udekatte på nedlagt landejendom
Fra : Lene

Dato : 14-10-03 13:09

Hej ng

Min mand og jeg er flyttet til et lille nedlagt landbrug for et lille års
tid siden. Vi har marker rundt om huset, og nu hvor der er blevet høstet har
vi rigtig mange mus i huset. Løsningen må være at få et par katte, både til
at klarer nogle af de mange mus, men også fordi det lige som hører sig
hjemme sådan et sted. ´
Vi har et fyrerrum hvor det er meningen at de skal bo. Her er dejlig varmt
og her kan de få vand og lidt mad. Men nu er vi så noget i tvivl om hvordan
vi skal begynde.
Hvis vi køber et par killinger kan de så klarer sig selv fra starten eller
skal de bo hos os i huset indtil de er er blevet størrer ? Er det bedst at
få en af hvert køn eller 2 hunkatte ? har hørt at hankatte strejfer mere.

Håber nogen har erfaring med udekatte.

Mvh
Lene

Fra : Pia J

Dato : 14-10-03 13:57

Katte som ikke er kastreret strejfer mere.

Alle katte skal helst holdes inde de første 14 dage for at vide, hvor de nu
hører til.

Hvis du gerne vil være sikker på at få musefangere kan jeg anbefale en
voksen kat. Dyrenes Beskyttelses internater BUGNER af brugte katte i
øjeblikket, og rigtig mange af dem står beskrevet som "ønsker sig hus og
have, god musefanger". Der er også fx smukke Sofie på www.vildkat.dk som jeg
personligt er lidt vild med, hun trives ikke som indekat. Eller Coco og
Callie som er mor og datter og er blevet "reddet" af folk fra gruppen her.
Dem kan du også se på vildkat.

Ved at få sådan en kat eller to hjælper du ikke kun katte i nød, du sparer
også udgiften til vaccination og netralisering, da det allerede er gjort på
internatet. Og du kan bedre bedømme en halvvoksen kats temperament og finde
en du svinger med.

Jeg har 4 katte og flyttede som du på landet for et år siden. Topfangere er
hunkatten som vi arvede med huset og aldrig har været indendørs før vi kom -
samt en hunkat som er tilløber. Jeg har aldrig set en mus inde i huset, men
finder masser af døde, hele eller halve, ude i haven. Fanger nr 3 er min ene
hund. De to hankillinger jeg skaffede for et år siden, som er født i
lejlighed, kan også godt fange mus, men de tror det er noget man tramper på,
så de siger sjove lyde, og så lader de dem løbe...

Hunkatte skal neutraliseres når de er ca. ½ år, ellers kan de strejfe MEGET
langt for at finde en partner. P-piller holder ikke, katte kaster ofte
hårboller eller andet op, og så går de i løbetid få dage efter - uden man
opdager det. Blot min erfaring.

:Pia

Fra : Leyna

Dato : 14-10-03 14:08

On Tue, 14 Oct 2003 14:09:00 +0200, "Lene" <try.to@guess.who> wrote:

> [...]
>tid siden. Vi har marker rundt om huset, og nu hvor der er blevet høstet har

Hvis problemet er mus inde i huset, så nytter det da ikke meget at
have katte udenfor eller i fyrrummet...
Anyway, vi bor også på landet og vores to katte holder omgivelserne
pænt musefri. De har deres bakker og mad i baggangen, men har dog
adgang til HELE huset. Vi har lavet små huller i et par døre, så de
frit kan bevæge sig fra rum til rum uden at vi nødvendigvis har alle
døre åbne, og i baggangen er der så en kattelem ud til det fri. Det
har været en god løsning for os, og kattene ser også ud til at trives.
Vi har to katte, som vi begge har overtaget som voksne. Den ene var
indekat før den kom her, og den anden var både ude og inde - ligesom
her. Jeg tror det er ret ligegyldigt hvad køn du vælger (men ved dog
ikke nok om det til at sige det med 100% sikkerhed), men uanset om du
vælger hanner eller hunner, så tror jeg det er en go' ide at få dem
neutraliseret. Hannnerne fordi de strinter og hunnerne, så I undgår at
få killinger i læssevis.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Pernille Scharff

Dato : 14-10-03 14:38

Hej Lene,

ligesom Leyna vil jeg tillade mig at foreslå at kattene får adgang til mere
af huset end blot fyrrummet, det er såmænd så hyggeligt, når man ser mere
til dem, og de bliver altså ikke dovne af at få lov til at komme ind...

En kat skal holdes inde i mindst 14 dage og gerne en måned på et nyt sted,
før den kan finde hjem. Desværre er killinger sådan indrettet, at en måned
ikke altid er nok, og det kan blive både kedeligt og frustrerende at skulle
holde to killinger lukket inde i et fyrrum! Så måske skulle du se dig om
efter internatskatte eller omplaceringskatte fra www.vildkat.dk - to voksne
katte, der er vant til at komme ud, vil sikkert være en god løsning. Men de
skal selvfølgelig også holdes inde i mindst 14 dage for at du er sikker på
at de kan finde hjem. Om du vælger han- eller hunkatte eller en af hver er
nok nærmest ligegyldigt, bare du sørger for at de bliver neutraliseret!

Mht. fodring: Det er en skrøne at en sulten kat fanger flere mus, så det er
vigtigt at du fodrer kattene med fuldfoder af god kvalitet, f.eks. Royal
Canin, Hill's, Eukanuba, Nutro - eller andet foder fra dyrlæge eller
dyrehandel. Whiskas, Kitekat, Pussi og diverse andre supermarkedsmærker
opfylder ikke kattenes ernæringsbehov ordentligt. Og så husk frisk vand.

Der er et ansvar forbundet med at have udekatte. Du skal sørge for, at de
bliver neutraliseret, når de er ca. 6 måneder gamle (eller tidligere), så du
er helt sikker på ikke at bidrage til uønskede killinger eller få killinger
selv. Hos udekatte er det også meget vigtigt at sørge for vaccination mod
kattesyge og katteinfluenza - killinger skal basisvaccineres to gange med en
måneds mellemrum og derefter en gang årligt. Det er en rigtig god ide at
vaccinere mod leukæmi også - mange udekatte og halvvilde katte har leukæmi,
og det er en meget smittefarlig sygdom.

Katte, der går ude og fanger mus, fugle m.m. skal have ormekur mod spolorm
og bændelorm jævnligt - rådfør dig med din dyrlæge. 2-4 gange årligt er
sandsynligvis passende. Og så skal du sørge for at behandle kattene mod
lopper, for det får de altså også når de går ude. Det er en god ide at
tjekke kattenes sundhedstilstand jævnligt - hold øje med løbende øjne eller
"snask" i øjenkrogene, betændte småsår (der kan udvikle sig til bylder),
tæger, lopper, rifter osv. I det perspektiv er det også meget rart at
kattene kommer ind jævnligt, og at de er så trygge ved jer, at I uden
problemer kan give orme- og loppebehandlinger, rense sår og hvad der ellers
bliver nødvendigt.

Held og lykke!

/Pernille - selv opvokset med to ude/indekatte, den ene døde som 16-årig,
den anden lever endnu og er 19 år gammel...

Fra : Pia J

Dato : 14-10-03 14:42

> [...]
> dyrehandel. Whiskas, Kitekat, Pussi og diverse andre supermarkedsmærker
> opfylder ikke kattenes ernæringsbehov ordentligt. Og så husk frisk vand.

Det kan jeg kun tilslutte mig. Min "næsten helt udekat" som vi arvede fik
før Brugsens blå-hvide foder. Nøj, hvor hun begyndte at guffe, da jeg kom
til med det dyre! Og Muddi, som er lettere buttet og forsyner sig med
tørfoder mange gange om dagen, hun er også en skrap jæger.

Jeg har i øvrigt i det års tid der er gået skullet behandle mod orm
sjældnere og sjældnere. I starten var det mindst hver 3. måned, og jeg
behandler kun ved symptomer. Ved så ikke, om det igen eskalerer her i
vinter. Pelsen er også meget mere lækker på det dyre foder, så der MÅ være
noget om snakken, de er sundere og har masser af energi.

Så har vi så Felix, som er i en kategori for sig selv... Han bruger det
meste af sin energi på at fordøje, tror jeg.

:Pia

Fra : Heidi Bojsen

Dato : 14-10-03 16:01

Hejsa Lene.

Hvis du er interseret i en voksen kat, har jeg en allertiders kælepotte (der
sagtens kan fange mus). Hun er en tilløber kat som vi har passet sammen med
hendes killinger og nu leder vi efter et nyt hjem til hende.
Så hvor i landet befinder du dig og send en mail hvis du er interseret

--
Hilsen
Heidi B.

Tjek min hjemmeside ud om mine katte og min
familie: http://www.mitzy.lir.dk

Fra : Lene

Dato : 15-10-03 19:53

Hej ng

Jeg siger mange tak for de gode råd, det hjalp lidt.
Vi har bestemt os for at vi køber et par killinger og får dem steraliseret
eller kastreret.

mvh
Lene

Fra : Anita Abildgaard Jen~

Dato : 15-10-03 20:34

Jeg vil bare foreslå dig at kigge på de killinger der er på
http://puskram.homepage.dk under Katte
Held og lykke med det hele...

Mvh. Anita