Normal start på gamle biler ?
Fra : Brian

Dato : 14-10-03 16:24

Hejsa

Jeg har lagt mærke til en "sjov ting på Escorten fra '89.
Når jeg skal starte, og bare drejer nøglen uden videre, hakker den i det når
den prøver at starte. Det lyder som om motoren lige får et lille ryk, så dør
den 1 sekund og så starter den.
Hvis jeg derimod trykker speederen lidt ned og så starter, starter den fint
i første hug.

Er det helt normalt for gamle biler, eller er de noget der er ved at dø ?
Min tidligere bil, en Opel Corsa fra '94 havde ikke den "finesse"

/Brian

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 14-10-03 16:53

Hej!

Brian wrote:

> Er det helt normalt for gamle biler, eller er de noget der er ved at dø ?

Du har ikke kørt så meget i biler med karburator? Min gamle 1.3C'er gjorde det
samme :)

Fra : Brian

Dato : 14-10-03 21:36

Kim Voss Schrader wrote:
> Hej!

> Du har ikke kørt så meget i biler med karburator?

Naa... en Fiat Uno og en Opel Kadett er alt hvad jeg har kørt af den
slags....

>Min gamle 1.3C'er
> gjorde det samme :)

Okay... så det er ikke en sygdom.

Jeg skiftede batteriet fornylig fordi den ikke vil starte... batteriet var
*helt* dødt... der var knap liv til de små lamper i instrumentbordet.
Efter batteriet blev skiftet starter den fint igen.... kan det have nakket
batteriet at jeg ikke lige fik givet gas når jeg startede ?
Dengang havde jeg nemlig ikke lagt mærke til den "finesse"....

/Brian

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 14-10-03 21:42

Hej!

Brian wrote:

> [...]
> Efter batteriet blev skiftet starter den fint igen.... kan det have nakket
> batteriet at jeg ikke lige fik givet gas når jeg startede ?

Næppe.

> Dengang havde jeg nemlig ikke lagt mærke til den "finesse"....

Hehe :)

Fra : Rasmus

Dato : 14-10-03 19:13

"Brian" <Brian@post5NOSPAM.tele.dk> wrote in message
> [...]
dør
> den 1 sekund og så starter den.
> Hvis jeg derimod trykker speederen lidt ned og så starter, starter den

Nogle biler med kaburator skal lige have et tryk på speederen inden man
starter, har du prøvet at kigge i din manual??, det kan være der står
hvordan du starter din bil....

....jeg mener det har noget med gasspjældet at gøre

mvh
Rasmus

Fra : Brian

Dato : 14-10-03 21:40

Hejsa

Rasmus wrote:

> Nogle biler med kaburator skal lige have et tryk på speederen inden
> man starter, har du prøvet at kigge i din manual??, det kan være der
> står hvordan du starter din bil....

Well... det med at trykke lidt på speederen inden nøglen drejes, kunne jeg
huske fra Kadett.
Her skal jeg træde speederen lidt ned mens jeg drejer nøglen... det tog lidt
tid at lure når man kommer fra en bil med sprøjt :)

/Brian

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 14-10-03 21:49

> Er det helt normalt for gamle biler, eller er de noget der er ved at dø ?
> Min tidligere bil, en Opel Corsa fra '94 havde ikke den "finesse"

Ja gamle kaburatorbilaer havde skam sjæl ! - min salig Citroen BX som jeg
havde fra ny af i 86 og 5 år frem, var det stort set kun mig der kunne
starte med kold motor - jeg kendte jo lige den teknik med de to veldoserede
spjæt med speederen inden jeg drejede nøglen - så startede den til gengæld
som en mis hvergang. En identisk bil jeg lånte medens jeg havde den kunne
absolut ikke lide disse spjæt, den druknede !! -- sårhh dengang havde biler
sgu sjæl.

mvh

Andreas M. Hansen