Hjælp til køb søges: Megane 1,4 16V vs. 1,~
Fra : Jesper V Jensen

Dato : 15-10-03 08:34

Kære gruppe,

jeg står for at skulle købe ny bil, og er ved at være enig om at det skal
være en megane. Nu har jeg så kigget på en Megane fra 99, med en 1,4 16V
motor. Motoren har flere hestekræfter en den motor der ligger i en 1,6
model. Mit spørgsmål er så om det er godt eller skidt at en mindre motor
yder mere end den større, og om man så kan forvente at den ikke holder så
længe. Bilen (og motoren) har kørt 105t. Er det "meget" for sådan en motor.
Som man sikkert kan fornemme, er jeg fuldkommen novice ud i biler og
motorer, så al hjælp og råd modtages med tak.

På forhånd tak for hjælpen

Jesper

Fra : zuperman

Dato : 15-10-03 18:49

Jeg skal da gerne hjælpe dig med en mening om Renault Megane, og iøvrigt
Renault i al almindelighed.

1. Når den kører er det da bare en dejlig bil.
2. Din lokale Renault dealer bliver glad for dig, du og han kommer til at se
en del til hinanden.
3. Reservedelene er ca. dobbelt så dyre som til f.eks. til en Opel eller
Ford.
4. Elektronikken i Renaultbiler er dårlig, du kommer måske ud for at skulle
skifte en box til 4-7000 kr.

Jeg har som regel ikke nogen fordomme over for nogen bilmærker, de kan alle
have deres skavanker, men lige med hensyn til Renault, som jeg har arbejdet
med i 5 år, må jeg nødvendigvis råbe vagt i gevær, HOLD DIG VÆK FRA DEM.

Det er selvfølgelig bare min mening.

Zuperman

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-03 09:26

"Re: Hjælp til køb søges: Megane 1,4 16V vs. 1,6"

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:130.227.13.5)

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-03 09:40

"zuperman" <mailto:zuperman99@hotmail.com> skrev i en meddelelse
"Re: Hjælp til køb søges: Megane 1,4 16V vs. 1,6"

Hmm hvad skete der der? i må undskylde for det "tomme" svar.

> [...]
> Ford.
> 4. Elektronikken i Renaultbiler er dårlig, du kommer måske ud for at skulle

Wow det var godtnok et negativt billede du har af Renault, har du været Renault
mekaniker?

Jeg ejer selv en Renault Megane og indtil videre har jeg så absolut ikke været
udsat for alt for mange værksteds besøg. Bilen er en Megane 1,6 stationcar. Som
jeg købte fra ny i August sidste år. Det er dog ikke det samme som at sige at jeg
ikke har været der for du har helt ret i at bremserne ikke er de bedste, på min
stationcar støjer bagbremsen meget når det er koldt. Det har de ikke kunne lave
efter et par værkstedsbesøg. Derudover havde jeg noget med aircon'en hvor lampen
ikke lyste, de skiftede vidst en regulator af en slags. Den værste fejl jeg har
haft er dog at et strammehjul til kileremmen gik i stykker efter 16.000 km og der
var jeg godtnok meget sur.

Men udover dette har jeg ikke haft problemer og jeg håber da heller ikke at der
kommer for mange af dem i fremtiden, for jeg har da planer om at beholde bilen i
mindst 5 år mere.

1. Kan jeg give dig ret i og de har også pænt med udstyr.
2. Har ikke været så slemt, Mine forældre kan feks fortælle meget slemmere
skrækhistorier om en Ford Escort (det var dengang jeg tit havde bilen i skole da
Ford lå lige ved siden af min handelsskole) Det sidste ½ år inden de solgte den
blev den lavet for 12.000 kr og bilen var kun 2½ år gammel da de solgte den.
3. de kan ikke skramme mig jeg havde en Mitsubishi før, de er godtnok dyre (men ok
den gik så aldrig i stykker på de 3 år jeg havde den) men et alm 60.000 km service
kostede mig over 4.000 kr.
4. Håber jeg ikke jeg skal have

Udover dette så spørger Jesper om forskellen på de 2 motore. Jeg kan sige så meget
som at han har kig på en ny og en gammel model. 1,6'eren må være modellen fra
omkring 96 og have deres 8v motor. I 99 bliver den faceliftet og de får 16
ventilede motore så en 1,4'er yder 95 heste og en 1,6'er yder 110 heste. Jeg tror
ikke der er nogen nævneværdig forskel på holdbarheden, men jeg kunne forestille
mig at 1,4'eren er lidt mere hysterisk og kræver lidt højere omdrejninger. Jeg har
ikke prøvet 1,4'eren da alt under 1,6 er for småt i en stationcar (især hvis jeg
ikke skal blive træt af den for hurtigt

Thomas

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:130.227.13.5)

Fra : Jesper V Jensen

Dato : 16-10-03 13:18

Hej Zuperman og Thomas,

Mange tak for jeres svar. Jeg overvejer nok lige en ekstra gang om det
er den rette bil.

Hils - Jesper

Fra : Jan Mikkelsen

Dato : 17-10-03 13:57

"zuperman" <zuperman99@hotmail.com> wrote in message

> [...]
arbejdet
> med i 5 år, må jeg nødvendigvis råbe vagt i gevær, HOLD DIG VÆK FRA DEM.

Det var dog et dejligt unuanceret billede du kunne leverer der. Jeg har kørt
Renault i over 10år (forskellige vel og mærke) og har ikke haft noget at
beklage mig over .. tværtimod!!!

/Jan

Fra : zuperman

Dato : 15-10-03 19:02

Hov, jeg glemte lige at nævne.

Ved 120.000 km skal Meganén have det STORE service, jeg har selv været med
til at skrive regninger ud til hr. og fru. alm. dansker på 7000,- kr for
servicet, dertil kommer at den skal have skiftet tandremmen ved 120.000 km.
det koster alene 6-7000,- kr på en 16v model, så en udgift på 12-13000,-kr
må påregnes om ca. 15.000 km. Og så lige et par ord om bremserne, uha, uha.
på bare 30.000 km. kan de være slidt ned, både skiver og klodser, de har en
tildens til at hænge, og med 30.000 km imellem hvert service, kan de sagtens
være total færdige.

Jeg håber ikke at du nu bliver skræmt fra vid og sans over disse ting, men
positivt vil overveje om det er sådan en model du ønsker at erhverve dig som
total novice på bil-fronten, jeg håber for dig at du har nogle mekaniker
forbindelser hvis du hopper på Meganén, ellers kan den blive dig et dyrt
bekendskab.

Fra : EjS

Dato : 15-10-03 20:50

Hej Zuperman

Jeg kan forstå du har en del kendskab til Renault. Da jeg om stadig ret lang
tid skal ud at have en bil har jeg kigget lidt på en Megane Coupé Williams
16V da den i uafhængige accelerationstests har haft en 0-100 km/t tid på
lige omkring 7 sekunder. Ret blæret af en 150 hk bil. Iøvrigt går jeg ud fra
den har gode køreegenskaber også...?

Jeg bliver nu ikke afskrækket af at bremserne holder 30 kkm men det lyder
godt nok dyrt med 7 k for et service. Er Volvo lige så dyre for det er vel
samme værksted??

Hvad er det specifikt i elektronikken der er ustabil. Motorens styresystem??
Og den øvrige mekanik - er den holdbar nok???

På forhånd tak!

MVH EjS