1. Nye lysstofrør - Aquastar og 2. C02-anl~
Fra : ThomasT

Dato : 14-10-03 19:06

Jeg har 2 spørgsmål nu jeg er i gang.

Jeg har et 660 L's selskabs akvarie (Akvastabil) med rimelig mange planter
(se evt. dk.binaer : Selskabs-akvarie)

1. Spørgsmål:

Ikke for at starte en kæmpe diskussion, men....

Jeg har de sidste par dage prøvet og finde ud af hvad folk vælger af lys i
deres akvarier, men det er komplet umuligt at finde ud af hvad folk synes
der er bedst. Alle har deres mening.

Jeg har fundet 4 stk. Aquastar hos www.greenline.dk til 343,10 kr inkl.
porto. Det er jo billigt, men er det nok? Jeg tænker på at mange kombinere
forskellige typer af rør bl.a. for at for mere farve på fiskene o.lign. og
jeg vil jo lige som alle andre gerne have flotte fisk.

Hvis I ville vælge en kombination, hvad skulle kombinationen så være?

2. spørgsmål:

Jeg har lige konstrueret sådan et "Sodastream"-CO2-anlæg. Jeg har brugt en ½
liters sodavandsflaske, som er vendt på hovedet og fyldt halvt med sten og
boret nogle 9 mm huller lige over stenene (se dk.binaer). CO2'en bliver
optaget af vandet, men jeg synes bare det sker lidt for hurtigt. Jeg kan
fylde flasken 3. gange dagligt (fra kl.12-24 og ca. 3x210 mL CO2), hvad er
det jeg skal have lavet om så jeg kan nøjes med en gang kl. 12? Hvis det kan
lade sig gøre.

Håber ikke spørgsmålene er alt for indviklet skrevet, ellers skriv så skal
jeg prøve og forklarere lidt bedre

Med venlig hilsen
Thomas Thomsen
Fredericia
Mail: thth@teliamail.dkFJERN-DETTE

Fra : ThomasT

Dato : 14-10-03 20:42

Undskyld dk.binaer virker åbentbart ikke når man har telia, men skriv hvis i
vil se billederne.

ThomasT

Fra : *XENA

Dato : 15-10-03 00:33

"ThomasT" <FJERN-DETTEthth@teliamail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lade sig gøre.
>
> Håber ikke spørgsmålene er alt for indviklet skrevet, ellers skriv så skal

Ifølge de kloge jeg har snakket med skulle de lysstofrør som kaldes dagslys
fra det lokale byggemarkede være ganske udemærket og til en mere fornuftig
pris end man normalt kalder akvarierør, så sådan nogen vil jeg da købe næste
gang jeg skal skifte rør.

Fra : jabbe\(4k\)

Dato : 15-10-03 07:23

> [...]
> fra det lokale byggemarkede være ganske udemærket og til en mere fornuftig
> pris end man normalt kalder akvarierør, så sådan nogen vil jeg da købe

Det er nu ikke helt rigtigt...
Jo de gengiver farverne der minder om dagslys, men da vandet aftager meget
af energien inden det når ned til planterne på bunden af akvariet er den
type rør nok ikke de bedste...
Derimod hvis du "kun" har fisk i tror jeg ikke det betyder så meget andet
end at man kan få lysrør der gør farverne på fiskene pænere....

--
J@bbe

530L Effectline Akvarie (PT uden fisk da jeg er igang med opbygningen)
Symphony 1.8, NASA PW 4.81KVM, HQ Stealth, Prism E2, Symphony 3.3(drager)
Aprilia AREA 51 45/scooter
http://hjem.get2net.dk/jabbe/index.htm

Fra : *XENA

Dato : 15-10-03 11:48

"jabbe(4k)" <jabbe@get2netNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> 530L Effectline Akvarie (PT uden fisk da jeg er igang med opbygningen)
> Symphony 1.8, NASA PW 4.81KVM, HQ Stealth, Prism E2, Symphony 3.3(drager)

ja oki en detalie de glemte at fortælle mig .. de har store klippe cichlider
og ingen planter .. jeg har mange planter .... tak for rettelsen og undskyld
mit svar.

Fra : jabbe\(4k\)

Dato : 15-10-03 12:02

> [...]
cichlider
> og ingen planter .. jeg har mange planter .... tak for rettelsen og

Det er iorden, det er jo menneskeligt at fejle, det beviser jo bare at du er
et menneske..:)

Fra : Ole

Dato : 19-10-03 19:28

Jeg sidder her med en gammel bog fra 1977 Politikkens bog om akvarie
planter i farver her er omtalt en konkurrence i Holland i 1972 for
prydakvarier hvor et 550l akvarium vandt. Over dette akvarium var der
lysfarve 32( jeg mener det er philips koder) på 160 w. og lysfarve 77
med 80 w. så der skal lidt strøm til