Ondsindet Pragtsmerling
Fra : Jon Batsberg

Dato : 13-10-03 18:41

Er det normalt at pragtsmerling går til angreb på de mindste neon-fisk? De
bider finnerne af - specielt halefinnerne og neonfiskene dør/drukner kort
tid efter.
Alle fisk er sat i akvariet idag.

Fra : Jon Batsberg

Dato : 13-10-03 19:07

> [...]
> bider finnerne af - specielt halefinnerne og neonfiskene dør/drukner kort

2 min. efter at have postet dette var det min Kribensis' tur til at guffe
Neon-fisk.. er dette normal adfærd?
Se beviset her: http://www.batsberg.dk/kribensis.jpg
I baggrunden anes Pragtsmerling som startede "trenden".

M.v.h.
Jon Batsberg

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 13-10-03 19:31

Jon Batsberg skrev i en meddelelse...
> [...]
> Neon-fisk.. er dette normal adfærd?
> Se beviset her: http://www.batsberg.dk/kribensis.jpg
> I baggrunden anes Pragtsmerling som startede "trenden".

Jeg har ikke erfaring med hverken pragtsmerling eller Kribensis, men dit
foto illustrerer perfekt hvad der skete sidste gang jeg havde købt en stor
flok neon-fisk hjem. Knap var de kommet i akvariet før mine guldbarber
begyndte at æde dem. Du kan tro jeg fik dem op i en fart men de havde fået
gjort kål på halvdelen og i flere dage derefter kunne jeg finde torsoer fra
neon-fiskene flydende i overfladen - så det var tydeligvis ikke for at spise
dem.
Aner ikke hvorfor de gjorde det - kunne de ikke lide deres farver eller
bevægelser?

Mvh Tina
www.gizzemissen.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 13-10-03 20:01

Jon Batsberg wrote:
> 2 min. efter at have postet dette var det min Kribensis' tur til at
> guffe Neon-fisk.. er dette normal adfærd?

Små neon er udmærket foder til mange fisk

Måske lidt dyrt foder.....

Alle fisk æder hvad de kan gabe over - så hvis neon'erne er små nok - og der
er fisk med stor mund - så bliver neon'erne ædt.

Sådan er naturens gang - de store æder de de små - og øverst i fødekæden
sidder så mennesket.

--
Mvh Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Mail: jan@NOSPAMjve.dk Web: www.jve.dk

Fra : Jonas Kofod

Dato : 14-10-03 11:42

> Sådan er naturens gang - de store æder de de små - og øverst i fødekæden
> sidder så mennesket.

Puha så er jeg mere rolig

Fra : Peter Jensen

Dato : 13-10-03 19:18

"Jon Batsberg" <jon@batsberg.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bider finnerne af - specielt halefinnerne og neonfiskene dør/drukner kort

Mine pragtsmerlinger "jøler" da godt nok noget rundt, men de bider da ikke
de andre fisk.
Pragtsmerlinger trives bedst, hvis de går flere sammen. 5-6 stykker er efter
min erfaring passende

Peter

Fra : Jon Batsberg

Dato : 14-10-03 17:16

Jeg gav mine Kribensis en ny hule i form af en halv kokosnød og så delte de
sammen med Pragtsmerlingerne en ordentlig røvfuld myggelarver. Siden
indgrebet har der ikke været "rov" på de røde neon.
Jeg tror ikke de var unaturligt sultne men jæger-genet skulle nok bare
tilfredsstilles...