Mercedes 4-Matic
Fra : BJ

Dato : 14-10-03 20:47

Hej gruppe,
Er de 30-40 TKr, som en W124 4-Matic koster mere end en normal W124, pengene
værd ??? Umiddelbart synes jeg, det er smart, at systemet kun træder i
kraft, når det er nødvendigt, men det må jo alligevel betyde et øget
benzinforbrug p.gr.a øget vægt og friktion...Iflg. en testrapport jeg læste,
skulle sikkerheden blive væsentligt forbedret (ingen slingren med
bagenden)...Kommentarer modtages gerne..
mvh. BJ

Fra : claus b. p.

Dato : 14-10-03 23:33

"BJ" <altech@inet.uni2.dk> wrote in message
> [...]
læste,
> skulle sikkerheden blive væsentligt forbedret (ingen slingren med
> bagenden)...Kommentarer modtages gerne..

Tror at man bliver nere træt af de ekstra omkostninger det medfører, end de
(i normale tilfælde) ganske sjældne gange det kan være en fordel. Mener da
iøvrigt heller ikke det skulle kunne bære en prisforskel på 30-40k. På
mobile.de synes jeg ikke umiddelbart der er prisforskel...
/Claus

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 05-11-03 12:32

On Wed, 15 Oct 2003 00:33:00 +0200, "claus b. p." <cbp33@hotmail.com>
wrote:

> end de (i normale tilfælde) ganske sjældne gange det kan være en fordel.

Hvilken 4WD har du da ejet og dermed draget ovenstående erfaring med?

/Mogens

Fra : claus b. p.

Dato : 05-11-03 23:37

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message

> Hvilken 4WD har du da ejet og dermed draget ovenstående erfaring med?
>

> /Mogens

Kunne være at jeg efter at have kørt bil/lastbil og motorcykel i 27 år har
konstateret at jeg ikke har behov for 4X!
Men jeg kører heller ikke over marker og grøfter om vinteren. Har heller
ikke 250heste på forhjulstræk. 170hk på baghjulene kan jeg sagtens styre. Så
det....

/Claus

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 05-11-03 23:49

On Wed, 5 Nov 2003 23:37:00 +0100, "claus b. p." <cbp33@hotmail.dk>
wrote:

>Kunne være at jeg efter at have kørt bil/lastbil og motorcykel i 27 år har
>konstateret at jeg ikke har behov for 4X!

Ævl :)

>Men jeg kører heller ikke over marker og grøfter om vinteren. Har heller
>ikke 250heste på forhjulstræk. 170hk på baghjulene kan jeg sagtens styre. Så
>det....

4x4 er ikke kun for off-road.
4x4 hjælper ganske gevaldigt på retningsstabiliteten uanset, om du
kører Golf 4x4 med 75 hk eller anden kraftigere bil.

/Mogens

Fra : claus b. p.

Dato : 06-11-03 00:12

> 4x4 er ikke kun for off-road.
> 4x4 hjælper ganske gevaldigt på retningsstabiliteten uanset, om du
> kører Golf 4x4 med 75 hk eller anden kraftigere bil.

Jeg tvivler ikke på at der er noget om det. Netop rallybiler er jo idag ofte
forsynet med 4WD. Problemet er bare, at jeg ikke føler at der er et problem
der skal løses. Eller sagt på en anden måde, hvorfor betale for en Bentley,
når man har brug for en Mascot.
/Claus

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 06-11-03 07:35

On Thu, 6 Nov 2003 00:11:40 +0100, "claus b. p." <cbp33@hotmail.dk>
wrote:

>Problemet er bare, at jeg ikke føler at der er et problem
>der skal løses.

OK.
Man kan jo ikke vide på forhånd, hvad der "kommer". Man kan gardere
sig bedst muligt, og der er jég overrasket over, hvor meget positiv
indflydelse 4x4 har på en vogns fremdrift og retningsstabilitet.
Men man skal ha' prøvet det for at kunne "tale med" :)

/Mogens

Fra : anders majland

Dato : 06-11-03 11:49

> Men jeg kører heller ikke over marker og grøfter om vinteren.

Kigger man sig lidt omkring på en skiferie nede i europa ser man mange
"almindige" biler med 4hjulstræk - bla, subaru.

Men de har så nok også nogle andre stigninger end dem vi andre "slås"
med

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 06-11-03 12:01

On Thu, 6 Nov 2003 11:49:06 +0100, "anders majland"
<see.signature@address.invalid> wrote:

> [...]
>"almindige" biler med 4hjulstræk - bla, subaru.
>Men de har så nok også nogle andre stigninger end dem vi andre "slås"

Jep - dét er nemlig grunden til, at dé køber 4x4 dér nede.
Min Alfa m/4x4 kommer fra Østrig, hvor 1. ejer købte den til
vinterbrug i Alperne, mens 2. ejer købte den grundet det sportslige
element i bilen.

/Mogens

Fra : Michael Nielsen

Dato : 15-10-03 01:29

> [...]
læste,
> skulle sikkerheden blive væsentligt forbedret (ingen slingren med
> bagenden)...Kommentarer modtages gerne..

Åh, det er fullt mulig å få en 4Matic til å slingre med bakenden, bare man
vil

4Matic-systemet i W124 er et helautomatisk og meget avansert 4WD-system,
selv etter dagens standard (det nye 4Matic system er en meget enklere
konstruktion). 4WD kobles inn ved behov, men også ved hurtig kørsel i
svinger og alltid ved igangsetting.

Det har vært en del havarier av 124 4Matic - vil tro det koster noe mindre å
få det lavet i DK enn her i Norge, men her taler man i alle fall om
reparasjoner i prisklassen 50-60.000,-.
I bilbransjen her hjemme stiller man også spørsmålstegn ved verdien av
4Matic på W124 når man skal fastsette bilens verdi - enkelte mener altså at
4Matic ikke skal gi noe pristillegg.

Personlig ville jeg ikke betalt meget ekstra for 4Matic på en W124, og i
alle fall ikke 30-40.000,- mere. Dette til tross for at jeg er en stor
tilhenger av 4WD, hovedsaklig basert på erfaringer med nye 4Matic (´98 E280
4Matic).
Ville da heller brukt pengene du sparer til å kjøpe en nyere bil med ASD
(diff.sperre) eller ASR (antispinn), og sørge for gode vinterdekk dersom
kørsel på snø og is er et av argumentene for ellers å velge 4Matic.

--
Michael Nielsen
´87 Mercedes-Benz W124 260 E

www.mercefreaken.com