Passat
Fra : Allan Møller

Dato : 14-10-03 20:18

Hej igen !

Jeg kigger på en VW Passat 2.8 VR6 Stationcar fra 1995 som har kørt ca.
160000
Kan man sige noget om hvor mange km man kan forvente sig der er tilbage i
den bil ?
Er motoren kendt som solid ?
Hvad med Passat i den årgang og rust - er det et problem generelt ?

Mvh. Allan

Fra : JK

Dato : 15-10-03 14:29

On Tue, 14 Oct 2003 21:18:26 +0200, "Allan Møller" <allan@anllanm.dk>
wrote:

> [...]
>den bil ?
>Er motoren kendt som solid ?
>Hvad med Passat i den årgang og rust - er det et problem generelt ?

Der er næppe mange i dette land, der kender den V6'er.

Men karossen gror der mig bekendt ikke rust på. Jeg har selv en 2
liters 4 cylindret fra 1993, som er sat på vejen i 1995 først. Der er
stort set ikke rust på den. Men man skal være opmærksom på, at der ved
reparationer på rudehejs, kan opstå sjusk med en plastfolie i dørene.
Med utæt plastfolie løber vand ind i bunden af bilen. Det er
naturligvis meget ødelæggende, meget hurtigt.

Jeg har også behandlet bilen med dinitrol, nu 2. gang, fordi jeg
ønsker at køre i den 3-4 år endnu.

De hydrauliske ventilløftere skal nok skiftes på din bil, hvis ikke
det allerede er sket. Jeg har kørt 167000 km med de oprindelige, og
anvender en lidt tyk olie, for at slippe for deres tikken. Mobil1,
0-40W, går slet ikke mere. Jeg bruger Castrol. halvsyntetisk, 15-40W.
Den er samtidig meget billig. Jeg skifter ved hver 10000 km.

2 liters motoren er kendt som meget robust. Det er den, der anvendes
af Skoda nu i stor stil. 2.0 og 115 hk. Det er en meget lavtroterende
motor med ret stort moment der topper helt ned ved 2600 rpm.
Men den er ikke ligefrem tyst, og er derfor lidt forældet i dag.

Interval for tandrem er vist 60000 km. Check om den er skiftet. Jeg
kørte nu 100000 km med min. VW sænkede nemlig intervallet fra 120 til
60.000 for et par år siden, uden at ændre på tandremmen. Det er mest
politik, og værkstedsøkonomi, efter min mening.

mvh

John

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 15-10-03 15:47

"JK" <junk@mailzone.com> skrev i en meddelelse !

> Der er næppe mange i dette land, der kender den V6'er.

Jo, fra Golfen...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Ukendt

Dato : 15-10-03 20:03

"Morten Fruergaard" <mit fornavn@mit efternavn.com> skrev i en meddelelse

> Jo, fra Golfen...

Enig, endda rigtigt mange. Motoren er bundsolid, og holder endda til rimelig
hård tuning. F.eks turbo.

Man skal helst have en VR6 senere en juli 1993, da den her blev væsentligt
forbedret bl.a. motorstyring og tænding.
Men det er jo ikke et problem her når vognen er fra 95.

De kan dog med tiden kommer til at larme lidt fra knastkæde, jeg tror det er
et problem med knastkæde strammeren. Men har aldrig hørt om havari af den
årsag. Har faktisk aldrig hørt om et havari på en VR6 motor.

Rust, hvad er det ? Jeg tror det er et rimeligt ukendt fænomen på en Passat
af den model.
Har selv en 89'er. OK den har lige fået en lap i et panel her da den blev
synet, en lille skade/bule som den tidligere ejer ikke havde fået lavet i
tide havde udviklet sig, men ellers ingen alvorlig rust, faktisk kun der
hvor der er boret huller ved rustbeskyttelse.
Og så i bagklappen ved viskermotoren.
Kig godt efter der, også indefra, om muligt.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Allan Møller

Dato : 16-10-03 16:38

> [...]
> forbedret bl.a. motorstyring og tænding.
> Men det er jo ikke et problem her når vognen er fra 95.

Smider lige et link så i kan se den.
http://makeashorterlink.com/?X1E352C36

Jeg synes selv den ser rigtig pæn ud og glæder mig til en prøvetur.

Mvh. Allan

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-10-03 16:53

"Allan Møller" <allan@anllanm.dk> skrev :

>Jeg synes selv den ser rigtig pæn ud og glæder mig til en prøvetur.

Den er da ganske nydelig , og prisen kan der vidst ikke klages på

14500 mil ~ 145kkm ~ hold øje med dine bærearme foran
--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "

Fra : Allan Møller

Dato : 15-10-03 16:27

> Der er næppe mange i dette land, der kender den V6'er.

Hvorfor ? Blev der ikke solgt nogen af dem ? Eller var der problemer ?
Jeg bor i Sverige og køber den naturligvis her - måske den er lidt mere
udbredt herover....

Mvh. Allan som beklager den direkte mail til JK

Fra : jan@stevns.net

Dato : 15-10-03 16:56

JK <junk@mailzone.com> skrev :

>Der er næppe mange i dette land, der kender den V6'er.

V6 `? Det er sgutte Audi maskinen der ligger i Passaten, men en
VR6 - også kendt fra Golf'erne

Fra : TJ

Dato : 15-10-03 21:10

jan@stevns.net wrote:
> V6 `? Det er sgutte Audi maskinen der ligger i Passaten, men en
> VR6 - også kendt fra Golf'erne

Hva' ba' ? betyder det så, at denne er en Audi maskine?
http://makeashorterlink.com/?I34425936
PS er der nogen der ved om det er en 4 eller 5 trins automatgearkasse?
"Sonil" var så venlig at advare mig mod 4 trins automatgearkasser
Men jeg aner ikke hvad der sidder i bilen
mvh TJ

Fra : Ukendt

Dato : 15-10-03 22:17

"TJ" <junggreengaavaekspammer@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hva' ba' ? betyder det så, at denne er en Audi maskine?
> http://makeashorterlink.com/?I34425936

Audi og Audi, vi ved jo godt hvem der ejer aktierne, LOL.
Men ja, det er samme dunk som ligger i A4 og A6 med 2,8L V6.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : TJ

Dato : 15-10-03 22:18

Claus Petersen wrote:
> "TJ" <junggreengaavaekspammer@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Audi og Audi, vi ved jo godt hvem der ejer aktierne, LOL.
> Men ja, det er samme dunk som ligger i A4 og A6 med 2,8L V6.
ok tak
mvh TJ

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-10-03 16:54

"TJ" <junggreengaavaekspammer@mail.tele.dk> skrev :

>Hva' ba' ? betyder det så, at denne er en Audi maskine?

Aner det ikke - jeg hæftede mig bare ved fejltagelsen
v6 ~ vr6 - der har vist aldrig været nogle v6 maskiner i passat'en

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 16-10-03 19:04

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
> Aner det ikke - jeg hæftede mig bare ved fejltagelsen
> v6 ~ vr6 - der har vist aldrig været nogle v6 maskiner i passat'en

Ja, det troede jeg heller ikke..

Men i følge www.biltorvet.dk har den 2,8 6 cyl. i Passaten samme slagvolumen,
hk og moment, som den 2,8 6 cyl. i Audi...
Og jeg har aldrig hørt om en VR6 i en Audi. Desuden har 2,8 VR6 en anden
slagvolumen, hk og moment end 2,8 V6...
--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Verner Johnsen

Dato : 16-10-03 20:08

On Thu, 16 Oct 2003 17:54:12 +0200, jan@stevns.net wrote:

>Aner det ikke - jeg hæftede mig bare ved fejltagelsen
>v6 ~ vr6 - der har vist aldrig været nogle v6 maskiner i passat'en

Jo jo

Som Claus også har nævnt, så er der (Audi) V6 i nogle af de senere
Passater.

Fra '97 fik Passat fælles platform med Audi, og dermed langsliggende
motor, og de 6 cylindrede fik også motor fra Ingolstadt.

--
Venlig hilsen Verner
1986 VW Transporter Syncro 2,1 l (Autocamper)