybercity.dk/~dsl58854/articles/skjulecss/skjulecss.html#section10

Jeg har lagt en ny version op med hack'et.
http://users.cybercity.dk/~dsl58854/testcenter/css/csslayout/test3.html

> I alle browsere står teksten ude til venstre.

Ja.

Hintzmann c",)

Fra : Lobais

Dato : 18-10-03 08:22

> Det virke blandt andet i Opera 7.21, den har godt nok en ianktiv horizontal scroll-bar.
> I opera kan man ikke angive at den _kun_ skal scroll vertikalt.
> Så det må brugerene af Opera bare leve med.
Hvis man sætter overflow til auto isteddet for scroll, plejer den at skjule den vandrette.

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 18-10-03 09:37

Lobais wrote:

> Hvis man sætter overflow til auto isteddet for scroll, plejer den at skjule den vandrette.

Det er da også rigtigt. Jeg ved ikke hvorfor jeg ville have haft scroll.
Det skulle selvfølgelig have været auto.

Takker

Hintzmann c",)

Fra : Denn!s H

Dato : 17-10-03 09:11

"John Jimes" <tagdogden@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> jeg har meget lidt erfaring med med hjemmesider, så mon ikke en
> venlig sjæl herinde har en "opskrift" de vil dele med mig

Hej John
Jeg havde engang samme ønske om en hjemmeside. Jeg løste det dengang med
frames, fordi jeg ikke kendte til andre løsninger dengang, www.parkbio.dk
I dag ville jeg nok bruge div eller iframe. Et eksempel på en tilfældig
iframe hjemmeside www.intranote.dk
Iframe hjemmesiden vil være hurtigste at oprette, bare for at prøve.

/Denn!s