Alu-fælge om vinteren
Fra : Jan Funder

Dato : 15-10-03 13:12

Hejsa NG,

Jeg har hørt at alu-fælge ikke kan tåle vinterens strabadser, hvorfor det er
bedst at skifte dem med almindelige stålfælge.
Er det rigtigt? Hvad sker der med alufælgen hvis den forbliver på bilen
vinteren over?

Håber at der er nogle eksperter der kan hjælpe

Jan

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 15-10-03 13:17

>Er det rigtigt? Hvad sker der med alufælgen hvis den forbliver på bilen
>vinteren over?

Jeg skifter til vinterdæk på mine alufælge og de har absolut ikke
taget skade de sidste par år.

--
Mvh. Brain, øhh Brian.

Hent mit ASP fotoalbum her: http://activedeveloper.dk/download/default.asp?mode=showdownload&id=598
http://www.patricia-brinch.dk og http://www.Zelinski.dk

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 15-10-03 13:50

"Jan Funder" <jfu@kr.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vinteren over?
>
> Håber at der er nogle eksperter der kan hjælpe

Årsagen er at alufælge tidligere ikke var ordentligt beskyttet mod sne og
slud. Dermed korroderede de..
Alufælge i dag er generelt bedre beskyttet. Jeg har dog selv enkelte fælge,
som er vinteralufælge, hvilket vil sige, at de er endnu bedre beskyttet...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Nicolaj C.

Dato : 15-10-03 19:13

Med en god lakforsejlning vil jeg også sige at det ikke er noget problem.
Nærmere tværtimod. Stålfælge ruster jo fælt - det gør alu trods alt ikke.
/Nic

Fra : Ukendt

Dato : 15-10-03 19:51

> [...]
> bedst at skifte dem med almindelige stålfælge.
> Er det rigtigt? Hvad sker der med alufælgen hvis den forbliver på bilen

Jeg har nu kørt med de samme 16" alufælge siden vinteren 1998, de er stadig
meget pæne og ikke irret overhovedet.

For at de kan holde til vinterkørslen er det vigtigt at du hvert år går dem
efter for stenslag, hvis der er stenslag igennem lakken vil de straks
begynde at koge op når der kommer salt i såret. Evt. stenslag "lukkes" ved
at duppe lidt klar lak på med en lille pensel.
Køre du på en kantsten el.lign og skralder kanten af fælgen er det vigtigt
at få den ordentligt vasket, og givet noget maling med det samme.

Derudover er det vigtigt at du også giver dine fælge noget lakforsegling, så
vinterens skidt og vejsalt ikke får sig bidt fast i lakken.

PS: hvorfor skal biler se kedelige ud om vinteren
PPS: sorte stålfælge uden navkapsler ser træls ud.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk