Variabler fra php til html...
Fra : Michael Gaardbo Thom~

Dato : 16-10-03 17:13

Jeg vil gerne bruge en php-variabel i mit html-kode... jeg har en
login hvor jeg får brugernavnet og så vil jeg gerne bruge navnet
i noget html-kode... Kan jeg det og hvordan?
Noget andet er at jeg gerne vil bruge navnet på flere forskellige
sider... Hvordan kan jeg gøre det uden at brugeren selv skal
taste det ind flere gange... Jeg skal f.eks. bruge navnet på den
der er logget ind til noget SQL på en anden side....
Håber at der nogen der kan hjælpe mig, på forhånd tak!

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 16-10-03 17:27

Michael Gaardbo Thomsen wrote:
> Jeg vil gerne bruge en php-variabel i mit html-kode... jeg har en
> login hvor jeg får brugernavnet og så vil jeg gerne bruge navnet
> i noget html-kode... Kan jeg det og hvordan?

Hmm, hvis du bruger en formular med POST som method skal du skrive

<?php
echo $_POST['feltNavn'];
?>

Kig på sessions
http://dk.php.net/session

mvh
Johan

Fra : Michael Gaardbo Thom~

Dato : 16-10-03 22:30

Johan Holst Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> Hmm, hvis du bruger en formular med POST som method skal du skrive
>
> <?php
> echo $_POST['feltNavn'];
> ?>

> Kig på sessions
> http://dk.php.net/session
>
> mvh
> Johan

Ja tak for rådet, men jeg ved godt at man kan bruge $_REQUEST til at
hente navnet fra en side, men hvis jeg skal bruge navnet på flere end
én side hvordan gør jeg så....?

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 16-10-03 22:43

> Ja tak for rådet, men jeg ved godt at man kan bruge $_REQUEST til at
> hente navnet fra en side, men hvis jeg skal bruge navnet på flere end
> én side hvordan gør jeg så....?

Jaah, som du kan se - kig på sessions.
Læs om sessions inde på PHP website... hvis du har spørgsmål så stil dem
- men læs lige linket igennem først.

mvh
Johan

Fra : Michael Gaardbo Thom~

Dato : 16-10-03 22:59

> [...]
>
> Jaah, som du kan se - kig på sessions.
> Læs om sessions inde på PHP website... hvis du har spørgsmål så stil dem

Sorry har lige kigget linket igennem...
Jeg skal så lige komme med en indrømmelse, jeg er ikke nogen superhaj til
det her kode værk... Så hvis du kunne komme med et godt og newbie-venligt
eksempel ville det være dejligt....
Jeg har kun arbejdet med PHP i 3 uger...
Håber du stadigt vil hjælpe...

Fra : Michael Gaardbo Thom~

Dato : 16-10-03 23:16

Michael Gaardbo Thomsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> [...]
> eksempel ville det være dejligt....
> Jeg har kun arbejdet med PHP i 3 uger...

Har lige en tilføjelse, der kan gøre det mere klart hvad det er jeg vil:
Jeg har en loginside, der fører brugeren over i en slags velkomst side(her kan
jeg godt finde ud af at få fat i brugernavnet, med en $_REQUEST), hvor brugeren
så kan vælge forskellige ting, der fører ham/hende videre på sider der bruger
databasen... det er her jeg skal bruge navnet på den der er logget ind til at
hive de rigtige data fra databasen...

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 16-10-03 23:28

> [...]

> databasen... det er her jeg skal bruge navnet på den der er logget ind til at

Well princippet er således:

1. Brugeren logger ind
2. Du tjekker brugerens brugernavn/password
3. Du videresender bruger til hovedsiden
4. Brugeren surfer rundt på siden...

Reelt set kan du sætte loginsiden til at være en ekstra side? Jeg ved
ikke hvor du finder brugernavne osv?
Reelt laver du alt authorization på f.eks. login.php

Når du har fanget brugerens password og brugernavn kan du ligge det i en
session... f.eks. således

<?php
session_start();
$_SESSION['brugernavn'] = $_REQUEST['brugernavn'];
$_SESSION['password'] = md5($_REQUEST['password']); //eller hvad du vil
?>

Bemærk koden skal skrives INDEN der sendes noget til browseren... det
skal altså være den ØVERSTE kode i dit dokument - dog må der gerne så
noget andet PHP foran - men INGEN HTML :)

På de andre sites skal du så blot starte med at indsætte følgende i
toppen (ingen inden alt HTML'et)
<?php
session_start();
?>

Når du så vil skrive brugernavnet gør du blot således

Hej <?=$_SESSION['brugernavn']?>, og velkommen tilbage.

----

Håber det det var lidt forståeligt :)

mvh
Johan

Fra : Michael Gaardbo Thom~

Dato : 17-10-03 08:06

> [...]
> ?>
>

> Når du så vil skrive brugernavnet gør du blot således
>
> Hej <?=$_SESSION['brugernavn']?>, og velkommen tilbage.

Tak for det det var helt perfekt!
mvh
Michael

Fra : Michael Gaardbo Thom~

Dato : 17-10-03 10:02

> [...]
> ?>
>

> Når du så vil skrive brugernavnet gør du blot således
>
> Hej <?=$_SESSION['brugernavn']?>, og velkommen tilbage.

Nu har jeg så prøvet det, men der er problemer!!!

jeg kan ikke finde ud af - skal jeg først hente navnet over i en variabel eks.

$navn = $_REQUEST['navn'];

og så lave den session eller har jeg allerede fat i navnet via

$_SESSION['navn'] = $_REQUEST['navn'];

Som du selv siger laver jeg alt login på en login.php side, men navn og password
bliver indtastet på en login.htm - er det allerede her den session skal startes??

Mvh. Michael

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 17-10-03 10:40

> [...]
> bliver indtastet på en login.htm - er det allerede her den session skal startes??

Nej...

Reelt set kunne det se således ud:

<?php
//login.php
session_start();

/*
En masse authorization - f.eks. op mod tekstfil, database eller ligende
*/

$_SESSION['navn'] = $_REQUEST['navn'];
header("Location: ./");
//Ikke valid skal være hel URL ikke relativ men det virker
?>

På din loggedin.php side - som f.eks. er din første side kunne
dokumentet se således ud:

<?php
//loggedin.php
session_start();
?>
Hej <?php echo $_SESSION['navn']; ?>, og velkommen til mit website :)

Din session skal først startes der hvor du starter din session - eller
hvor du skal bruge den. I dit tilfælde på login.php samt alle de sites
hvor session skal hentes ud...

Hvis du glemmer at kalde session_start() øverst i dit dokument, vil du
ikke $_SESSION arrayed ikke indeholde nogle værdier.

Hvis du kalder session_start() EFTER du har skrevet noget til klienten
(f.eks. echo "hej"; eller blot et mellemrum/linieskift før <?php) så vil
du få en warning omkring Headers Already Sent - og så vil $_SESSION
arrayed ligeledes være tomt :)

Håber det hjalp lidt ;)

mvh
Johan

Fra : Michael Gaardbo Thom~

Dato : 17-10-03 11:59

> [...]
> (f.eks. echo "hej"; eller blot et mellemrum/linieskift før <?php) så vil
> du få en warning omkring Headers Already Sent - og så vil $_SESSION

Det hjalp - nu har jeg fat i session variablen og kan skrive den ud....MEN jeg skal
bruge den variable i en SQL sætning:

$SQL_streng = "INSERT INTO Traefstatus VALUES (........DEN SKAL SÆTTES IND
HER................, \"$sted\", \"$dato\", \"$point\")";

hvordan gør jeg det?? Jeg har prøvet forskellige ting, men den har givet forskellige
unexpected variabel fejl!!!!

Mvh. Michael

Fra : Jacob Atzen

Dato : 17-10-03 12:06

Michael Gaardbo Thomsen <beastfrog@hotmail.com> writes:

> [...]
> givet forskellige unexpected variabel fejl!!!!

$SQL_streng = "INSERT INTO Traefstatus VALUES
(".$_SESSION["variabel"].", \"$sted\", \"$dato\", \"$point\")";

Du har i øvrigt glemt apostroffer om dine variable i din SQL. Det går
ikke godt for strenge så brug:

....VALUES('foo','bar')...

- Jacob Atzen

Fra : Michael Gaardbo Thom~

Dato : 17-10-03 12:42

Jacob Atzen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> [...]
> (".$_SESSION["variabel"].", \"$sted\", \"$dato\", \"$point\")";
>
> Du har i øvrigt glemt apostroffer om dine variable i din SQL. Det går

Yes det virker nu - men så er der lige et nyt MEN ;)

efter at jeg har udført sql sætningen, kan jeg ikke sætte en ny række ind for
den samme person eller for en anden!!

Jeg har et primær nøgle felt der hedder id som er sat til auto_increment, men
jeg ved ikke om det er det der skal til.....i koden tæller jeg id op med 1: $id
++;

Er det sådan man gør ??

Mvh. Michael

Fra : Jacob Atzen

Dato : 17-10-03 12:49

> [...]

> Jeg har et primær nøgle felt der hedder id som er sat til
> auto_increment, men jeg ved ikke om det er det der skal til.....i

Nej. Du skal slet ikke holde styr på dit id felt manuelt, hvis du
bruger auto_increment. Når du indsætter skal du bare lade være med at
indsætte et id.

$sql = "INSERT INTO foo ('fieldname1','fieldname2') VALUES
('val1','val2')";

Hvor du udelader id fra listen af felter.

- Jacob Atzen

Fra : Michael Gaardbo Thom~

Dato : 20-10-03 22:44

> [...]
>
> $sql = "INSERT INTO foo ('fieldname1','fieldname2') VALUES
> ('val1','val2')";
>
> Hvor du udelader id fra listen af felter.

Jeg er noget sent ude med denne tak sorry, men tak skal du/I sgu have
for al hjælpen!