Hjemmedåb eller kirkedåb
Fra : Michael Schneiders

Dato : 15-10-03 18:03

Hej NG

Jeg vil lige hører hvad i andre gør når, der er både en hjemmedåb og en i
kirken, hvilken dato skriver i ind i slægtsprogrammet.

På forhånd tak.

Med Venlig Hilsen
Michael Schneiders
www.villestofte.dk

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 15-10-03 18:33

"Michael Schneiders" <mscfjern@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg vil lige hører hvad i andre gør når, der er både en hjemmedåb og en i
> kirken, hvilken dato skriver i ind i slægtsprogrammet.

--------------------------
Hmmmm.
Så må det være hjemmedåben der tæller som dåbsdag, den ceremoni der senere
foregår i kirken er en "konfirmation", "fremstilling" eller "bekræftelse"
for menigheden.
Selv skriver jeg i mit WinFam som døbt i _hjemmet_ og i 'Kilde' skriver jeg
dato for fremstilling i kirken.
Hilsen Flemming Svendsen.

Fra : Jens M. Jensen

Dato : 15-10-03 19:32

Hej!

Flemmings resonnemet kan bekræftes - jeg er selv døbt på min fødselsdag (i
huj og hast fordi jeg var et tvivlsomt skravl...) og jf. min dåbsattest er
det min officielle dåbsdag. Først et par måneder senere blev jeg fremstillet
i kirken.

mvh. Jens Møller Jensen
Toftlund

Flemming Svendsen <zeus2FJERN@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f8d84c7$0$45338$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Claus Harkjær

Dato : 15-10-03 19:53

Hej
Hvis du f.eks bruger Brothers Keeper er der både mulighed for at sætte en
dato for "hjemmedøbt" eller døbt i "hjemmet" og for "fremstillet i kirken"

Venlig hilsen

Claus Harkjær

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 15-10-03 21:11

Det kan du også gøre, hvis du bruger Family Tree Maker :)

___________________
Ole P. Bielefeldt,
Ry
Fjern FJERNMIG i min E-mail adresse
FTM: www.familytreemaker.dk

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 15-10-03 22:14

"Michael Schneiders" <mscfjern@adslhome.dk> skrev:
Wed, 15 Oct 2003 19:03:03 +0200 i dk.videnskab.historie.genealogi

>Jeg vil lige hører hvad i andre gør når, der er både en hjemmedåb og en i
>kirken, hvilken dato skriver i ind i slægtsprogrammet.
I et moderne program kan du da bare skrive dem begge to, og anføre i
stednavn, note eller kilde, hvor/hvordan de to handlinger er
foretaget.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Annelise B

Dato : 15-10-03 22:33

"Michael Schneiders" <mscfjern@adslhome.dk> skrev i >
> Jeg vil lige hører hvad i andre gør når, der er både en hjemmedåb og en i
> kirken, hvilken dato skriver i ind i slægtsprogrammet.
________________
Hjemmedåben er egentlig dåbsdag, så jeg gør ligesom Flemming, og skriver den
kirkelige dato med ind i kilden.

Annelise Brahtz

Fra : Jytte Frank Dekov

Dato : 15-10-03 23:06

"Michael Schneiders" skrev i en meddelelse

> Jeg vil lige hører hvad i andre gør når, der er både en hjemmedåb og en i
> kirken, hvilken dato skriver i ind i slægtsprogrammet.

I mit WinFam-program skriver jeg hjemmedåben i feltet for Dåb og et af de
'valgfri felter' har jeg brugt til 'Fremstillet' og skriver her datoen for
fremstillingen i kirken.

Jytte Frank Dekov
Munkebjergvej 102 DK-2770 Kastrup
jytte.dekov@mail.dk http://www.sitecenter.dk/kdekov/

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 16-10-03 10:39

On Wed, 15 Oct 2003 19:03:03 +0200, "Michael Schneiders"
<mscfjern@adslhome.dk> wrote:

>Jeg vil lige hører hvad i andre gør når, der er både en hjemmedåb og en i
>kirken

Det er der IKKE!

Man kan kun blive døbt en gang i den danske Folkekirke. Der kan være
en hjemmedåb og en _fremstilling_ i kirken, men denne fremstilling er
ikke en dåb.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Chris Gade Oxholm Sø~

Dato : 16-10-03 11:53

> [...]
>
> Jeg vil lige hører hvad i andre gør når, der er både en hjemmedåb og en i
> kirken, hvilken dato skriver i ind i slægtsprogrammet.

Begrebet Hjemmedåb er og bliver en dåb der blot foregår et andet sted end i
kirken.
Hvad med de børn der bliver nøddøbt på skibe, fly eller sygehuset.
Hedder de så:
Skibsdåb, Flydåb eller hospitalsdåb?

I øvrigt kræves der blot at der er en person der selv er døbt for at kunne
der kan gennemføres en dåbshandling.
Efter en nød-dåb er det normalt at barnet så fremstilles i kirken - men ikke
noget krav eller betingelse.

Med denne begrundelse indtaster jeg Hjemmedåben under navnet DÅB og skriver
hvor handlingen blev foretaget. F.eks.
Døbt 23. maj 1820 i Forældrenes hjem
Døbt 05. jun 1940 på Fødselsstiftelsen i Århus
Døbt 12. nov 1923 i Kolt Kirke

Bedste hilsner fra
Chris Gade Oxholm Sørensen - www.brotherskeeper.dk

Fra : Michael Schneiders

Dato : 16-10-03 16:53

Hej

Tak for alle svar, jeg har lige et tillægs spørgsmål.

Mine børn er født på Odense Sygehus Ansgar sogn
Fødslen blev meldt til Pårup sogn hvor vi bor.
Men de er døbt i Vigerslev sogn
I hvilken sogn vil man skrive de er født Ansgar eller Pårup
Og i hvilken kirkebog vil de stå i.

Hilsen
Michael

Fra : Chris Gade Oxholm Sø~

Dato : 16-10-03 18:11

> [...]
> Fødslen blev meldt til Pårup sogn hvor vi bor.
> Men de er døbt i Vigerslev sogn
> I hvilken sogn vil man skrive de er født Ansgar eller Pårup

Født xx xxx 19xx på Odense Sygehus Ansgar sogn - Kilde: Pårup Kirkebog,
Ansgar Sogn.
Døbt xx xxx 19xx i Vigerslev Kirke - kilde: Vigerslev Kirkebog

Biografi:
"Barn" startede opvæksen på Pårup Tvævvej 3 .........
Gik i Pårup Centralskole indtil .....

Med venlig hilsen
Chris Gade Oxholm Sørensen - www.brotherskeeper.dk