Dual Chanal DDR RAM
Fra : Jakob Lykke Poulsen

Dato : 16-10-03 16:57

Jeg står for at skulle købe ny PC, og en af mine venner har anbefalet
bundkort, der understøtter Dual Chanal DDR RAM. Men hvad går den teknik
egentlig ud på?
På forhånd tak!

Jakob Lykke Poulsen

Jakob Lykke Poulsen

Fra : Allan / Kolding

Dato : 16-10-03 20:08

Du kan læse lidt her.

http://www.kingston.com/newtech/MKF_520DDRwhitepaper.pdf

Allan / Kolding

Fra : Martin Johansson

Dato : 16-10-03 21:55

"Jakob Lykke Poulsen" <lock@c.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg står for at skulle købe ny PC, og en af mine venner har anbefalet
> bundkort, der understøtter Dual Chanal DDR RAM. Men hvad går den teknik
> egentlig ud på?
> På forhånd tak!

Kig her
http://corsairmicro.com/memory_basics/153707/index.html

Der er en gennemgang af bl.a. Dual Channel.
Men også ram teknologi generelt.

Fra : Bart Bendtsen

Dato : 19-10-03 17:02

Hej med jer to der har svaret til spørgsmålet om Dual Channel ram:

Kan I ikke forklare kort hvad denne teknologi af ram går ud på for jeg er
nemlig ikke så god til at læse teksten på engelsk og ville også gerne vide
hvad hvad det er for noget ram det handler om.

På forhånd tak.

Venlig hilsen Bart
"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:3f8f0595$0$69927$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

Fra : Martin Johansson

Dato : 20-10-03 16:02

"Bart Bendtsen" <bart@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nemlig ikke så god til at læse teksten på engelsk og ville også gerne vide
> hvad hvad det er for noget ram det handler om.

Du har en CPU der kommunikerer med chipsættet(northbridge).
I chipsættet er der så to uafhængige hukommelses busser på hver
64-bit, disse følger chipsættet og kontrollerer ram modulerne.
Den anden kanal (Dual memory channel) øger båndbredden
mellem ram modulerne og chipsettet, så CPU'en kan få adgang til hukommelsen
når der er behov for det.
Dette reducerer tiden CPU'en skal vente på at modtage data fra hukommelsen.

Kort og godt kan man ca. fordoble ram båndbredden ved at køre dualchannel.
Der kan så være flaskehalse andre steder, så udbyttet bliver mindre.

Det er chipsættet på bundkortet sammen med designet af bundkortet der
bestemmer om man kan køre dual channel.
Bla. er der et Asus kort med nForce2 chipsæt, der ikke kan køre dual
channel.
Denne mulighed er sparet væk, dual channel er ellers en feature i nForce2
chipsættet.

Man kan sådan set køre dual channel med de fleste ddr ram moduler.
Dog anbefales de at de skal være så ens som overhovedet muligt.
Derfor sælges der dual channel ram kits, disse indholder håndplukkede
moduler der kører ekstra godt i et dual channel setup.