Alternative mus til OS X
Fra : MacMac

Dato : 11-04-01 14:53

Hejsa,

Da jeg jo må erkende nederlaget og lægge min Wacom tablet til siden de næste
2 måneder til der er er drivere klar til X, vil jeg høre om der findes nogle
andre mus en Apples til X?
Gerne med 2 knapper, scroll og optisk.

- Morten

Fra : MacMac

Dato : 11-04-01 15:04

I brevet "B6FA2E5A.49A5%nospam@nospam.com" skrev MacMac (nospam@nospam.com)
den 11/04/01 15:52:

> [...]
> 2 måneder til der er er drivere klar til X, vil jeg høre om der findes nogle

Skal nok lige tilføje at musen ikke nødvendigvis skal understøtte scroll og
2 knapper i X i første omgang.

- Morten

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 11-04-01 20:20

MacMac <nospam@nospam.com> wrote:

> Skal nok lige tilføje at musen ikke nødvendigvis skal understøtte scroll og
> 2 knapper i X i første omgang.

Det gør Microsofts Intelli Mouse, min mus, og den med lys i prutten
(hørt her engang).

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

You'll get two operating systems in one! (Kommende reklame slogan)

Fra : clauslundholm@mac.co~

Dato : 12-04-01 11:17

Jeg bruger en Logitech Weel Mouse Optical og den har 2 knapper og scroll og
virker under Mac OS X.

--
\Claus...

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 13-04-01 15:50

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Det gør Microsofts Intelli Mouse, min mus, og den med lys i prutten
> (hørt her engang).

Jeg har lige købt den med lys i prutten, Microsoft IntelliMouse Explorer
Optical. KANON dejlig mus. 2. knap og scroll virker i OS X.

Mojn, Thomas

--
I thought "Loading the dishwasher" meant getting your wife drunk?

-Jeff Foxworthy

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-04-01 12:13

> [...]

> 2 måneder til der er er drivere klar til X, vil jeg høre om der findes nogle

Alle USB mus der er HID kompatible (dvs stort set alle) er understøttet
i Mac OS X med 2 knapper og scroll-hjul,

Scrollhjulet er dog systemwide kun i Coca programmer. Carbon programmer
skal have indbygget understøttelse af scrollhjulet - desværre gælder det
ikke Finder. Classic programmer virker fint med USB overdrive
instaleret.

Min eegen Logitec Pilot USB mus kører i al fald fint med Mac OS X

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 05-05-01 05:37

> [...]

> 2 måneder til der er er drivere klar til X, vil jeg høre om der findes nogle

Da MacOS X grundlæggende er en UNIX-variant, og da XWindows som standard
gør brug af en 3-knaps mus, /bør/ man bruge mindst en sådan.

PS. Min maskine har været til reparation i en måneds tid. Harddisken var
gået [motoren], og samtidig har jeg så fået brænderen til at virke igen.
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 05-05-01 11:28

serse@diku.dk (Per Erik Ronne) writes:

> Da MacOS X grundlæggende er en UNIX-variant, og da XWindows som standard
> gør brug af en 3-knaps mus, /bør/ man bruge mindst en sådan.

Hvad har unix med X Window Systemet at gøre? Hele Aqua GUI'et er lagt
an på een knaps mus, evt med en anden knap som control klik.

--
Thomas Bjorn Andersen, bjorn@daimi.au.dk
+++ATH

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 05-05-01 12:51

Thomas Bjørn Andersen <bjorn@daimi.au.dk> wrote:

> Hvad har unix med X Window Systemet at gøre? Hele Aqua GUI'et er lagt
> an på een knaps mus, evt med en anden knap som control klik.

Jeg ville så hurtigt som muligt lægge X ind i systemet, da /uhyre/ mange
af de freewareprogrammer der findes til UNIX kører på netop dette
system.

I øvrigt kører jeg i forvejen med en 3-knaps mus på min 6100/60. Den
midterste knap er sat til dobbeltklik, den højre til ^klik; i MacSOUP
dog til tripelklip. Når jeg starter op i MkLinux og derefter X virker
knapperne perfekt som de skal.

Fra : Christian Bech

Dato : 07-05-01 10:47

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> I øvrigt kører jeg i forvejen med en 3-knaps mus på min 6100/60. Den
> midterste knap er sat til dobbeltklik, den højre til ^klik; i MacSOUP
> dog til tripelklip.

Hvad gør tripelklip i MacSoup?

--
- Christian. "Og naar de Skillerum, der lukker om Staterne,
Nationaliteten, om føje Tid falder for den kosmopolitiske

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 07-05-01 12:12

Christian Bech <giambattista.vico@mail.tele.dk> wrote:

> Hvad gør tripelklip i MacSoup?

Markerer en hel linie. Trækker man så musen [med tripelklik-knappen
holdt nede] op eller ned, bliver flere linier markeret.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 08-05-01 12:36

> Markerer en hel linie. Trækker man så musen [med tripelklik-knappen
> holdt nede] op eller ned, bliver flere linier markeret.

Det er vist standard opførsel i nær samtlige teksteditorere og
behandlere!
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-05-01 12:45

In article <1et3ba3.i8jr1xjph8o2N%mta@mac.com>, Michael Tysk-Andersen
<mta@mac.com> wrote:

> Det er vist standard opførsel i nær samtlige teksteditorere og
> behandlere!

Appropos er det almindeling opførsel at man kan markere tekst via æble
+pile (frem og tilbage)? Jeg har aldrig langt mærke til det i Mac OS
8/9, men det virker i Mac OS X.

--
Venlig Hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp jeg er boligløs i København, kender du til en ledig lejlighed?

Fra : Martin Edlich

Dato : 08-05-01 14:50

In article <080520011345020857%morten.reippuert@get2net.dk>,
Morten Reippuert Knudsen <morten.reippuert@get2net.dk> wrote:

> Appropos er det almindeling opførsel at man kan markere tekst via æble
> +pile (frem og tilbage)?

Ja, og hvis man holder hhv æble og alt nede, får man enten et ord eller
en sætning ad gangen.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 08-05-01 17:06

> Det er vist standard opførsel i nær samtlige teksteditorere og
> behandlere!

Jep.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-05-01 10:17

In article <1esw6da.sjv784kulsakN%serse@diku.dk>, Per Erik Ronne
<serse@diku.dk> wrote:

> Da MacOS X grundlæggende er en UNIX-variant, og da XWindows som standard
> gør brug af en 3-knaps mus, /bør/ man bruge mindst en sådan.

Mac OS X er *NIX, men der er _intet_ X-windows i Mac OS X! Apple bruger
deres egen window manager (hvilket NeXT vel i øvrigt også gjorde), og
heldigvis for det!

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 05-05-01 19:31

Morten Reippuert Knudsen <morten.reippuert@get2net.dk> writes:

> Mac OS X er *NIX, men der er _intet_ X-windows i Mac OS X! Apple bruger
> deres egen window manager (hvilket NeXT vel i øvrigt også gjorde), og
> heldigvis for det!

Ikke blot Window Manager, men hele vindues systemet er Apples eget.
Og det er ganske udemærket, når man tænker på hvad X skal understøtte
af gammelt skrammel. Hvor er f.eks. de globale alpha kanaler i X?

--
Thomas Bjorn Andersen - thomas@andersen-klanen.dk
+++ATH

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 05-05-01 20:10

> [...]

> Mac OS X er *NIX, men der er _intet_ X-windows i Mac OS X! Apple bruger
> deres egen window manager (hvilket NeXT vel i øvrigt også gjorde), og

Så længe der findes de standardbiblioteker, der skal bruges til at
oversætte GNUs X-udgave, er det jo i hvert fald i princippet kun en
rutineoversættelse af de C-programmer der udgør X der skal til.

Og så vidt jeg husker har Apple for lang tid siden givet GNU-udviklere,
der jo netop udvikler freeware som de forskellige Linux-former, adgang
til Darwins kode ...

Det skulle så blot være et spørgsmål om at finde det rigtige sted på
nettet, og så downloade det.

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 05-05-01 22:08

> [...]

> til Darwins kode ...
>
> Det skulle så blot være et spørgsmål om at finde det rigtige sted på

Og din pointe er? XFree86 (som ikke har noget med GNU at gøre) har
gennem længere tid (som diskuteret tidligere her i gruppen) været frit
tilgængelig til både Darwin og Mac OS X. GNU udviklere har ikke fået
adgang til noget som hverken du eller jeg ikke kan få adgang til.

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 05-05-01 23:20

Thomas Bjørn Andersen <bjorn@daimi.au.dk> wrote:

> Og din pointe er?

At man sagtens kan få X til at køre på Darwin. Måske ikke lige med det
samme, men i løbet af nogen tid.

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 05-05-01 23:27

serse@diku.dk (Per Erik Ronne) writes:

> At man sagtens kan få X til at køre på Darwin. Måske ikke lige med det
> samme, men i løbet af nogen tid.

Det kører fint og har gjort det i over et år. Du kan endog starte det
op under Aqua i Mac OS X, dog endnu ikke rootless.

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 06-05-01 07:45

Thomas Bjørn Andersen <bjorn@daimi.au.dk> wrote:

> Det kører fint og har gjort det i over et år. Du kan endog starte det
> op under Aqua i Mac OS X

Hvilket alle dataloger og datalogistuderende burde være glade for.
Hvorfor egentlig polemikken mod en ekstra option?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-05-01 11:20

In article <1esz6y7.1ltdfccyaz5q6N%serse@diku.dk>, Per Erik Ronne
<serse@diku.dk> wrote:

> Hvilket alle dataloger og datalogistuderende burde være glade for.
> Hvorfor egentlig polemikken mod en ekstra option?

Polimikken skyldes vel at du præsenterede Mac OS X som om Aqua var
basseret på X-windows; samt at dit udsagn kunne tolkes som om du mente
at X-windows og 3knaps mus var et must.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 06-05-01 15:58

Morten Reippuert Knudsen <morten.reippuert@get2net.dk> wrote:

> Polimikken skyldes vel at du præsenterede Mac OS X som om Aqua var
> basseret på X-windows;

Det mener jeg nu aldrig at jeg har gjort. Men hvis folk opfatter det
sådan, så må jeg jo have udtrykt mig uklart.

> samt at dit udsagn kunne tolkes som om du mente at X-windows

X er lige så ligegyldig for den almindelige bruger, som selve
UNIX-promptet. For dataloger og andre professionelle edb-folk, samt
datalogistuderende og andre elever inden for edb-faget vil jeg betragte
det som et must. Det samme gælder for den store gruppe, der vil gøre
brug af de mange freeware-programmer der kører på X-platformen.

I øvrigt anser jeg også en fungerende VirtualPC på MacOS X-platformen
som et must for gruppen af udviklere og "udviklerelever".

> og 3knaps mus var et must.

Jeg ville faktisk nødig undvære min 3-knaps mus her under MacOS 9.1!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-05-01 02:01

In article <1esybhm.likmcwzptweqN%serse@diku.dk>, Per Erik Ronne
<serse@diku.dk> wrote:

> Det skulle så blot være et spørgsmål om at finde det rigtige sted på
> nettet, og så downloade det.

Det kan man også - jeg har free86x og XDarwin (X-windows under Aqua)
kørende på min, samt et par Xwindows programmer bla Gimp.
Tenons XTools (rodløs X-windows i en Aqua windowmanager er afsindig
lækker med fuld 3D acceleraion osv, hvis man har behov for en færdig
poleret løsning, men den koster også - gisp 200$)

Det ændrer dog ikke ved at det faktum at Apples mac OS X ikke er
opbygget omkring X-windows og at det kun vil være de allerfærreste der
gider at ofre 200$ på at få x-windows eller dykke ned i BSD laget og
manuelt instalere først free86x og en windowmanager - Derfor er dit
udsagn om behovet for en 3knaps mus rimeligt irellevant.
Om et halvt år vil der være masser af native programmer til mac os x og
aqua - Og jeg tror de allerfæreste vil fortrække X-windows frem for
aqua - ellers købte de jo ikke en dyr mac og et OS til 1500kr.

Når jeg får tid og gratis båndbrede skal jeg have hentet Xemacs - da
den version af emacs som Apple medleverer ikke understøtter mus til
styring af menuerne. Jeg ved også at en del, har haft held med at bruge
F10 til at aktivere menuelimien, men men den går desværre ikke med min
iBook og dens Fn taster - pt. kan jeg klare mig med Mx tmm-menubar men
er ikke ligefrem brugervenligt i et program, man endnu ikke kender.
Hvis jeg kunne styre menuerne, ville jeg til enhver til fortrække emacs
under aqua og terminal.app frem for xemacs pga. af adgangen til Mac OS
X's copy paste, samt en af de fedeste detaljer ved Aqua: det
transperante terminal-vindue.

NB. der er kommet en debian baseret pakagde manager til Mac OS X,
Fink,<http://fink.sourceforge.net>

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen