Støddæmper spørgsmål
Fra : Ukendt

Dato : 15-10-03 17:22

Til min Gold III modelår 1997 med 200.000 på klokken har jeg netop bestilt
nye støddæmpere. Valget faldt på Sachs Super Touring som er en almindelig
oliedæmper.

Da jeg kom hjem og kiggede nærmere på kasserne noterede jeg mig at dæmperne
til baghjulene var af en anden type end oprindelig bestilt. I stedet for de
bestilt Super Touring olie dæmpere havde jeg fået Advantage gasdæmpere.

Et opkald til forhandleren gav følgende råd/info:

Gasdæmpere på baghjulene forbedrer bilens køreegenskaber også selv om der på
forhjulene er monteret oliedæmpere. Det omvendte, altså gasdæmpere på
forhjulene og oliedæmpere på baghjulene kan ikke anbefales.

Desuden fik jeg at vide at bilen ville føles hårdere med gasdæmpere end med
oliedæmpere.

Selv mener jeg at der bør monteres dæmpere af samme type på alle fire hjul.
Desuden har jeg svært ved at forstå at gasdæmpere skulle være hårdere end
oliedæmpere. Det var mit indtryk at en gasdæmper var hurtigere end en
oliedæmper og derfor tillod hjulet at bevæge sig hurtigere ved kørsel på
hullet vej med en mere komfortabel kørsel til resultat.

Er jeg helt galt på den her?

Har forhandleren ret i sine betragtninger om gas- og oliedæmpere på
henholdsvis for- og baghjul?

På forhånd tak for hjælpen

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 15-10-03 19:39

> Har forhandleren ret i sine betragtninger om gas- og oliedæmpere på
> henholdsvis for- og baghjul?

Jeg tvivler helt ærlig på at du vil kunne mærke nogen forskel og slet ikke
når du kun kan sammenligne med nogle gamle slidte. Jeg vil sige det er
underordnet.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Ukendt

Dato : 15-10-03 20:46

> Jeg tvivler helt ærlig på at du vil kunne mærke nogen forskel og slet ikke
> når du kun kan sammenligne med nogle gamle slidte. Jeg vil sige det er
> underordnet.

Hvis jeg omskriver dit svar en smule kommer jeg frem til at der ikke er
forskel på olie og gasdæmpere.

Er ovenstående korrekt?

Mvh
Claus

Fra : Ukendt

Dato : 15-10-03 20:55

> Hvis jeg omskriver dit svar en smule kommer jeg frem til at der ikke er
> forskel på olie og gasdæmpere.
>
> Er ovenstående korrekt?

JEG kan ikke mærke forskel.
Jeg skiftede mine gamle originale motorcraft olie dæmpere som havde trillet
> 200.000 Km. Fik nye Gabriel gasdæmpere og kunne ikke mærke end sk*d
forandring.

Fra : Ukendt

Dato : 15-10-03 20:58

> ikke

> JEG kan ikke mærke forskel.
> Jeg skiftede mine gamle originale motorcraft olie dæmpere som havde
trillet
> forandring.

Yderst interessant....

Den eneste grund til at jeg overvejer at skifte dæmperne på Golfen er at de
efterhånden har rullet 200.000 km og at jeg tænker at det da MÅ betyde at de
er slidt, men at jeg nok bare har vænnet mig til dem efterhånden som de er
blevet slidt.

Jeg overvejer nu stadig om jeg ikke skulle få byttet gasdæmperne til samme
type oliedæmpere som jeg oprindelig havde planlagt at montere.

Mvh
Claus

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 16-10-03 09:38

Hej....
Jeg skriver lige et par generelle kommentarer om de erfaringer jeg har
gjort.......

Vi har konstateret under kørsel med oliedæmpere, at dæktemperaturen efter 3
omgange på Jyllands Ringen er ca. 70 grader, mens den efter 10 omgange er
faldet til 45 grader, uden at omgangstiderne har ændret sig. Tænk lidt over
den...... Løsningen er umiddelbart ligefor....

De testede dæmpere er nogle gamle Koni'er fra begyndelsen af 70'erne, og jeg
er ret sikker på, at der olieteknisk ser sket en del siden. Idag forestiller
jeg mig at der anvendes olier med en meget mere konstant viskositet (som
funktion af temperatur) og temperaturforskellen mellem kold & varm dæmper
derfor ikke medfører samme forskel i dæmpningskraft.....

Vi ser ikke problemet i samme omfang med moderne fortrykte dæmpere....

Konklusion :
Til landevej er oliedæmpere rigeligt fine, da der ikke i samme omfang er
temperaturpåvirkninger (Selvom kørsel på en hullet landevej afsætter en del
energi i dæmperne)
De gør præcist som de skal, hvis man har købt en model som passer til den
fjeder/bil kombination man skal dæmpe...

Mvh. Mikael Kristiansen

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-03 19:38

"Mikael Kristiansen" <komposit@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> De gør præcist som de skal, hvis man har købt en model som passer til den
> fjeder/bil kombination man skal dæmpe...

Tak for input Mikael

Men det efterlader mig med stadig med sspørgsmålene:

Hvilken fordel er der ved gasdæmpere frem for oliedæmpere?

Vil der være nogen forskel at mærke mellem gas- og oliedæmpere ved et
almindeligt kørselsmønster?

Mvh
Claus

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-03 20:02

> Men det efterlader mig med stadig med sspørgsmålene:
>
> Hvilken fordel er der ved gasdæmpere frem for oliedæmpere?
>
> Vil der være nogen forskel at mærke mellem gas- og oliedæmpere ved et
> almindeligt kørselsmønster?

Du kan jo kontakte ERLO fra københavns støddæmperservice han skriver også en
gang imellem i denne gruppe. I flg ham er der ikke nævneværdig forskel.

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 16-10-03 20:53

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnp(at)ofir.dk> wrote in message
> Hvilken fordel er der ved gasdæmpere frem for oliedæmpere?

Der er færre kavitetsproblemer, fordi dæmperen er fortrykt...... Det giver
sig udslag i ekstreme situationer, hvor olien uden fortryk vil kavitere og
medføre en dæmpning tæt på 0, fordi olien på grund af lavt tryk simpelthen
koger.....

> Vil der være nogen forskel at mærke mellem gas- og oliedæmpere ved et
> almindeligt kørselsmønster?

Jeg ville ikke bruge penge på gas-dæmpere til en gadebil..... Ihvertfald
ikke noget "high performance"..... Jeg kunne også godt fortælle en
interessant historie om målinger på dyre dæmpere, og et opgraderet dæmperkit
til en Mercedes Vito.... Det til Vito'en er også gas, men til en ganske
overkommelig pris......

Mvh. Mikael