PEAR på et webhotel?
Fra : Jakob Rohde

Dato : 14-10-03 17:15

Hej,

Hvis man udvikler i PHP og bruger PEAR, kan programmet så afvikles på et
webhotel hvor PEAR ikke er installeret?

Kan man selv inkludere de nødvendige klasser?

Hvis jeg f.eks. anvender DB.php fra PEAR og kun skal kunne tilgå en
MySQL-database, kan man så nøjes med at inkludere DB.php og DB/mysql.db?
Eler skal PEAR og de nødvendige pakker registreres på produktionsserveren?

Jakob

Fra : Kasper Garnæs

Dato : 14-10-03 18:44

Jakob Rohde <jakob.rohde@nal.net.dk> wrote:
> Hvis man udvikler i PHP og bruger PEAR, kan programmet så afvikles på
> et webhotel hvor PEAR ikke er installeret?
>
> Kan man selv inkludere de nødvendige klasser?

Ganske kort: Ja - det kan man godt.

> Hvis jeg f.eks. anvender DB.php fra PEAR og kun skal kunne tilgå en
> MySQL-database, kan man så nøjes med at inkludere DB.php og
> DB/mysql.db?

Jeg gætter på at du også skal have fat i PEAR_Error og et par andre
småklasser.

Mvh.
Kasper Garnæs

Fra : Jakob Rohde

Dato : 14-10-03 19:03

Hej Kasper - og andre

"Kasper Garnæs" <demos@mailme.dk> skrev

> Ganske kort: Ja - det kan man godt.

Fint. Nogen der ved hvor man kan læse om dette - jeg kan ikke finde noget i
PEAR's manual.

Jakob

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-10-03 19:48

Den Tue, 14 Oct 2003 20:03:05 +0200. skrev Jakob Rohde:

> Fint. Nogen der ved hvor man kan læse om dette - jeg kan ikke finde noget
> i PEAR's manual.
Hvis du går ind på pear.php.net, og beder om at downloade de enkelte
komponenter, vil den side, du bliver henvist til, vise hvilke andre
komponenter, den ønskede komponent er afhængig af.

--
Hilsen/Sincerely, Michael Rasmussen

En windows admin er en person, for hvem den største bedrift er, at
lave konfiguration af serveren med trial and error via en gui.

Fra : Jesper Mortensen

Dato : 14-10-03 21:40

"Kasper Garnæs" <demos@mailme.dk> wrote in message

> Ganske kort: Ja - det kan man godt.

Øhh? Jeg skal starte med at sige at mit kendskab til PHP ret præcist er -1½,
men:

Jeg forstår Jakobs spørgsmål hen i retning af "kan man statisk inkludere
PEAR i sin PHP kode således at koden kan eksekveres på en PC hvor PEAR ikke
er installeret, på samme måde som man statisk linker f.eks. MFCs libraries
ind i et kompileret C++ program?". Jeg gætter på at svaret er nej.

PHP kompileres jo ikke til eksekverbar (maskin-)kode som C++ gør. Når siden
kaldes, så kompileres PHPs source til noget bytecode just-in-time agtigt der
eksekveres af PHPs engine. Hvordan laver man statisk link'ning af ekstern
kode i det miljø?

Hvis jeg tager fejl, så sig til. Vis meget gerne hvordan man gør, med
funktionel PHP kode.

--
Best Regards, Jesper Mortensen
{Email address is invalid! Try}

Fra : Jacob Atzen

Dato : 14-10-03 21:53

"Jesper Mortensen" <no-email-supplied-sorry@cscndsuicn.com> writes:

> [...]
> eksekveres af PHPs engine. Hvordan laver man statisk link'ning af ekstern

Er Pear ikke bare PHP kode på linie med alt anden PHP kode? I så fald
kan du jo bare kopiere Pear klassen over på Webhotellet ligesom du gør
med dine egne klasser?

- Jacob Atzen

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 14-10-03 22:13

Jacob Atzen wrote:
> [...]
>
> Er Pear ikke bare PHP kode på linie med alt anden PHP kode? I så fald
> kan du jo bare kopiere Pear klassen over på Webhotellet ligesom du gør

Jo - men visse pakker derinde er PECL. Så med mindre står der noget ala
"PECL package" et sted - så kan man sagnes installerere den på
almindelige webhoteller...

(PECL er C extensions til PHP som skal compiles - læs mere på
http://pear.php.net/manual/en/introduction.php#about-pecl)

mvh
Johan

Fra : Jesper Mortensen

Dato : 14-10-03 22:43

"Jacob Atzen" <jacob@aub.dk> wrote in message

> Er Pear ikke bare PHP kode på linie med alt anden PHP kode? I så fald
> kan du jo bare kopiere Pear klassen over på Webhotellet ligesom du gør
> med dine egne klasser?

Ahh, good point. Det kan man jo sagtens gøre, og så rette sin path til PEAR
til således at det passer til ens situation. Man risikerer måske at
udefrakommende (hackere) eksekverer PEARs kode (stien til PEAR ligger måske
under web root), men det må så bare begrænses som bedst muligt (f.eks.
..htaccess hvis ens host tillader det).

Jeg er ret sikker på at nogle PEAR klasser kræver en del mht. permissons på
systemet, f.eks. deres cache klasser der skriver en fil til harddisken.
Johan er inde på noget med C kode, og visse PEAR klasser. Summa summarum så
er det nok ikke 100% sikkert at man bare kan kopiere PEAR over, men det er
da et forsøg værd.

BTW, så er der vel efterhånden en del hosts der tilbyder tilpassede
webhoteller for rimelige penge. F.eks. mener jeg at pil.dk tilbyder "virtual
hosts" med tilpasset konfiguration startende ved ca. 1000 kr/md.

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 15-10-03 06:33

Jesper Mortensen wrote:
> [...]
> under web root), men det må så bare begrænses som bedst muligt (f.eks.

Hmm, de kan intet ekskvere. I hvert fald ikke noget der kan gøre skade
(eller har i hvert fald ikke set steder hvor det var tilfældet). Du skal
huske at PEAR koden er klasser. Derfor vil koden (udover defineringer af
konstanter) først komme i funktion når du åbner et object til klasser og
begynder at benytte den :)

> [...]
> er det nok ikke 100% sikkert at man bare kan kopiere PEAR over, men det er

Jo... der er ingen PEAR koder med C... men PECL (og de ligger også inde
på PEAR's hjemmeside). Lidt forvirrende.

Så langt de fleste PEAR klasser kan bruges på webhoteller.

mvh
Johan