sikke det går
Fra : Morten Guldager

Dato : 14-10-03 21:23

Hejsa,

Ok, akvariedrift er åbenbart svært......

I mit få uger gamle akvarium har jeg 2 slørhaler og 2 guppier.
Indtil for et par dage siden havde jeg faktisk 4 guppier, men nu
er der altså kun 2 tilbage.

Slørhalerne har det vist nok fint nok, men jeg har dog bemærket
at de ofte er oppe og nappe on boble luft i overfladen, er det
mon godt?

Jeg ville ellers tro at der var luft nok i vandet da den
filterpumpe der snurer lystigt suger luft ind via en "snorkel"
og dermed producerer en hulens masse bobler i vandet.

I vandet har jeg også 4 planter. Men de ser faktisk også lidt
slatne ud. Hvordan bør jeg pleje dem?

Nå ja, jeg forventer vel egentlig at de sidste 2 guppier lider
samme skæbne som de 2 forrige. Hvilke _hårdføre_ fisk kan I anbefale
at ploppe ned til slørhalerne?

/Morten

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 14-10-03 21:27

"Morten Guldager" <spamtrap@mogul.dk> wrote in message

> Nå ja, jeg forventer vel egentlig at de sidste 2 guppier lider
> samme skæbne som de 2 forrige. Hvilke _hårdføre_ fisk kan I anbefale
> at ploppe ned til slørhalerne?

Hvor stort er dit akvarium?

--

Mvh / Regards
-=< Christian >=-

Fra : Morten Guldager

Dato : 14-10-03 21:37

Tue, 14 Oct 2003 at 20:26 GMT Christian M. Nielsen wrote
> "Morten Guldager" <spamtrap@mogul.dk> wrote in message

> Hvor stort er dit akvarium?

Ah ja, naturligvis.... 85 liter

Mon det også er væsentligt, eller måske endda dumt, at vander
er 26 gader...?

/Morten

Fra : Aardvark

Dato : 14-10-03 23:29

> [...]
>
> Ah ja, naturligvis.... 85 liter
>
> Mon det også er væsentligt, eller måske endda dumt, at vander

Til Slørhaler er 26 grader for varmt (også til Guppy'er for den sags
skyld). Men at Slør-fætrene tager luft fra overfladen er vist naturlig
opførsel.

85 liter til så få fisk er imponerende, tror andre nybegyndere kan lære
meget af dig...reglen snarere end undtagelsen er, at folk propper FOR
mange fisk i deres lille bitte (ofte 45-54 liter) akvarie...og så kan de
ikke forstå deres fisk dør...
Et andet problem er også, at ny-startere køber fisk der egentlig ikke er
beregnet til mindre akvarier..så som Bali hajer, Gibbiceps maller og
andre fisk der købes små men bliver 'enorme'...

/Aard

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 15-10-03 00:46

Morten Guldager wrote:
> Mon det også er væsentligt, eller måske endda dumt, at vander
> er 26 gader...?

Ja - det er nok i overkanten.

Slørhaler er forædlede guldfisk, der trives bedst i et uopvarmet akvarie
altså i stuetemperatur.

Guppy'er foretrækker omkring 24 grader.

Planterne trives heller ikke godt, hvis vandet er for varmt.

Så start med at sænke temperaturen et par grader - hvis det er muligt.

De forædlede guppyer man får i vore dage _kan_ godt være lidt sarte,
men når først de trives, så er de sjove - og får en masse unger - men
dem æder slørhalerne sikkert.

Af andre nemme fisk er der sværdragere, mollyer og platyer som også
føder levende unger og også er nemme at passe - og ganske villige til at
yngle.

Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: www.jve.dk
Fjern NOSPAM ved mail - men usenetindlæg bør normalt besvares i gruppen.

Fra : jabbe\(4k\)

Dato : 15-10-03 07:10

Hvis hele akvariet er lavet på samme dag er fiskene heller ikke så meget for
at overleve... Vandet skal lige stå en uges tid og modne..

--
J@bbe

530L Effectline Akvarie (PT uden fisk da jeg er igang med opbygningen)
Symphony 1.8, NASA PW 4.81KVM, HQ Stealth, Prism E2, Symphony 3.3(drager)
Aprilia AREA 51 45/scooter
http://hjem.get2net.dk/jabbe/index.htm

Fra : Morten Guldager

Dato : 15-10-03 07:43

Wed, 15 Oct 2003 at 06:09 GMT jabbe(4k) wrote
> Hvis hele akvariet er lavet på samme dag er fiskene heller ikke så meget for
> at overleve... Vandet skal lige stå en uges tid og modne..

Dag 1: Akvariet blev købt og stillet på køkkenbordet. Tæthedsprøve....
Dag 2: Akvarie stilles på sin endelige plads.
Grus skylles og lægges i
Vand hældes i
Varme og filerpumpe tilsluttes.
Dag 3 - 5: Varme justeres ind til 26 grader.
Dag 5. Planter købes og plantes.
Dag 10 Fisk købes (2 slørhaler og 4 guppi han)
Fisk hældes i bøtter med deres købsvand
1dl akvarievand tilsættes hvert 10. minut i en time
Fisk fiskes op og sættes ud i akvariet.
Dag 12: En død guppi fiskes op
Dag 13: En guppi er sporløst forvundet...?
Dag 15: Varmenjusteringsproces begynder, nyt mål: 24 grader.

/Morten

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 15-10-03 11:28

> [...]
> Dag 12: En død guppi fiskes op
> Dag 13: En guppi er sporløst forvundet...?
> Dag 15: Varmenjusteringsproces begynder, nyt mål: 24 grader.

Det synes jeg lyder rimeligt fornuftigt, bortset fra temperaturen.

/Martin

Fra : Morten Guldager

Dato : 15-10-03 17:00

Wed, 15 Oct 2003 at 10:27 GMT Martin Sorensen[2840] wrote

> Det synes jeg lyder rimeligt fornuftigt, bortset fra temperaturen.

Så håber jeg bare at det er de 26 grader du synes er for
meget og ikke de 24 som er det nye mål....

/Morten

Fra : Jens Jensen

Dato : 15-10-03 10:46

"jabbe(4k)" <jabbe@get2netNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis hele akvariet er lavet på samme dag er fiskene heller ikke så meget
for
> at overleve... Vandet skal lige stå en uges tid og modne..

Hvordan modne?

Fra : jabbe\(4k\)

Dato : 15-10-03 11:34

> Hvordan modne?

He he ja det er sgu et godt spørgsmål...
Jeg har også undret mig over det, men faktisk hjælper det at vandet står i
et stykke tid inden fiskene ploppes i...

Helt præcist ved jeg ikke hvad der sker, men stresser man og smider fiskene
i med det samme så er mine erfaringer at fiskene ikke holder særligt længe.

Da jeg "glemte" mit akvarei inde jeg havde fået fisk i(havde ikke tid til at
købe fisk pga. overarbejde) kom d et til at stå i 3 mdr. før der blev puttet
fisk i det, og det kørte perfekt..
Ja ihvertfald til jeg fik smadret ruden på det...

Fra : Brian C

Dato : 15-10-03 11:30

vandets værdier skal have lov til at stabilisere sig, evt klor skal dampe
af, bakterierne skal begynde at "etablere sig"
evt. planter skal have en chance for at fæste sig i bunden

jeg vil dog sige at jeg også flere gange har været nødsaget til
"shockstarte" de fleste gange med held. dog ikke med mere sarte arter

--
/Brian C.
Vær mod andre som du ønsker de skal være mod dig

Fra : Jens Jensen

Dato : 15-10-03 13:54

"Brian C" <Bcon_8@hotmail.dkslet> skrev i en meddelelse
> vandets værdier skal have lov til at stabilisere sig, evt klor skal dampe
> af, bakterierne skal begynde at "etablere sig"
> evt. planter skal have en chance for at fæste sig i bunden

Kloren forsvinder vel relativt hurtigt.

Hvilke bakterier er der tale om, og hvad skal de leve af?

Om planterne har fæstet sig til bunden, har vel ikke betydning for fiskene?

Fra : Brian C

Dato : 15-10-03 17:57

"Jens Jensen" <Jens@Jensen.dk> skrev i en meddelelse
> "Brian C" <Bcon_8@hotmail.dkslet> skrev i en meddelelse
>
> Kloren forsvinder vel relativt hurtigt.

ja normalt inden for 24 timer

> Hvilke bakterier er der tale om, og hvad skal de leve af?

de gode, affaldesnedbrydende, i et helt sterilt bundlag er der selvfølgelig
ikke meget at leve af.
men jeg lærte engang at man enten skulle tilsætte en smule "gammelt"
akvarievand fra et fungerende akv.
eller opslemme en lille smule havejord i lidt vand, lade det bundfælde og
tilsætte vandet

har oplevet at tilsyneladende vand pludseligt blev mælkevidt, eller at
diverse skadelige værdier, nitrit, ammonium
pludeseligt er steget voldsomt til skade for fisk, (nej der var ikke for
mange i)

jeg brugte på et tidspunkt noget der hed "TRIZYME" ved ikke om det fås mere,
det var et granulat af bakterier, man kunne få det i en saltvandsudgave og
ferskvandsudgave det var IMO en suveræn filterstarter.

og så må man heller ikke glemme at temperaturen skal have lov til at
stabilisere sig

> Om planterne har fæstet sig til bunden, har vel ikke betydning for
fiskene?

næh den kan du have ret i, men jeg tror nu nok fiskene bliver lidt
stressede når man i tide og utide skal sætte planter på plads
med mindre det er et plantefrit akv.

/Brian C.

Fra : Jens Jensen

Dato : 16-10-03 12:12

> de gode, affaldesnedbrydende, i et helt sterilt bundlag er der
selvfølgelig
> ikke meget at leve af.

Ah, de gode gamle affaldsnedbrydende bakterier.

Når man starter et akvarium op med postevand, så er det relativt rent vand,
man kommer fiskene ned i. Hvis der ikke er noget klor i, og der er ilt nok i
vandet, så har fiskene det fint nok. Men fiskene udskiller affaldsstoffer,
foder der ikke bliver spist og plantedele går i forrådnelse. Dette biprodukt
er NH3 (ammoniak). Ammoniak er noget som fiskene ikke har godt af. Der
findes nogle naturligt forekommende bakterier i vores vand, der lever af
ammoniak. Disse bakterier Nitrosomonas, omdanner ammoniak til NO2 (nitrit).
Nitrit er noget som fiskene heller ikke har det godt med, og der findes
heldigvis en anden bakterie - Nitrobacter, som i øvrigt kræver ilt, der
omdanner nitrit til NO3 (nitrat). Nitrat er heller ikke så godt for fiskene,
men de kan tåle større koncentrationer af det, og hvis det bliver for højt,
så skifter man noget af vandet. Nitrobacterne sætter sig på alle overflader
så som glasset, sten, planter, filter osv.

Denne proces bliver også kaldt "The nitrogen cycle" eller "New tank
syndrome".

Hvis man bare sætter et akvarium op, og lader det stå i en uge eller to (for
at modnes), så sker der nada, da bakterierne ikke har noget at leve af.
Nogle forsøger sig med forskellige triks, og mange af disse triks tilfører
bare bakterier til vandet, som stadigvæk ikke har noget at leve af. Man kan
ikke komme uden om ammoniak. Der skal simpelthen tilføres ammoniak på den
ene eller anden måde, for at starte hele processen. Det kan man gøre på
flere måder. Man kan tilsætte fisk, som sørger for at der kommer ammoniak.
Eller man kan simpelthen bare hælde noget ammoniak i vandet, og så vente på,
at bakterierne laver det om til nitrit osv. Personligt bruger jeg fiskene
til at starte processen, da jeg ikke aner, hvor meget ammoniak man skal
hælde i vandet.

Det er en hård proces for fiskene, da der først vil komme en høj peakværdi
for ammoniak inden bakterierne bliver talrige nok, og derefter en høj
peakværdi for nitrit inden disse bakterier bliver talrige nok, men når først
disse 2 peaks har været der, og man kan måle nitrat, så er vandet "modnet".
For store vandkskift og medicin kan fjerne en del af bakterierne, og man kan
opleve, at ens akvarium gennem denne proces igen. Derfor foretager jeg kun
vandskift med vand, hvor kloren er fordampet, og når jeg renser mit filter,
så foregår det heller ikke under rindende koldt vandt, men i vand der har
"klor-afdampet".

Jo højere PH værdi vandet har, desto mere giftigt er ammoniak over for
fiskene.

Fra : Ole Vandborg Rasmuss~

Dato : 16-10-03 13:26

Flot !!!

Endelig en person der forstår at få den svære vandkemi ned på et niveau,
hvor almindelige mennesker kan være med - tak for det Jens

/Ole

Fra : Ole Vandborg Rasmuss~

Dato : 16-10-03 13:26

Flot !!!

Fra : Brian C

Dato : 21-10-03 16:34

et rigtig godt og brugbart svar,

Jeg kan kun holde mig til diverse litteratur, og der står for det meste, at
vandet skal modnes før fisk ploppes i baljen... hmm husker faktisk ikke at
jeg har set ammoniak mm. nævnt i forbindelse med andet end "forgiftning" af
vandet - men nu er al litteratur heller ikke lige god.

jeg kan huske da jeg havde saltvand, der hed det sig at vandet skulle modne
(læs rådne) i ca. 1 måned.

/Brian

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-10-03 19:46

"Brian C" <Bcon_8@hotmail.dkslet> wrote in message
> [...]
> faktisk ikke at jeg har set ammoniak mm. nævnt i forbindelse med
> andet end "forgiftning" af vandet - men nu er al litteratur heller

Det er nu nok heller ikke ammoniak (NH3), der er tale om - nærmere ammonium
(NH4+) med mindre pH er temmelig høj.

vh
Jan

Fra : Jan Krag

Dato : 15-10-03 11:37

Kan gerne anbefale et par almindelige ancistrus sugemaller (hvis man er
til den slags).
De går fint sammen med selv meget store slørhaler, er meget hårdføre og
lever længe (vores ene han er min. 6-7 år gammel og var bl.a. eneste
overlevende fra en feriepasnings-katastrofe hvor vi kom hjem til et
totalt mælkehvidt akvarie).
Og så synes jeg ihvertfald at de er ret sjove.....
De skal selvfølgelig være min. et par cm lange så de ikke kan blive
spist
Den gang vi havde 2 knytnæve store slørhaler var der vist ca. 7
malleunger der overlevede ud af 3 ca. kuld (måske 100 fødte under ialt).
Resten endte som slørhalefoder
Vi har her mange år efter igen fået et kuld unger på 2 af vores
sugemaller, og så vidt vi kunne tælle overlevede min. 45 ud af de
oprindeligt ca. 40 vi talte ja, jeg ved det, men de er nu svære at
tælle når de er 2mm lange.

Hilsen Jan

Fra : jabbe\(4k\)

Dato : 15-10-03 12:16

> Ok, akvariedrift er åbenbart svært......

Uh uh... nej nej Akvariedrift er ikke sværere end man gør det til..
Fornuft er det man skal bruge mest af... Selvfølgelig bryder fisk der er
vant til 26C sig ikke om 10C vand... og en rovfisk bryder sig ikke om
planteføde osv osv osv....

Akvarie er ikke besværligt...
Hvis man sætter sig ind i hvad det er fiskene kræver så skulle der ikke være
problemer...

Det samme gælder når man vælger fisk, man skal sætte sig ind i hvad de
forskellige fisk kræver....

Fra : Ole

Dato : 19-10-03 18:44

Hej angående planterne er det en meget dårlig ide med så meget
gennemluftning som det lyder til du har. Et af plantens
hovednæringsstoffer er kulsyre (co2) når du gernemlufter så meget
opnår du det der sker ved at ryste en sodavand, at al kulsyre
forsvinder, altså nul mad til planten. Som gødning har jeg haft held
med klorfattig landbrugsgødning npk 14-3-18 jeg bruger det også til
kartofler. 1 tsk pr hundrede liter vand pr. uge. Stueplantegødningerne
er for ensidige mest amoniak og derfor uegnet til akvarier.Der er gode
akvarieplantegødninger i handlen men kvaliteten er meget forskellig så
eksperimenter med et par forskellige.

Du kan enten investere i et dyrt men pænt apparat til co2, eller finde
en flaske hvor du kan tilslutte en slange med en luftsten. I flasken
kommer du ca 1 dl sukker og en teskefuld tørgær og fylder trekvart op
med vand.Monter slangen og luftstenen plop luftstenen ned i akvariet
gem flasken lidt diskret.efter et par timer begynder det at boble fra
luftstenen hvis flasken er tæt, trykket kan blive ret højt så slangen
eller proppen skydes af. Det kan også stormgære så sukkeropløsning og
gær trykkes over i akvariet så der skal holdes øje med det i starten.

Angående akvariemodning er der en hurtig metode eller flere. En er at
komme noget ugødet spagnum i filteret eller i en nylonstrømpe og
ploppe det i akvariet,spaghnum har flere gode egenskaber, det
absorbere /adhedere klor og frigøre både hormoner og forskellige
kolloider der beskytter fisken.
Den anden er på flaske og sælges under flere navne eksvis (Aquasafe)
de indeholder natriumthiosulfat (Fiksersalt der forbinder sig med klor
til glaubersalt der ikke er så skadeligt. Derudover indeholder de pvp
(polyvinylporryllidon) det er en hel spiritusprøve, som lægger et
beskyttende lag på fisken så den bedre tåler mosten.
Ps en ny plante skal danne et nyt rodnet før den kan gro og det tager
uger.
Fisken der er død kan jo bare være et stresset uheld.
Hilsen Ole