forældreløse børn
Fra : jens lauritzen

Dato : 16-10-03 20:03

I maj måned 1873 dør mine tipoldeforældre (johan Mortensen Slotsgrund og
Ellen Cathrine født Brædstrup) i Horsens. De efterlader 4 umyndige børn.
Hvor og hvordan finder jeg ud af, hvad der blev af disse børn.
m.v.h.
Jens Lauritzen

Fra : svendgiversen

Dato : 17-10-03 01:34

"jens lauritzen" skrev d. 16-10-03 20:03 dette indlæg :
> [...]
børn.
> Hvor og hvordan finder jeg ud af, hvad der blev af disse børn.

Der er ingen Slotsgrund i folketællingerne, (nok kun et sted / kalde
navn)
men flere Brædstrup, eksempelvis hende her:

FT-1769
Navn: Anne Brædstrup Køn: K
Alder: 38
Stilling i husstanden: koene [Morten Henningsen] Civilstand: -
Erhverv: -
Sogn: Horsens Købstad Herred: Nim
Amt: Skanderborg Stednavn: Nørregades roede
Husstands-/familienr: N31 Matr.nr/adresse: Nørregade
Indtastningsnr: A7881 Løbenr.: 146
Kommentarer: "fruentimmer fra 32 til 40 aar incl"

godt 100 år for gammel,
men måske oldemor til Ellen,
hilsen Svend

http://www.kandu.dk/

Fra : dannebrog

Dato : 20-10-03 13:36

Der er flere muligheder:

1) se på børnenes faddere (findes indført ved et barns dåbinførsel i
kirkebogen); fadderne er ofte familie, og derfor var det ofte dem, der fik
børnene i pleje.

2) Prøv folketællingen 1880 - det er lidt af en mundfuld for Horsens
købstad, men det kan lykkes.

3) find børnenes konfirmationsindførsler i kirkebøgerne. Ofte er
plejeforældrenes navn, stand og bopæl så anført. Du kan i hvertfald se, om
de er blevet i Horsens og så prøve folketællingerne, idet der sikkert er
anført adresse på konfirmanderne i Kirkebogen.

4) find skiftet efter børnenes fader og moder. Horsens byfoged. Findes på
Landsarkivet i Viborg i Retsbetjentarkiverne. eller på Rigsarkivet i Kbhvn.
på film (film oversigt: Film af arkivalier ved Landsarkivet i Viborg; bind
4a og 4b: Skifteprotokoller).

Med venlig hilsen - og go' jagt - fra

Ulrich
--