Små ridser i forruden
Fra : Ukendt

Dato : 16-10-03 14:11

Efter at have skrabet ruder.. nedern... Ved ikke liiige hvorfor, men sket er
sket.

Vi har prøvet med af det middel man renser keramiske kogeplader med, det
virkede også fint. Men.. Ikke særlig effektivt.

Jeg har prøvet at ringe til bildillen, men han sagde de ikke havde noget
bedre end det vi allerede har (det middel+polermaskine)

Jeg har så læst noget om sprit og wienerkalk. Nogle der har erfaringer med
det?

Fra : LR

Dato : 16-10-03 15:58

> Jeg har så læst noget om sprit og wienerkalk. Nogle der har erfaringer med
> det?

Ja, drop det, det tager *uendelig* lang tid, og wienerkalk har en uens
kornstørrelse og er ikke særlig rent, så der kan opstå nye ridser selv efter
du har poleret den oprindelige ridse ned. Jeg taler af egen erfaring.

Hvis ridsen er dyb, så slib først med silicium carbid slibepapir, korn 1200.
Derefter slibes med et fint slibepulver (fx silicium carbid) og til sidst
med et polerpulver, hvor cerium oxid er hurtigst. Hvis ikke du kan finde
cerium oxid, virker en grov alimuniumoxid efterfulgt af en fin alimuniumoxid
måske som erstatning.

Hvis ridsen er så dyb, at du tydeligt kan mærke den når du kradser i den med
en negl, så lad hellere være med at forsøge at udbedre den. Hold alting
pinligt rent og skyl ruden med rigelige mænger vand når du skifter fra
slibepulver til polerpulver.

Ellers er det vigtigste bare at øve sig på et andet stykke spejl eller glas
først.

www.anku.dk (København) har alt.

Mvh,

Lasse

Fra : Niels Skaaning

Dato : 16-10-03 16:45

"peet_dk" <peet at peet dot dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har så læst noget om sprit og wienerkalk. Nogle der har erfaringer med
> det?

Jeg har prøvet med wienerkalk og selv med en polermaskine tager det så lang
tid at man ikke gider gøre det færdigt (vi taler om timer her). Desuden er
det lige groft nok til den slags så glasset bliver en lille smule rut
bagefter - godt nok ser man det kun når der vand på ruden, men alligevel.

NS

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-03 19:30

> [...]
> det lige groft nok til den slags så glasset bliver en lille smule rut
> bagefter - godt nok ser man det kun når der vand på ruden, men alligevel.

ehh... dvs. ingen løsning? Skifter ikke glasset ud da jeg nok skifter bil om
få måneder.

Fra : Poul-Erik

Dato : 18-10-03 09:39

"peet_dk" skrev i en meddelelse
> [...]

> det?
>
> du skal prøve et lille tricks som jeg fik af en synsmand:
gør ruden våd, tag en vaske svamp og kom en god klat tandpasta på og polker så
ruden til du mener den er ok , slyl efter med rent vand så skulle den være ok igen.

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.160.232.201)