Tapetflænseren fra Århus
Fra : Arne Rasmussen

Dato : 14-10-03 08:03

Hej
Vi har en kat på ca. 6 mdr - hun er en krydsning mellem en norsk skovkat og
en russian blue (kunne jo være at "racen" har noget med problemet at gøre) -
vi tror ikke hun er kommet i løbetid endnu - men er på det seneste begyndt
at kradse tapetet i stykker samt gå rundt og mjave. ´Vi har forsøgt at
spraye de steder hun kradser med gå væk kat - men det ser ud til at
prinsessen er aldeles hamrende ligeglad. Vi tror selv at det kan skyldes
kedsomhed, måske skulle vi anskaffe en kat mere (på trods af at man siger at
katte er ligeglade) - eller måske en tidlig purbertet (de teenagere - de
teenagere) - nogen der har nogen ideer inden vores hjem ligner en
schweizerost ?????

/arne

Fra : Stine Hilskov

Dato : 14-10-03 10:48

Hej Arne.

Har I et kradsebræt?
Det er meget vigtigt for katten at få lov at væse klør, ikke kun
fysiologisk, men det har også noget med duftmarkering af territoriet at
gøre.
Den vil væse klør centrale steder i boligen, dvs. de steder hvor den
sover/opholder sig mest og der hvor den spiser.
Man kan derfor opstille et kradsebræt eksempelvis i stuen og hænge et lille
et på væggen i nærheden af madskålen. Man kan også købe et sisal-tæppe og
ligge på gulvet.

Når så katten væser klør i tapetet sætter man den pænt hen til
kradse-brættet og sætter dens poter på.
Er hun genstridig kan de evt. sprøjte efter hende med en vandpistol.
Man kan også dryppe nogle dråber bldrian på kradsebrættet. Fås på flaske i
supermarkeder og dyrehandler.

En anden årsag kan være at hun er ved at blive kønsmoden. Det bliver de
typisk i 6 mdrs. alderen.
Så prøv at få hende sterilliseret.

Hilsen Stine

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 14-10-03 12:08

> [...]

Vi tror selv at det kan skyldes
> kedsomhed, måske skulle vi anskaffe en kat mere (på trods af at man siger

Hvem i alverden er "man"? Ikke nogen med særlig stor erfaring, i hver fald

Katte (de fleste) trives langt bedre med en kattekammerat, og kedsomhed
kunne være et bud på hendes adfærd.

MVH Mette

Fra : dpl

Dato : 14-10-03 17:37

Hejsa!
Jeg skal ikke foregive at kunne løse Jeres problemer, men vil blot
dementere myten om at katte helst vil være sig selv. Har hos os trives
en stor og blandet katteflok, der bor både inde i huset og ude i deres
kattegård. Der er aldrig slåskampe eller stress, højst et irriteret
potedask fra de ældre, hvis de unge katte bliver lidt for frække.

Så jeg synes da bestemt I skulle overveje en legekammerat til Jeres kat,
så er det i hvert fald ikke kedsomhed der er problemet!

Og så kan jeg da dokumentere med et billeder af vores to måske mest
umage katte, den super-dyre importerede avls-racekat Raisa og
sort-hvide, frække musejæger-inde-ude- huskat Dvaske:
http://www.kishka.dk/dorthes/foto/kurv.jpg

Se, det er da hygge!
Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Denise

Dato : 14-10-03 19:04

> [...]
> umage katte, den super-dyre importerede avls-racekat Raisa og
> sort-hvide, frække musejæger-inde-ude- huskat Dvaske:

Alletiders dejlige billede af skønne misser.
Uh, hvor får man altså lyst til at kramme

--
Hilsen Denisehttp://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/sl.php?id=232

Fra : Arne Rasmussen

Dato : 14-10-03 19:14

Jeg siger tusind tak for indlæggene - det bliver nok en kombination for vi
bliver mere og mere overbevist om at det er en kombination af at hun keder
sig (hun gider ikke se fjernsyn) og at hun vil ud og lege med drengene
....takker

Mvh
Arne