Mercedes-Benz info søges
Fra : Martin Sand.

Dato : 14-10-03 16:19

Hejsa

Hvad skyldes forskellen i frihøjde på W210 afhængig af, om det er en Classic
eller Elegance model? Sidder der andre fjedre/støddæmpere på Elegance eller
hvad??
Kan man unden problemer sætte fjedre/støddæmpere fra en Elegance over på en
Classic (med samme motor)?

MVH Martin

Fra : claus b. p.

Dato : 14-10-03 23:48

> [...]
Classic
> eller Elegance model? Sidder der andre fjedre/støddæmpere på Elegance
Classic og elegance har samme undervogn, men forskellige fælge. Avantgarde
er sænket 15mm.
> Kan man unden problemer sætte fjedre/støddæmpere fra en Elegance over på
en
> Classic (med samme motor)?

Ja, der er mange fjedersæt både originale og uoriginale man kan bruge for at
sænke.
Normalt kan man sænke 40mm uden problemer med myndighederne. Men man bør få
foretaget en firehjulsopmåling med ændringerne og de fælge man vil køre med.
Ellers risikerer man dårlige køreegenskaber og stort dækslid.
/Claus

Fra : Martin Sand.

Dato : 15-10-03 10:53

claus b. p. wrote:
> Classic og elegance har samme undervogn, men forskellige fælge.
> Avantgarde er sænket 15mm.

Ups, du har ret! Det var Classic kontra Avantgarde jeg mente...
Man kan vel uden problemer montere fjedre/støddæmpere fra en Avantgarde på
en Classic?
Ved du hvorfor Avantgarde er sænket 15 mm? Den virker da ikke hårdere af den
grund.

MVH Martin

Fra : claus b. p.

Dato : 15-10-03 14:39

> [...]
> en Classic?
> Ved du hvorfor Avantgarde er sænket 15 mm? Den virker da ikke hårdere af

Måske rent designmæssigt, det ser sejere ud, måske er støddæmperne af en
dyrere kvalitet? Nej, jeg hælder mest til det designmæssige, ligesom med
fælgene. Avantgarde skal udtrykke noget mere sportsligt. Iøvrigt, selv om
jeg er inkarneret Mercedes fan, har jeg ikke fundet bedre affjedring end i
en BMW. :+( Den var endda temmelig hård, men man kunne skøjte over de døde
politimænd med 60. (Hvilket jeg naturligvis ikke kunne finde på)
/Claus

Fra : Martin Sand.

Dato : 15-10-03 17:37

claus b. p. wrote:
> [...]
> bedre affjedring end i en BMW. :+( Den var endda temmelig hård, men
> man kunne skøjte over de døde politimænd med 60. (Hvilket jeg

Ja, du har nok i ret i det designmæssige. Avantgarde ser mere.... hmm
Dynamisk ud måske.
Jeg vil også til dels give dig ret i, at affjedringen ikke nødvendigvis er
bedre end hos konkurrenterne - og dog.
Jeg synes nemlig at det svinger meget fra bil til bil. En gammel afdanket
frikørt taxa der i forvejen trækker skævt, bidrager ikke til en bedre
køreoplevelse. Til gengæld støder jeg af og til på nogle W210'ere hvor det
hele bare spiller og går op i en højre enhed - med et perfekt aut.gear og
state-of-the-art CDI motor og kanon lækre sæder og masser af plads og ro...
osv osv.

Forøvrigt... lyder det rimeligt at give 40.000 kr. for en 2,2 liter CDI
motor og tilhørende 5-trins aut.gearkasse der har 145.000 km på bagen?
Jeg ved ikke om man kan finde det billigere i Tyskland.

Har 220 CDI motoren nogle kendte svagheder?

MVH Martin