Scalerbar højde på TD i tabel.
Fra : Sune Storgaard

Dato : 16-10-03 16:31

Findes der en måde hvor man kan scalere indholdet (højden!) i en TD/tabel,
til siden ?

Det er vist lidt nemmere når man ser det :)
http://hjem.get2net.dk/speg/testtabel.html

Som set på siden, så virker det fint vandret, men hvordan grejer man den
lodret ?

Det skal helst være så stuerent som muligt, men jeg er løbet tør for ideer i
ren html til det ?

Der er først 3 TD med fast højde, så skal den skalerbare TD komme, og under
den en TD med fast højde til at runde af, den sidste TD skal være synlig i
bunden af siden, uanset sidestørrelsen.

Allerhelst hvis den selv arrangerer sig selv hvis man resizer som den
vandrette gør, men hvis den blot kan gøre det ved load af siden, så er det
også okay!

Svjv findes der en funktion til at returnere højden på hele vinduet , hvis
man så trækker de elementer med fast højde (og marginer)fra, så har man jo
netop den højde som den skalerbare TD skal fylde. Så kan man vel generere
tabellen i javascript på baggrund af de data, men det virker lidt kluntet og
jeg frygter at ikke alle browsere returnerer højden på samme måde. Jeg er
iøvrigt mongol til jscript :)

Nogen bedre bud ?

/Sune

Fra : Lobais

Dato : 16-10-03 16:34

Sune Storgaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Findes der en måde hvor man kan scalere indholdet (højden!) i en TD/tabel,
> til siden ?
>
> Det er vist lidt nemmere når man ser det :)
> http://hjem.get2net.dk/speg/testtabel.html

I HTML er der ikke noget, der hedder height="#%", men prøv med css:
style="height:100%;"

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Sune Storgaard

Dato : 16-10-03 17:23

Lobais mumbled his insignificant opinion in:

> I HTML er der ikke noget, der hedder height="#%", men prøv med css:
> style="height:100%;"

Se det gjorde forskellen, nu virker det som det skal.
Tak for det !

Jeg vil dog lige nævne at jeg fik lidt problemer med at implementere det på
den rigtige side, pga min !DOCTYPE deklarering..

Hvis man bruger denne, så renderer IE6 det ikke som ønsket, men regner de
"100%" ud , uden at trække de elementer fra som har fast højde, således at
siden bliver højere end 100%.

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Jeg har ikke checket for validiteten eller kontrolleret i andre browsere
endnu, men uden doctype ser det ok ud i IE6.

Så er det bare lige hvad doctypen så skal være for at ie og andre browsere
viser siden korrekt, men det er et andet problem ..

Fra : Lobais

Dato : 16-10-03 17:26

> Hvis man bruger denne, så renderer IE6 det ikke som ønsket, men regner de
> "100%" ud , uden at trække de elementer fra som har fast højde, således at
> siden bliver højere end 100%.
Kender godt problemet med i højden skalerbare design, og har aldrig fundet en
løsing, sry

Fra : Sune Storgaard

Dato : 16-10-03 17:50

> Kender godt problemet med i højden skalerbare design, og har aldrig
> fundet en løsing, sry

I mit tilfælde kunne det klares ved at ændre doctype til
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 3.2 Final//EN">
samt naturligvis dit trick med style.

Framen med tabellen indeholder ikke andet kode end den tabel, så det er ret
uvæsenligt på *andre punkter* hvad doctype er.

Det virker i IE5, 6 og Opera7. Dog er forskellen at i IE der skaleres
tabellen realtime med at vinduet resizes, mens den i opera bliver sat ved
load af siden.
Det kan jeg leve med i denne situation.

Tak for hjælpen!

Fra : Lobais

Dato : 16-10-03 18:55

> I mit tilfælde kunne det klares ved at ændre doctype til
> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 3.2 Final//EN">
> samt naturligvis dit trick med style.

Jeg er dog bange for at css, og dermed style, slet ikke eksistere i HTML 3.2
;)

Fra : Lobais

Dato : 16-10-03 18:59

> Jeg er dog bange for at css, og dermed style, slet ikke eksistere i HTML 3.2
Det må jeg vist hellere trække tilbage inden jeg kommer i klemme ;)

Fra : Lobais

Dato : 16-10-03 18:57

<http://www.w3.org/TR/REC-html32> ;)