Låsebolte
Fra : Kell Petersen

Dato : 15-10-03 01:02

Hvordan har i det med erfaringer , af fastsiddende låsebolte , med smadret
låseanordning , jeg har prøvet at svejse en møtrik på den.
Men det er desværre ikke noget som holder..
Er der kun muligheden , at bore lortet ud...
Eller kan man mon tage hele Centerlejet ud, men skiver og alt det ged, og
slibe bolten af indefra....?

Bilen er en Honda Accord 2.0 Ex. årg 1988.
Alufælgen er jeg ved at være ligeglad med , men ville gerne have Vinterdæk
på nu..
og Aldrig mere låsemøtrikker..

Hvem har erfaringerne ???

--

Best Regards
Og med venlig Hilsen

Kell Petersen
Frederikssund
Fjern SPAM ved svar/replay

Fra : A. K.

Dato : 15-10-03 05:55

> Eller kan man mon tage hele Centerlejet ud, men skiver og alt det ged, og
> slibe bolten af indefra....?
Nej det kan du ikke.

> Bilen er en Honda Accord 2.0 Ex. årg 1988.
> Alufælgen er jeg ved at være ligeglad med , men ville gerne have Vinterdæk
> på nu..
> og Aldrig mere låsemøtrikker..

Jeg har aldrig brugt låsebolte, for jeg har flere gange skullet afmontere
fælge når folk enten har ødelagt eller smidt bolten væk.

> Hvem har erfaringerne ???
Det afhænger meget af hvilken type det er du har, kom med et billede af
bolten, så jeg kan se om det ligner noget af det jeg har bøvlet med.

Fra : SNiP

Dato : 15-10-03 07:46

"Kell Petersen" <shiv@privat.dk> wrote in message
> [...]
>
> Bilen er en Honda Accord 2.0 Ex. årg 1988.
> Alufælgen er jeg ved at være ligeglad med , men ville gerne have Vinterdæk

Få klørene i en nåletop. Så er din lykke gjort, ellers brug en ørnedorn, men
bolten er sikkert af noget belastende metal..

/J

Fra : edob

Dato : 15-10-03 09:38

Jeg har med held fjernet alle 4 låsemøtrikker på min Avensis (nøglen til
låsemøtrikkerne kammede over) på følgende måde:

1. Tog en 19 mm top som netop ikke kunne gå ind over låsemøtrikken og
varmede den godt op med en gasflamme.

2. Medens toppen var varm slog jeg toppen ind over låsemøtrikken med en
mukkert.

3. Ventede til toppen var afkølet og dermed krympet på låsemøtrikken.

4. Kunne nu med en halvtomme nøgle skrue møtrikken af. (den sad meget fast -
men gav sig)

5. Varmede igen lidt på toppen for at slå møtrikken ud. Nu samme procedure
på næste låsemøtrik.

6. 1 top kunne ikke klare alle 4 låsemøtrikker så jeg måtte ud og investere
i en top mere, og så forfra på de resterende låsemøtrikker.

Stor lettelse! - jeg var igang med at afmontere gearkassen og
låsemøtrikkerne viste sig at være en "show stopper", men det løste sig som
beskrevet.

Venlig hilsen, Frank.

P.S. har ladet mig fortælle at nogle dækfirmaer har en "spændetop" med
linksgevind som skulle kunne klare problemet.

Fra : A. K.

Dato : 15-10-03 12:24

> P.S. har ladet mig fortælle at nogle dækfirmaer har en "spændetop" med
> linksgevind som skulle kunne klare problemet.

Sådan en har vi også hvor jeg arbejder, men problemet er at på mange fælge
sidder boltene som i et rør, og så er der ikke plads til link's toppen som
jo er noget tykkere.

Fra : edob

Dato : 15-10-03 16:41

> Sådan en har vi også hvor jeg arbejder, men problemet er at på mange fælge
> sidder boltene som i et rør, og så er der ikke plads til link's toppen som
> jo er noget tykkere.

Det var også mit problem - derfor blev løsningen påkrympning af en 19 mm
top.

v.h. Frank

Fra : Kell Petersen

Dato : 15-10-03 20:54

Snip

> Det var også mit problem - derfor blev løsningen påkrympning af en 19 mm
> top.
snip

Hej Alle
Min låseaftager er af den type med 4 stifter , som passer til 4 huller i
låsemøtrikken...
det gavnede desværre ikke at påsvejse en rigtig møtrik.
Så jeg gik den tunge vej--- og borede den af ,, det tager -2-3 timer med at
komme igennem svejsningen og videre igennem den originale hjul-bolt , og
slibe bor , osv.. jeg startede med et 2-3 mm bor og sluttede med et 12 mm.,
borede 4 cm ind , før den slap ....
Så nu mangler jeg at montere en ny Bolt , det er desværre forhjulet , og det
er vist efter hvad jeg husker , lidt mere bøvlet
end med baghjulet..(tromler)
Så nu må jeg lige finde ud af , hvor stor mm den har , og hvor man kan købe
en ny, eller 4 nye , for en sikkerheds skyld

Tak for erfaringerne , den med linksgevindet kunne jeg godt have brugt , men
jeg var desværre gået igang med at svejse på den...