Online "undervisning" ?
Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 14-10-03 11:47

Hej

Jeg leder efter et sted online hvor jeg kan lære det mest
nødvendige (som jeg forhåbentligt ved i forvejen ) til
vores tur på de hollandske kanaler til sommer i en 48'.

Det behøver ikke at være til Y3

Selvom jeg regner med at jeg kan det meste - så som
vigeregler (motor for sejl etc.), i stand til at læse søkort,
fundet plancher over søvejs-færdselstavlerne etc., vil
der garanteret være nogle fif som jeg kan have gavn af !

Der er formentligt også nogle knob der skal læres, selvom jeg
regner med mest at sætte fortøjningerne fast i ..... kløjsen hedder
det vist ?? rundt om fortøjningspælen og tilbage - det har jeg
læst skulle være nemmest når man skal lægge fra igen, så
kommer jeg vel ikke uden om knob som pælestik (kan allerede)
Så en side med en oversigt over knob, der kan printes ud
og lamineres ville være dejligt
F.eks. som denne over tavlerne:
http://www.ybw.com/pbo/pboeye/alsace/cevni.html

Og så modtages selvfølgelig alle gode råd med kyshånd......

Jeg skal måske lige gøre opmærksom på at jeg ikke har
yachtsippereksamen eller noget mindre (speedbådskørekort)
Ej heller har sejlet før, på nær jolle i Roskilde Fjord
og har lagt en 10m sejlbåd til i havnen et par gange.

Jeg regner dog ikke med at det bliver noget
problem da jeg skulle have referancerne i orden.
Der var for mange (ca. 15) år siden en udstilling i centrum af
København hvor der var opstillet en rigtig simulator af et
containerskib. Dette lagde jeg til uden problemer (tog lidt tid
selvfølgelig). Ligesom jeg er i stand til at lande de store
passagerjets (er prøvet flere gange i simulatorene i Kastrup),
samt mindre fly i r/l. (uden at have certifikat til det heller)

Desuden kommer jeg vel nok mere forberedt end de fleste....
F.eks. derfor leg laver dette indlæg

--
Morten Hansen
Virtual Aviation - www.ivao.org

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 14-10-03 18:56

www.duelighed.dk Tilmeld dig de daglige skippertips, så modtager du dagligt
en opgave og svaret dagen efter. Hvis man kan svare på de fleste er man
klar.

Opgaverne dækker dueligheds-ting. Rutinen med at "lægge til" kan man hverken
lære i en simulator eller på Internettet. Al respekt for medierne iøvrigt.

I dag var skipper opgaven:
OPGAVE 398.

Ude i tågen hører du, med op til 1 minuts mellemrum, en klokke ringe hurtigt
i ca. fem sekunder.

Hvad kan det være ?

/Bjarke

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 14-10-03 19:25

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> wrote in message
> www.duelighed.dk Tilmeld dig de daglige skippertips, så modtager du
dagligt
> en opgave og svaret dagen efter. Hvis man kan svare på de fleste er man
> klar.

Godt tip - vil jeg straks kigge på - takker !
Ved du også hvor man kan finde læsestof online til disse prøver ?

> Opgaverne dækker dueligheds-ting. Rutinen med at "lægge til" kan man
hverken
> lære i en simulator eller på Internettet. Al respekt for medierne iøvrigt.

Nu var det den simulator - de på pågældende tidspunkt - brugte
på..... nu er der spændende om jeg husker rigtigt .... søfartsskolen.
I øvrigt er jeg ikke helt enig med dig - de fleste ting kan med stor
fordel trænes i simulator - det være sig bil, fly, båd eller stor set
hvad som helst.
Det kræver selvfølgelig at det er en ordentlig simulator !
Jeg har da også Virtual Sailor (www.avsim.com/vs/ ) som
skulle være det bedste man kan få til PC. Selvom det ikke
er den rigtige vare, giver det da en ide om hvor længe det tager
at stoppe, hvordan man driver med strømmen, hvordan man
lægger til kaj etc.

Havde det ikke været for mine utallige timer i (fly)simulator, havde
jeg sikkert ikke klaret at lande ordenligt de (7) gange jeg har været
flyve rigtigt !!

> I dag var skipper opgaven:
> OPGAVE 398.
>
> Ude i tågen hører du, med op til 1 minuts mellemrum, en klokke ringe
hurtigt
> i ca. fem sekunder.
>
> Hvad kan det være ?

Aner det ikke, men det gør vel også mindre i denne forbindelse

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 14-10-03 19:50

> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> wrote in message
> dagligt

Man kan jo også teste sig selv online samme sted
Nu har jeg prøvet mellem 10 og 30 spørgsmål i de
forskellige kategorier (på nær VHF) max 3 fejl.....
Bortset fra i "Skibslys" - men det var også rent gætteri.
Jeg må have et ark der viser skibslysene !

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 14-10-03 20:37

Ja, se det kan man jo bruge den slags internet løsninger til ! - til at
finde ud af hvor man er stærk og svag og så sætte ind det rigtige steder

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 14-10-03 20:37

Jeg har gentagne gange vist min datter en vejleding i hvorledes man cykler
uden støttehjul, men hun har sku' ikke lært det endnu ...

Nej, det kan da godt være at en simulator kan hjælpe en med at træne nogle
ting. - men skal bare ikke tro man kan lære alt på den måde.

Det er en ankerligger ... (under 100 meter tror jeg vist nok; eller viller
der vist også være noget gong-gong værk ...)

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 14-10-03 21:09

> Jeg har gentagne gange vist min datter en vejleding i hvorledes man cykler
> uden støttehjul, men hun har sku' ikke lært det endnu ...

Nej kigge på hjælper nok ikke - sæt en plade på højkant, når hun
kan sidde og balancere på den kan hun nok cykle
(Det er den bedste "cykelsimulator jeg lige kan komme i tanke om)

> Nej, det kan da godt være at en simulator kan hjælpe en med at træne nogle
> ting. - men skal bare ikke tro man kan lære alt på den måde.

Sig det til piloterne - de træner alle tænkelige situationer i simulatore...

> Det er en ankerligger ... (under 100 meter tror jeg vist nok; eller viller
> der vist også være noget gong-gong værk ...)

OK
Erm kan du ikke skrive under det du kommenterer næste gang ?
Det gør det lidt lettere at følge med for andre.....

Fra : KGW

Dato : 14-10-03 21:34

Hæ Hæ.....

Friskt nok Morten. Knob du bare kløjserne til galøjserne og kom af sted.
Men tag den lige rundt om Skagen til Holland,- så ikke du kommer i
kambolage med de Tyske krav til kursus beviser... ( husker ikke sikkert ,-
men har en svag erindring om at Holland har nogle tilsvarende krav..... men
så er du jo kommet frem det er vist temmeligt dyrt.

Og lad os så håbe at dine 48´ ikke gør dig til grundejer i mudderland.

Mvh.
K.W.
www.wermus.dk

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 14-10-03 21:57

"KGW" <KG@[move]Wermus.dk> wrote in message
> Hæ Hæ.....
>
> Friskt nok Morten. Knob du bare kløjserne til galøjserne og kom af sted.

> Men tag den lige rundt om Skagen til Holland,

Erm - det bliver bimmeren nok ikke glad for
Vi kører derned - til Sneek....

> - så ikke du kommer i
> kambolage med de Tyske krav til kursus beviser... ( husker ikke sikkert ,-
> men har en svag erindring om at Holland har nogle tilsvarende krav.....

Man må sejle indtil 15m / max 20km/t uden nogen form for bevis.
De giver bare en times instruks inden.....
Men jeg vil altså gerne kunne lidt mere, så jeg ikke ligner en newbee
i sådan en - jeg har hørt man skulle kunne få mange sjove grin på
sådan en tur

> Og lad os så håbe at dine 48´ ikke gør dig til grundejer i mudderland.

hehehe - ja 64m² (14,5x4,4) er jo en hel lille lejlighed.....

--
Morten Hansen
BMW 735i

Fra : Aniculapeter

Dato : 15-10-03 14:21

Skal man ikke være i besiddelse af et "Kanalcertifikat# for at måtte sejle
på kanalerne i europa ?
Man kan tage certifikatet on-line, se
http://www.sejlsport.dk/uddannelse

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 15-10-03 15:27

"Aniculapeter" <aniculapeterNoSpam@hotmail.com> wrote in message
> Skal man ikke være i besiddelse af et "Kanalcertifikat# for at måtte sejle
> på kanalerne i europa ?

Som skrevet i anden del af tråden - ikke i Holland i både under
15m/20km/t

> Man kan tage certifikatet on-line, se
> http://www.sejlsport.dk/uddannelse

Bliver checket !!

Fra : Carsten Holck

Dato : 15-10-03 22:50

Morten Hansen, IVAO wrote:
> "Aniculapeter" <aniculapeterNoSpam@hotmail.com> wrote in message
>
> Som skrevet i anden del af tråden - ikke i Holland i både under
> 15m/20km/t

> Bliver checket !!
Hvert land sine beviser/regler, faldt lige over mit franske "Carte de
plaisance" udstedt af "République Francaise" fra da vi var dernede - Sådant
et skal udstedes uanset om man har licens herhjemme.
/carsten

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 15-10-03 23:13

"Carsten Holck" <cholck@malling.com> wrote in message

Klip
> [...]
Sådant
> et skal udstedes uanset om man har licens herhjemme.

OK - men altså ikke i Holland.... så længe båden er under 15m
Står på (næsten) alle de hollandske charter sites........

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 22-10-03 07:20

On Tue, 14 Oct 2003 12:46:36 +0200, "Morten Hansen, IVAO"
<Morten.Hansen@ivao.org> wrote:

>Jeg leder efter et sted online hvor jeg kan lære det mest
>nødvendige (som jeg forhåbentligt ved i forvejen ) til
>vores tur på de hollandske kanaler til sommer i en 48'.

Gør som "os andre..." - tag dig et duelighedsbevis og VHF. Du har jo
hele vinteren til det...

/Mogens

Fra : Morten Hansen

Dato : 22-10-03 08:48

> Gør som "os andre..." - tag dig et duelighedsbevis og VHF. Du har jo
> hele vinteren til det...

Jo - men det er jo kun for en uge, og da jeg mener at
jeg kan det meste (vel +2/3) i forvejen, synes jeg det er lidt
"overkill".
Men det kunne selvfølgelig være det gik hen og blev en vane

--
Morten Hansen

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 22-10-03 15:16

JA... og går man i de andres fodspor kommer man jo aldrig foran...
Jan Rasmussen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 22-10-03 18:17

On Wed, 22 Oct 2003 09:48:12 +0200, "Morten Hansen"
<Morten.Hansen@it.dk> wrote:

>Jo - men det er jo kun for en uge, og da jeg mener at
>jeg kan det meste (vel +2/3) i forvejen, synes jeg det er lidt
>"overkill".
>Men det kunne selvfølgelig være det gik hen og blev en vane

Jep - det er jo en proces, du er igang med: Test -> buy
Og derfor ikke overkill med "kortet"

/Mogens

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 22-10-03 18:58

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message

> Jep - det er jo en proces, du er igang med: Test -> buy

Hahaha - jaaa, men så skal jeg lige vinde i lotto først !