Ved du hvad den farve hedder ?
Fra : Dina Rasch

Dato : 15-10-03 21:37

Hej NG

Jeg er ligge blevet lykkelig "mor" til 6 dejlige missebørn (NFO) De er mit
første kuld med stamtavle

Jeg har bare et stort problem, min dejlige Annabell har fået 4 killinger som
jeg ikke kan farvebestemme......

Den ene er en dreng. Han er næsten hvid, men så alligevel lidt creme. Han
har meget svage hvide aftegn i hovedet og over skuldrene. Kan man sige han
er lys creme m. hvid ? Så lys creme at man kun kan se det når han ligger op
af de hvide ..

Så er der 3 piger som er lidt sjove
De er alle tre forskellige mht. hvor lyse/mørke de er.
Når man ser dem er deres hår hvide i spidsen men lysgrå i bunden, og så er
der en lille bitte smule meget lys creme et enkelt sted eller to. Den ene er
tydeligvis tabby (kan jeg se i hovedet) den har det grå i stort område. De
andre har det nermest i pletter, altså de grå områder......

Nogen forslag ??

Missebørnene kan ses på min hjemmeside under F-kuld.
(jeg er ved at lægge dem op nu, så kan du ikke se dem lige nu, så er de der
lige straks )

Missehilsner fra Dina
www.katteriandi.vestrupgaard.dk

Fra : Pernille & Jesper

Dato : 15-10-03 21:45

Hej Dina,

det hjælper meget med farvebestemmelse hvis man kender farven på
forældre og meget gerne også bedsteforældre, så hvis du kan gøre dem
tilgængelige enten her eller ved at lægge stamtavlerne ud skal jeg gerne
give et bud.

Ofte kan man udelukke en hel del muligheder ved at se i stamtavlen,
nemlig...

/Pernille
www.garion.dk

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 15-10-03 22:07

Hej Pernille. (og tak for sidst *S*)

Jeg har lige kigget (stamtavlerne er på hjemmesiden) og moderen er hvid....

Så om der er rødt, sølv eller andre spændende ting inden under, er ikke
rigtig til at afgøre
Men faderen skulle være blå/hvid.

Mvh. Else.

Fra : Dina Rasch

Dato : 15-10-03 23:53

Pernille & Jesper <nospam2@brunholm-scharff.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f8db1be$1@news.wineasy.se...
> [...]
> give et bud.
>
> Ofte kan man udelukke en hel del muligheder ved at se i stamtavlen,

hej igen Pernille

Som sagt ligger stamtavlerne på hjemmesiden, så jeg håber du kommer med et
bud
Billederne af de små er også uploaded nu - og der kommer nye hver uge. Dete
r nok nemmere at se farven ordentligt når de bliver ældre. F-kuldet her er
født en fredag, så der kommer nye billeder af dem hver fre/lør.

Håber snart at høre fra dig

Fra : Dina Rasch

Dato : 16-10-03 00:15

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 16-10-03 10:25

Hejsa Dinah

Det er lidt svært at bedømme dem , tror de har det som kaldes "feberpels"
som gør at pelsen blvier meget lys, næsten sølv men nærmest omvendt af alm.
sølv så deti stedet er spidserne der er lyse.

Nu er det sdan jeg ikke lige umidelbart kan se hvad den hvide farvedækker
over, det kan jo måske være rød, og hun killingerne kan så godt være
blåcreme m.hvid, men er ikke sikker på farverne der helt, men det passer jo
med at drengen er creme/hvid

MVH
Gitte
www.sacala.dk

Fra : Dina Rasch

Dato : 16-10-03 00:15

Fra : Dina Rasch

Dato : 16-10-03 00:15

Fra : Pernille Scharff

Dato : 16-10-03 07:33

Hej Dina,

hvis ikke jeg vidste bedre ville jeg foreslå at pigerne var blåcreme med
hvid, men ud fra stamtavlen kan det vist ikke lade sig gøre! Så det er de
nok ikke...

Til gengæld er killingerne MEGET lyse i pelsen, og jeg overvejer lidt om vi
måske har at gøre med et kuld med det man kalder feberpels! Det kan skyldes
at hunkatten har haft en mindre infektion under drægtigheden, fået medicin
eller på anden måde har været "forstyrret". Hvis jeg var dig ville jeg se
tiden an et par uger og se om ikke farven forandrer sig. Jeg kan godt forstå
du er mystificeret over de farver, de ser godtnok sære ud

/Pernille

Fra : Louise Viborg

Dato : 16-10-03 11:23

Hej Dina!
Jeg giver Pernille ret i at det ligner feberpels meget. Så er det er
også mit bud.
Du kan se nogle killinger med feberpels her:
http://www.norskeskovkatte.dk/oekuld.htm Klik på killingernes navne, så
kommer der flere billeder.

Mvh. Louise
Katteri Shuno Zahra
www.shunozahra.dk

Med venlig hilsen
Louise Viborg
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Pernille Scharff

Dato : 16-10-03 13:11

Hej Dina og Louise,

> Du kan se nogle killinger med feberpels her:
> http://www.norskeskovkatte.dk/oekuld.htm Klik på killingernes navne, så
> kommer der flere billeder.

Hvis en sort kat kan være så lys med feberpels så kan det da blive spændende
hvilke farver Dina får ud af kuldet!

/Pernille

Fra : Dina Rasch

Dato : 16-10-03 11:37

Hej

Jeg har telefonisk fået et bud som lyder på:
blå tortie makrell m. hvid (fayett og Fenja) - de har begge en helt klar
creme plet på hovedet.
og blå makrell tabby m. hvid (fergie) ingen fuldfarvet creme plet
ingen af dem har crme i det blå, så jeg tror ikke det er blåcrme...

Hvad siger I til det ?

Anses feberpels som "fejlfarve", og mig bekendt har hun levet sundt og i
fuld vigør under hele graviditeten kan killingerne få det på anden måde
?

Dina

Dina Rasch <dinas@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f8daf83$0$9780$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 16-10-03 12:06

> [...]
> og blå makrell tabby m. hvid (fergie) ingen fuldfarvet creme plet
> ingen af dem har crme i det blå, så jeg tror ikke det er blåcrme...

Øh blåcreme og blå tortie er altså det samme altså en sammen sætning af
blå og creme

> Anses feberpels som "fejlfarve", og mig bekendt har hun levet sundt
> og i fuld vigør under hele graviditeten kan killingerne få det
> på anden måde ?

Har aldrig hørt det før, kun at det kan skyldes at moderen har haft en feber
eller anden form for sygdom under graviditeten, det er jo ikek altid man
lige opdager at katten ahr feber , hvis den har et godt imunforsvar så er
det jo tit de kan bekæmpe evt. sygdomme selv uden hjlp, så mon ikke det er
hvad der kan være sket her ?

MVH
Gitte
www.sacala.dk

Ps kan fortælle at Alopa min blåcreme pige også havde feberpels som lille og
det kan stadig anes nu hun er ca 13 ½ uge hvis du er interesseret kan
jeg maile bilelder af hende som lille du kan samligne ?

Fra : Dina Rasch

Dato : 16-10-03 13:26

Jeg vil meget gerne se billedet Tak

Blå tortie/ blåcreme....
jeg har fået af vide at blå tortie, så er creme farven en eller flere
fuldvarvede pletter. Ved blåcrme er den creme "mixet" med blå - altså ikke
fuldfarvet plet i cremefarve, men creme "stink" i det blå.... ???

/Dina

Gitte S. Eriksen <dk.sacala*fjernspam*@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f8e7b7b$0$27394$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

Fra : Louise Viborg

Dato : 16-10-03 15:36

Hej Dina!
Det passer ikke Blåtortie er det samme som blåcreme, hvadenten
pletterne er fuldfarvede eller mixet sammen med det blå.

Mvh. Louise
Katteri DK Shuno Zahra
Opdræt af Smukke Selvsikre Skovkatte
http://www.shunozahra.dk
Killinger salgsklare fra d. 4/11-03

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 16-10-03 21:22

"Dina Rasch" <dinas@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fuldvarvede pletter. Ved blåcrme er den creme "mixet" med blå - altså ikke
> fuldfarvet plet i cremefarve, men creme "stink" i det blå.... ???

Hej Dina.
Forskellen på om det er hele pletter eller et spættet mix afgøres af kattens
mængde af hvidt. Har den meget hvidt fordeler det farvede sig i pænt store
felter, hvorimod en tortie (der ikke er tabby) uden hvid er meget spættet.

Feberpelsen fældes jo på et tidspunkt, og så får de deres rigtige farve, så
man kan ikke kalde det en fejlfarve. Der går bare et stykke tid før du kan
se den rigtigt.

Mvh. Else.

Fra : Lisbeth Christensen

Dato : 15-11-03 12:36

"Dina Rasch" <dinas@get2net.dk> wrote in message
> [...]
>
> Missebørnene kan ses på min hjemmeside under F-kuld.
> (jeg er ved at lægge dem op nu, så kan du ikke se dem lige nu, så er de

Jeg ved godt det er lidt sent, men jeg har haft tre feberpels-kuld, og der
er slet ikke nogen tvivl - dine killinger har stensikkert feberpels.

Er moderen blevet vaccineret i løbet af graviditeten? Vi har haft to kuld
med feberpels, hvor moderen er blevet vaccineret i slutningen af
graviditeten - om det er derfor ved jeg ikke, men det er da lidt af et
sammentræf.

Feberpels kan også opstå på grund af stress, og en kat kan også sagtens have
en lille infektion uden at man opdager det - og det kan være nok til at der
opstår feberpels.

Venlig hilsen
Lisbeth

--
http://www.mactabby.dk - opdræt af maine coons.

- Cats come in many varieties...and every one is divine.

Fra : Simon Rasch

Dato : 15-11-03 23:27

Hej
- det gør ikke noget at du svare så sent

Jeg har lige tjekket mht vacc. Hun blev vacc. i uge 28 og blev parret i 32,
så ved jeg ikke om det er for tæt på hinanden, men det skulle vel kun betyde
noget hvis hun var gravid når hun blev vac.. ikke ?

Jeg er også selv sikker på at det er feberpels efter at have set billeder af
andre killinger med feberpels....

Lisbeth Christensen <mactabby@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3fb60e75$0$152$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Fra : Stine Frandsen

Dato : 17-11-03 14:40

> [...]
have
> en lille infektion uden at man opdager det - og det kan være nok til at

Hej.

Lige nu sidder jeg og ligner et stort ?? For hvad er feber-pels ???? Er
det farven der er anderledes, pelsstrukturen eller hvad ? Og hvad er
årsagen til det ??

Stine

Fra : Lisbeth Christensen

Dato : 23-11-03 13:51

Hej Stine.

Når killinger har feberpels er den hvid, når den vokser ud. Graden af hvidt
kan variere fra hvidt på de alleryderste hårspidser til at pelsen er hvid
fra top til bund - og killingen dermed helt hvid.

Når pelsen vokser ud og bliver til "rigtig" voksenpels bliver den helt
normal at se på, men det kan godt tage sin tid.

Hvis du vil se hvordan det kan se ud kan du gå ind på min hjemmeside under
"Killinger" og kigge på E-kuldet. Der er 4 killinger, der alle er helt
almindelige sortblotchedtabby med og uden hvidt - men de har feberpels og
ser ret spøjse ud. Se især Eastwood, der var hårdest ramt .

VH Lisbeth